Svenska
Blog

Topp 5 - Bästa och sämsta Zelda-templen

Skrivet av ZchmeKko den 2 juli 2011 kl 22:02

Project Zelda är en bloggserie där jag postar en blogg om Zelda varje lördag ända fram till releasen av Skyward Sword. Detta för att serien i år fyller 25 år och jag vill visa min uppskattning till denna magiska serie.

Det blev ingen Zelda-blogg förr veckan, tyvärr. Det upptsod komplikationer som tvingade mig att avstå. Därför slår jag nu ihop förra veckans tänkta och denna veckas topplista till en blogg.

Templen, eller grottor om man nu vill kalla det så (Dungeons på engelska) är ju onekligen en stor del av Zelda-serien. Speciellt i de senare spelen har de blivit det viktigaste elementet. Därför tänkte jag ranka de fem bästa och de fem sämsta Zelda-templen. Jag tar tyvärr bara med tempel från 3D-spelen då de är överlägsna på den tekniska biten, jag har heller inte spelat alla 2D-Zelda ännu *skäms*- Rubbish inledning I know, men jag var bara tvungen att få lite text.

De 5 sämsta Zelda-templen

5. Great Bay Temple Majora's Mask

Jag gillar inte vatten-tempel, de är alltid så fruktasvärt frustrerande. Great Bay är ett av dem, tyvärr. Även om det inte är det sämsta vatten-templet, eller det sämsta i Majora's för den delen heller, så blir jag lika nedstämd varje gång jag tvingas in här. Det är inte ett speciellt svårt, utan mer omständigt och tidskrävande. Upp och ner, fram och tillbaka, gå vilse, skruva på kranar och repetera. Det känns som att templet aldrig tar slut. det är inte särskilt kul heller, speciellt inte pusslen med is-pilarna. Musiken är också hemskt störande, eller kan man ens kalla det musik? Hemska läten kallar jag det. Allt är dock inte fy skam med Great Bay. Minibossarna är svåra men roliga, den estetiska designen känns futuristisk (För att vara Zelda) och intressant samt att bossen är den svåraste bossen i hela spelet. Dock så måste jag hävda att Gyorg (Phisken) känns trasig, designmässigt.

4. Wind Temple Wind Waker

Jag älskar förvisso karaktären Makar, men "hans" tempel går mig verkligen på nerverna. Huvudrummet med den gigantiska fläkten är irriterande nog, men att man ska ha med sig båda karaktärerna gör att jag vill ta livet av mig, nästan. Templet är såå enerverande att hjärnan nästan imploderar varje gång jag sätter min fot där. Det är egentligen bara irritationen jag stör mig på här, pusslen är bra (Men störande), bossen är kul (Med awesome musik) och jag gillar musiken. (Faktiskt!)

3. Lakebed Temple Twilight Princess

Ett slöseri med tid. Så sa jag till mig själv tio minuter in i Twilight Princess vattentempel. Det tog mig tio minuter att fatta poängen med templet, att man skulle styra vatenströmmarna åt olika håll. Sen var det bara att springa fram och tillbaka utan egentliga fiender tills man hittat allt. Vissa pussel är förvisso bra, och bossen är godkänd, men överlag är Lakebed Temple som sagt ett slöseri med tid.

2. Snowhead Temple Majora's Mask

Jag hatar det här templet så mycket att jag nästan avbröt min andra genomspelning av Majora's Mask när jag kom hit. Hela templet är en röra av pelare, korridorer och snöbollar. Här tas frustration till en helt ny nivå. För det första får man huvudvärk av att vart och hut man ska gå, samt i vilken ordning man ska göra vad. För det andra måste man göra om så jädra mycket om man gör ett snedsteg. Gnällandet slutar dock inte där, nej, det finns mycket mer. Musiken suger, bossen är knappt en boss utan snarare ett race med en förvuxen tjur, den estetiska designen är tråkig och atmosfären är bortblåst. Det var allt tror jag, phew.

1. Celestia Twilight Princess

Jag har inte hört någon säga bra saker om Celestia. Det känns allmänt accepterat att staden i himmelen är en av de värsta templen i Zeldas historia. Det värsta är dock att Nintendo kunde ha gjort så mycket mer med konceptet än vad de gjorde. Jag gillar den estetiska designen och konceptet, men själva utförandet är en sån besvikelse. Jag tänker inte gå in i detalj om varför Celestia är så hopplöst, för de vet redan de som spelat Twilight Princess. Eller jo, jag kan säga att jag faktiskt stänger av ljudet här för att slippa lyssna på detta

Hedersvärda omnämningar: Jabu Jabu's Belly (OoT) Dodongo's Cavern (OoT) Forest temple (TP)

Det var alltså de templen jag verkligen inte gillar, men nu kommer de jag gillar. (Hurray!) Vill bara säga att jag hade otroligt svårt att ranka topp tre.

