Svenska
Blog

Ett spel kan inte vara "För kort"

Ett spel kan inte vara "För kort"

Vi måste klargöra en grej här. Argumentet att ett spel är "För kort" håller inte. Om ett spel slutar med att du vill ha mer så är det inget dåligt betyg. Ändå är det många spel den senaste tiden som beskyllts av gamers för att vara just för korta. Spel som Mafia 2 och Limbo.

För att börja med en personlig parallell. Under min Dreamcast-tid så köpte jag bara japanska rollspel. Skies of Arcadia, Grandia 2, Evolution, ja ni vet, sådana saker. Allt för att få ut mest speltimmar av min ytterst begränsade spelbudget. I vilket fall mest speltimmar sett till en linjär spelupplevelse istället för ett spel som man antingen leker runt i (GTA), tränar sig på (Street Fighter), uppmanar till omspelning (Metal Gear Solid) osv.

När jag nu för tiden får höra att ett spel är "kort" eller "för kort" så spontan ropar jag "Ge mig". Ett spel som jag faktiskt hinner spela klart. Det är värt mycket för mig. För jag har inte tiden till spel på samma sätt längre och det finns nog många som kan känna igen sig i det.

Så ett spel kan aldrig vara "för kort". Däremot kan en spelupplevelse kännas vingklippt. Den slutar i besvikelse, känns ostrukturerad, otydlig. Då handlar det snarare om någon av de otaliga varianter som det finns på dåligt berättande. Inte att det är "för kort." Vi kan istället argumentera att spelet ger dåligt värde för pengarna. Även om det också är en lite lös fras om än inte fullt så lös som "för kort".

Det verkar ofta som om gamers är rädda för att ta mer svävande uttryck i sina motiveringar när det kommer till spel och ett spels berättande. Jag hör aldrig att någon argumenterar för att ett spels historia är ofoglig, osammanhängande, har en svag tredje akt eller liknande. Istället famlar gamersen i mörkret efter något konkret att hålla tag i, helst något fysiskt. Och i slutändan så grabbar de tag i en av de mest svävande och intetsägande motiveringarna. De kallar spelet för kort. Trots att det inte har något alls att göra med antalet speltimmar.

Samtidigt är det ganska förståeligt att folk gör på det här sättet. Bedömningen av ett spels kvalitéer faller lite mellan stolarna då det både är ett verk av kultur och en produkt som har med faktisk prestation att göra.

Oavsett så går det alltså inte att säga att ett spel är "För kort" just för att den motiveringen i sig självt är, tja, "För kort".

HQ