Svenska
Blog

Bara 720p till Xbox One

Skrivet av Petter den 17 februari 2014 kl 13:00

Konsolkriget är i full gång, nya generationens maskiner tampas för fullt, även om den ena av dem fortfarande inte (officiellt) släppts i Sverige ännu. Playstation 4 säljer aningen bättre än Xbox One men både Sony och Microsoft är bevisligen nöjda med siffrorna från de senaste tre månaderna. Personligen har jag haft roligast med Killzone: Shadowfall av samtliga av releasetitlarna till de nya maskinerna. Ryse är larvigt snyggt men styltigt och själlöst. Storyn är dessutom lite väl löjlig och spelet för kort. Forza Motorsport 5 är rysligt läckert med perverst bra däckfysik men saknar innehåll, är små-risigt strukturerat och har till viss del handikappats av värdelösa mikrotransaktioner. När det gäller Dead Rising 3 är jag trött på konceptet och har svårt för den lastgamla grafiken som det spelet erbjuder, trots köttigt upplägg och stora valmöjligheter.

Jag ser väldigt mycket fram emot Thief till de nya konsolerna, Infamous: Second Son, Titanfall, Witcher 3 och Destiny. Vi har ett spännande år framför oss, sanna mina ord. En av de just nu mest spännande diskussionerna som rör de nya enheterna handlar om det faktum att fler och fler utvecklare kallat Playstation 4 för en betydligt mer kraftfull maskin än Xbox One. När konsolerna utannonserade och specsen för första gången visades upp var de flesta överens om att PS4:an skulle bli en smula mer kraftfull (men bara en smula) men det verkar nu som om skillnaderna är betydligt större.

Vi på Gamereactor har pratat med flertalet utvecklare som menar att Playstation 4 klarar saker som Xbox One inte gör. Konamis uttalanden om kommande Metal Gear Solid V är det sista i raden av sanningar om konsolernas skillnader, som kommit som en smärre chock för många läsare. PS4 kommer att kunna rendera en MGSV-version i mer än dubbelt så hög upplösning som den till Xbox One, med samma bilduppdateringshastighet. Det är inte lite det. Ingen "minimal" skillnad utan en rätt enorm sådan när vi pratar grafikkvalitet (alla som lirar PC vet hur mycket skillnad dubblad upplösning gör i vissa spel). Att Titanfall-utvecklarna också pratar om att de har problem att få en tio år gammal (mossig) grafikmotor att rendera Titanfall till Xbox One i 900p-upplösning (!) är en aning alarmerande.

Nu vet vi ju säkert att Xbox One givetvis är ytterst kapabel till att rita upp fenomenalt tjusig grafik. Ryse och Forza 5 är klara bevis på just detta. Men det är ändå intressant hur mycket som kan skilja när det kommer till invecklad hårdvaruarkitektur trots att specifikationerna, på pappret, ser snudd på identiska ut. Jag vet med mig att jag kommer att välja att spela Metal Gear Solid V till Playstation 4 tack vare den dubbla upplösningen. 720p känns väldigt mycket 2007.

Bara 720p till Xbox One

Bryr du dig om upplösning och väljer du version beroende på vilken som blir den mest optimerade/snyggaste rent grafiskt?

HQ