Svenska
Blog
EA:s enorma basketfiasko

EA:s enorma basketfiasko

Skrivet av Petter den 6 december 2013 kl 13:38

Efter 15 (!) stycken NBA Live-spel bestämde sig EA i slutet på 2008 för att göra något nytt, något drastiskt. Man påbörjade utvecklingen av en ny basketserie som man döpte till NBA Elite. 20 månader senare lades utvecklingen ned. Rykten om att man förlorat närmare 200 miljoner på Elite-fiaskot började poppa upp lite här och var.

Nya tag! EA tog NBA-licensen ur händerna på EA Canada och gav den till Florida-studion Tiburon. NBA Live 13 skulle släppas i oktober förra året men stora delar av spelet kasserades och man började om, igen. NBA Live 14 har nyligen släppts och efter att ha tillbringat ett par dagar tillsammans med världens överlägset dyraste basketspel är jag inte bara besviken utan även lite chockerad över hur dåligt det verkligen är.

NBA Live 14 är ett av de sämsta sportspelen jag testat, faktiskt. Nästan ingenting fungerar som det ska och i direkt jämförelse med närmaste konkurrenten NBA 2K14 framstår detta som ett försenat aprilskämt.

Spelmekaniken är till att börja med på tok för slö och saknar all den kvickhet som krävs i ett basketspel av den här typen. Att dribbla bollen är en plågsam upplevelse och tillsammans med korkad knapplayout och dumma med- och motspelare vore det en ren komplimang att kalla detta för tråkigt. Spelarna reagerar på mina kommandon först en dryg sekund efter att jag tryckt på knappen och tillsammans med en jobbig obalans står sig detta som årets överlägset sämsta sportspel.

Bara en sådan sak som att alla spelare, oavsett position, längd eller fysisk förmåga alltid dunkar så snart de är inom tre meters avstånd från korgen, är så korkat att jag storknar. Det blir inte bättre av att 99% av alla hoppskott i spelet blockeras, oavsett vem man spelar som. Tillkommer gör ful grafik inklusive instabil skärmuppdatering, zombie-doftande publik och pannkaksplatt ljussättning.

HQ