Svenska
Blog
Jag Kickstartar inte Outcast HD

Jag Kickstartar inte Outcast HD

Skrivet av Petter den 8 april 2014 kl 11:27

Jag dyrkade Outcast. Jag minns att jag uppgraderade min PC (som jag för det mesta hatade, innerligt) för att vara förberedd, för att kunna spela Outcast med allt på fullt brazz. Det släpptes sommaren 1999 och jag var som förtrollad av Adelpha. Voxlar eller polygoner, stort eller smått... För mig spelade de tekniska detaljerna ingen roll eftersom jag bara efter någon timme förvandlats till Cutter Slade, bokstavligen, och nu brann starkt för att rädda världen + urbefolkningen samt skicka hem min välklädde machohjälte hem till Jorden igen. Outcast var för 15 år sedan så nyskapande som ett spel överhuvudtaget kan bli. Open world-actionäventyr proppat med frihet, möjlighet, mystik och konsekvens - innan Grand Theft Auto III, Elder Scrolls, Halo eller Fallout 3 ens var påtänkta. Cutter interagerade med befolkningen i Adelpha. Han deltog i långa, ambitiösa samtal, gjorde hundratals miniuppdrag, färdades mil efter mil i en spännande, urläcker ödemark och lärde sig hela tiden mer om hur det främmande planeten fungerade.

Outcast var öppet, utmanande, ibland obegripligt men också alldeles, alldeles underbart. Jag kommer dock inte att pula in pengar i Kickstarter-kampanjen som vi under gårdagskvällen rapporterade om. Varför? För att jag inte vill ha en HD-remake av ett 15 år gammalt spel. Jag vill ha Outcast 2 och även om det finns en möjlighet till just detta om indie-teamet drar in tillräckligt med Mula på Kickstarter, vill jag se en storproduktion backad av mustig dunder-utgivare, istället. Fria händer, en budget på en miljard kronor och en grafikmotor som kan slåss mot Cry Engine/Snow Drop. Det! Är vad jag vill ha.

Vad vill du ha?

HQ