Svenska
Blog
Grafik är inte det viktigaste?

Grafik är inte det viktigaste?

Skrivet av wushudanne den 29 november 2012 kl 14:51

Nej, grafik, det är inte det viktigaste. Trots att spel är ett högst grafiskt medium, så är det inte det allra viktigaste.
Nintendos nya/gamla maskin som släpps imorgon har kritiserats på sina håll för att inte vara tillräckligt grafiskt kraftfull. Vissa försvarar och använder då ovanstående påstående. Jag håller, som sagt, med. Samtidigt undrar jag om de främsta förespråkarna för WiiU skulle ha protesterat om Nintendo hade släppt en maskin som faktiskt kändes som nästa generation? Vilka bland alla dessa så kallade "fanboys" hade inte gärna sett en mer imponerande grafik och prestanda?
Hade WiiU KÄNTS som nästa generation, och inte ytterligare ett fult trick att kränga gammal hårdvara med en gimmick, så hade jag lätt förbokat en maskin.
Jag älskar TV-spel, och jag vill ha mer! Jag vill inte höra ursäkter, från giriga affärsmän som gnider händerna när de säljer gårdagens hårdvara, om hur det handlar om innovation och spelkänsla. Varför kan man inte leverera detta med morgondagens grafik? Jo, för att man vill tjäna pengar. Inget annat. Kan man sälja och tjäna mer på att sälja äldre teknik lite dyrare, så kommer man att göra det. Nintendo och dess förespråkare kan sedan skrika sig hesa hur mycket de vill om hur "Nintendo sätter spelen i främsta rummet". Det är bullshit. Pengar är viktigast.
Dum som jag är så kommer jag troligtvis ändå att köpa en WiiU så småningom, precis som jag till sist köpte en Wii i somras, eftersom jag fortfarande desperat hoppas på och längtar efter NYA spelupplevelser.

Bilden nedan är ett exempel på hur Mario skulle kunna se ut om renderad på PS4/XBOX 720.

HQ