Svenska
Blog

Watch Dogs & grafikkrisen™

Skrivet av Petter den 7 mars 2014 kl 13:55

När Watch Dogs först visades upp på E3 2012 var det direkt perverst snyggt. Nästan läskigt läckert. Jag såg demonstrationen live och minns mycket väl hur rysligt imponerad jag var. Sedan dess har mycket hunnit hända. Spelet försenades ifjol och ska nu äntligen släppas, den 27 maj. När vi igår publicerade vår senaste förtitt baserad på ett purfärskt besök hemma hos Ubisoft Montreal, var det många av er läsare som reagerade starkt på att texten innehöll information rörande den nedgraderade grafiken. Watch Dogs ser ganska mycket mer sparsmakat ut rent visuellt idag jämfört med för två år sedan. Trist, såklart. Kanske kan man gå så långt som att kalla det för falsk marknadsföring eller renodlat lurendrejeri. Samtidigt är det knappast första gången det händer inom spelvärlden, det är dessutom relativt vanligt förekommande inför ett stundande generationsskifte.

Klicka här för att läsa förhandstitten från igår som belyser problemet med försämrad grafik i Watch Dogs

Vem minns inte hur extremt snusk-bäst Killzone 2 såg ut på E3 2006, strax innan Sony tvingades erkänna att demo-snutten från Playstation 3-konsolen egentligen var styggfejkat förrenderad och gjord av en holländsk specialeffektstudio som arbetat uteslutande i Maya. Animerad film, helt enkelt. Något som tog Sony flera år att hämta sig ifrån. Nästan samma sak hände som vi alla vet med Far Cry 3. Spelet som visades upp under E3 var betydligt snyggare än spelet som släpptes på butikshyllorna. Nu tänker jag såklart knappast försöka driva igenom någon slags poäng gällande att Far Cry 3 inte skulle vara ett ordentligt läckert spel såväl mekaniskt som visuellt, men grafiken nedgraderades inför färdigställning - något som Ubisoft fick äta upp.

Och samma sak händer nu. Fansen rasar och det populära branschforumet Neogaf svämmar över med gamers som nu planerar att bojkotta Watch Dogs - ett av årets på förhand överlägset hetaste spel. Personligen tycker jag att vi kanske inte ska skjuta grisen innan vi sett den. Men om det nu stämmer att Watch Dogs 2014 knappt påminner om Watch Dogs 2012 rent visuellt, då är det såklart dags för Ubisoft att på riktigt se över sina rutiner.

Hur ser du på detta?

Watch Dogs & grafikkrisen™

HQ