De 5 bästa Zelda-templen

5. Earth Temple Wind Waker

Det bästa templet i Wind Waker, helt klart. Vad jag gillar främst här är att man får kontrollera två karaktärer, Link och Medli, vilket skapar några intressanta pussel som involverar ljus och reflekerande ytor. Jag gillar pusslen (Speciellt det stora rummet med massa speglar) och atmosfären, som känns lite unik. Även om musiken inte var en höjdare precis, och bossen kändes tämligen enkel så gilar jag verkligen Earth Temple, det är ett tempel jag alltid ser fram emot när jag spelar Wind Waker.

4. Arbiter's Grounds Twilight Princess

Utan tvekan det bästa templet i Twilight Princess. Pusslen är intressanta och knepiga, atmosfären och desginen känns klockrena för en ödelagd byggnad ute i ödemarken, likaså musiken. Jag må vara den enda som säger detta, men jag gillade även spinnern och dess fartfyllda moment. Bossen, Stallord, har jag redan glorifierat i en annan blogg som den bästa icke-slutbossen i ett Zelda-spel. Annars så finns det inte så mycket mer att säga om Arbiter's Grounds förutom ett överlag superbt tempel.

3. Spirit Temple Ocarina of Time

Spirit Temple är som Celestia, fast på ett bra sätt. Alla tycks gilla det, och inte utan anledning. Spirit Temple är ett av de mest kompletta templen i ett Zelda-spel någonsin. Det finns både en barn och vuxen-avdelning, (Höhö) pusslen är mycket bra, msuiken känns atmosfärisk och trollbindande och striderna mot plåtmonstren (Iron Knuckles) är hårresande spännande. Designen påminner mycket om Egypten invaderat av ormar, något jag diggar. Spegelskölden är också ett av mina favoritilbehör, vilket märks på listan. Det finns, precis som ovan, inte mycket att säga om Spirit Temple som inte redan har sagts. Det är helt enkelt ett av de mest kompletta templen i hela serien.

2. Stone Tower Temple Majora's Mask

Sentornet brukar ofta dela in fansen i två grupper. Antingen hatar man templet eller så älskar man det. Jag tillhör den senare gruppen, speciellt efter att jag klarat Majora's Mask igen för någon vecka sedan. Jag förstår ärligt talat inte varför det finns ett sånt hat emot templet. Visst är pusslen aningen krånliga och navigationen kan vara svår ibland, men man bjuds på en härlig design, två roliga minibossar, fantastiska pussel och fullständigt episk musik. Ett stort plus är också att man får använda alla skatter och masker man hittat tidigare, vilket gör stentornet till et mest kompletta templet i Majora's Mask. Jag kan också garantera att du fick ett brett och konfunderat flin när du insåg att du skulle vända uppoch ner på alltihopa. Stone tower skulle ha varit etta på listan om inte bossen varit så fruktansvärt fantasilös.

1. Forest Temple Ocarina of Time

Japp, numero uno är alltså skogstemplet, det första templet man besöker som vuxen. Forest Temple lyckas alltid bli bättre för varje genomspelning. Jag vet inte varför, men det blir bara bättre ju mer man spelar det. Visst kan nycklarna vara ett mindre helvete ibland, men allt annat är så himla bra att det väger upp. Musiken, atmosfären, designen, bossarna och pusslen är alla superba. Vridna korridorer, block, skelett, spöken, tavlor och tennismatch - Forest Temple har verkligen allt. Det känns också som att det finns en speciell aura runt templet. Det är mystiskt och spännande, men samtidigt familiärt och relaterbart. Jag borde nog sluta nu dock, innan jag blir alltför spirituell. Sista mening: Forest Temple är det bästa Zelda-templet nånsin, Period.

Hedersvärda omnämningar: Goron Mines (TP) Shadow Temple (OoT) Twilight Palace (TP)

Då var den listan klar, och för guds skull, tvinga mig inte att förklara varför vattentemplet inte är med då jag troligtvis kommer dö av skrivkramp.

HQ