LIVE
HQ
logo hd live | No Rest for the Wicked
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Svenska
      Blog

      Hysterisk upplösningshets

      Skrivet av Petter den 18 april 2014 kl 21:35

      Jag läser tiotals kommentarer varje dag från läsare som inte tänker köpa kommande spel eftersom de renderas i en upplösning som är lägre än 1920x1080p. Bojkott, med andra ord. Alla gör som de vill såklart med sina egna pengar, och grafikkåt hemmabionörd som jag är uppskattar jag givetvis nya konsoler med kraftfulla processorer + förmågan att rita upp snygg grafik flera gånger mer högupplöst än föregående generationen spelmaskiner.

      Som du säkert vet är jag projektortok. Älskar stor bild, älskar snygg grafik, älskar Blu-ray som format och brukar ofta påstå att "riktiga filmupplevelser startar vid 90 tum", något som jag i allra högsta grad står för. Men det finns en tydlig skillnad mellan att uppskatta vacker, högupplöst, välgjord grafik och hysteria-gnälla om upplösning bara för gnällandets skull. Så sent som igår slank ett envist rykte ut om att kommande The Amazing Spider-Man 2 endast renderas i 1280x720p till Playstation 4 (något som inte visade sig stämma). På ett internationellt spelforum var folk fullständigt rasande. Precis som i fallet med exempelvis Killzone: Shadowfall och Titanfall (som inte heller renderas i de nya konsolernas respektive maxupplösning utan skalas upp av den inbyggda videoscalern) var det gott om folk som skrev att spelet i fråga (Spider-Man 2) skulle bojkottas.

      I samma tråd frågades de mest surmulna bojkottarna ut angående deras utrustning. De flesta hade 42-tums-skärmar, en av dem lirade på 32 tum. Ingen av dessa herrar skulle kunna se någon skillnad på en uppskalad Spider-Man 2 från nativeupplösningen 720p och icke-uppskalad full-HD-rendering på 1080p. Ingen av dem. Så liten är skillnaden på en så pass liten TV och så pass bra är scalern i Playstation 4 och Xbox One. Något som många ännu inte verkar ha snappat upp. Det är stor skillnad på medioker bildskalning och avancerad, briljant sådan som framförallt Xbox One hittills erbjudit.

      Jag kör 103 tum hemma via en numer halvgammal men fortfarande fenomenal JVC HD950 DLA-projektor. Jag kan absolut se skillnaden mellan ett spel som renderas i 720p respektive 1080p. Men då kommer nästa frågeställning: Vill jag hellre ha ett spel vars native-upplösning ligger på 1080p och därmed kanske bli utan diverse ursnygga effekter när det kommer till dynamiskt och volymetriskt ljus, eller vill jag ha ett uppskalat 720p-spel med betydligt snyggare ljus? Svårt. I vissa fall är det helt enkelt så att spelupplevelsen blir bättre med ett uppskalat spel i lägre upplösning där utvecklarna istället använt den sista gnuttan hårdvarukräm för att smiska på ännu mer grafiskt lull-lull som partikeleffekter, tesselering och mer ljus.

      I slutändan skulle vi alla må bra av att kika på spelen i fråga innan vi dömer ut dem på grund av en upplösning som inte rimmar på konsolernas maxkapacitet. Lägre behöver inte alls betyda sämre när vi snackar Playstation 4/Xbox One och med en TV-skärm som mäter under 50 tum är det fortfarande ohyggligt svårt att se skillnaden. Ohyggligt. Istället för att skrika sig hes över upplösningen borde vi alla istället lägga krut på att uppgradera vår utrustning, förbättra spelupplevelsen genom att spela med projektor och med fullstor 5.1-rigg, för skillnaden mellan TV-ljud och 42" vs 100" och riktigt ljud är givetvis så pass mycket större än skillnaden mellan uppskalad 900p-grafik (som i Titanfall) vs 1080p på Playstation 4 / Xbox One, att det nästan är larvigt.

      Hysterisk upplösningshets

      Ja! The Amazing Spider-Man 2 renderas i 1080p till Playstation 4.

      HQ