Svenska
Blog

Norska terrorister, islam och TV-spel

Norska terrorister, islam och TV-spel

Förtydligande: Jag är fullt medveten om att en TV-spelsvinkel på en sådan allvarlig sak som de fruktansvärda dåden i Oslo och Utöya kan uppfattas som oerhört smal och kanske rentav respektlös i jämförelse med de betydligt viktigare frågor som vi borde diskutera i efterföljden av de här terrordåden. Att TV-spel dras in i det hela kan tyckas vara en ganska obetydlig bieffekt. Samtidigt är det kanske rentav en bieffekt som visar på något större i världen. Därför tyckte jag att det var viktigt att skriva den här texten.

Rättegången mot den norske terroristen Anders Behring Breivik fortsätter. I det senaste har rapporteringarna från rättegången i Oslo handlat om att Breivik använt TV-spel som en aktiv del i förberedelserna för sina monstruösa terrordåd. Breivik har bland annat sagt att han använt spel som Modern Warfare för att förbereda sig genom att öva taktiker, träna målbyten, med mera.

- Det siktet jag använde på Utöya var ett holografiskt siktsystem som jag tränat på genom Modern Warfare, säger han bland annat.

Som gamer är detta onekligen en obehaglig läsning. Det är väldigt lätt att instinktivt sparka bak ut mot tidningars rubriksättare när vi ser detta. Vi är vana att försvara vårt medium i vått och torrt och har så gjort i otaliga år. Tyvärr kanske det rentav gjort så att vi blivit en smula hemmablinda. Det kanske rentav finns ett problem här? Ett som vi faktiskt borde ta ansvar för.

Men först måste jag förtydliga några saker innan folk börjar hoppa till förhastade slutsatser. Var det Modern Warfare eller något annat TV-spel som gjorde att Breivik sprängde sin bomb och mördade alla de stackars ungdomarna på Utöya? Nej, självklar inte. Att påstå något sådant vore rent felaktigt. Det finns ingen vetenskaplig undersökning (såvida den inte är sponsrad av lobbyistgrupper) som ens visar på att våldsamma TV-spel gör att folk själva skulle bli våldsamma. Och vad gäller gränsen för att döda någon så har vi betydligt starkare barriärer än så. Breiviks agerande beror förmodligen på flera olika saker. Varav en rubbad världsbild formad ur Breiviks högerextrema illusioner förmodligen är en stor bit i pusslet.

Däremot går det inte att stoppa huvudet i sanden och påstå annat än att Breivik mycket riktigt använt TV-spelen för att bland annat leva ut sina sjukliga fantasier. Det har han själv sagt. Att påstå något annat vore rent felaktigt det också.

För mig ligger problemet med Breiviks TV-spelande inte i själva akten att skjuta någon i ett TV-spel. Det har som sagt vetenskapen påpekat gång på gång att det varken gör från eller till. Snarare ligger problemet i hur detta reflekterar de sublima budskap som ligger i många av dagens populära actionspel med militärtema. Nämligen det att muslimer och människor från mellanöstern är "onda".

Jag är tyvärr helt och hållet övertygad om att när vi ser tillbaka på det här mediets historia, så kommer TV- och dataspelens framställning av muslimer och mellanöstern räknas som det här mediets absolut största misslyckande. De har i stort sett blivit det som indianerna var i den tidiga filmhistorien. En grupp som ständigt representeras i mediet men nästan uteslutande som en negativ karikatyr med turban och AK-47:a.

Vilket ter sig ganska märkligt när spelmediet vanligen lånar och tar så mycket från filmvärlden. Ändå kunde det inte vara längre avstånd mellan exempelvis Battlefield 3 och The Hurt Locker.

Varför är det så då? Är alla spelutvecklare rasistiska skurkar? Självfallet inte. Det handlar om att vi fortfarande inte riktigt förstår oss på vårt interaktiva medium än. Det är så många bitar som skall på plats i skapandet av ett spel med högt underhållningsvärde, som exempelvis redan nämnda Battlefield 3 och Modern Warfare, att andra delar helt enkelt får stryka på foten. Utvecklarna förlitar sig därför på genvägar som att skriva spel med onyanserade stereotyper och klichéer utan att tänka på vilka sublima signaler dessa kan skicka till publiken och hur detta förstärks genom spelmekaniken. Exempelvis den att alla med turban är mindre värda människor än du själv. Där i ligger ett betydligt större obehag med att Breivik med sin högerextrema illusioner tycker om Modern Warfare snarare än att han lekt runt i dess digitala paintballmatcher.

I slutändan tycker jag att allt detta lämnar oss med ett ansvar. Att vi gamers själva borde våga kritisera och diskutera vårt mediums betydelse lite mer istället för att låtsas som om det regnar. För vilka är egentligen bättre lämpade för det än vi själva? Inte är det tidningarnas rubriksättare i alla fall.

HQ