Från Andra Sidan

Från andra sidan

Sanslöst skrämmande film med Calista "Ally McBeal" Flockhart i huvudrollen

Vinter innebär mörker. Mörker innebär bra stämning. Bra stämning innebär optimala förutsättningar för en skräckfilm. Ekvationer är roliga att tillämpa ibland, inte nog med att dem kan få en att låta mer smart än vad man egentligen är (i alla fall i mitt fall), dem kan också med fördel användas i en filmrecension när man som recensent har för dålig inspiration för att komma på en roligare inledning.

Dagens betraktelseobjekt heter hur som helst Från andra sidan (varför man inte behöll den coola originaltiteln Fragile övergår mitt förstånd) och är en mycket skickligt iscensatt skräckfilm från spanjoren Jaúme Balaguero som häromåret gjorde den närmast löjligt atmosfäriska och skitskrämmande filmen Darkness, där Lena Olin och Anna Paquin (och inte minst vi tittare) fick uppleva hemskheter i parti och minut. Här är konceptet inte helt olikt Balagueros förra film, mörker och obehagliga ljudeffekter spelar en stor roll även här och vi tittare får gång på gång undersöka målarfärgen i taket efter det att filmen lyckats skrämma en till den mån att man flyger upp ur fåtöljen som om ett bi stuckit en på det där stället som tjuren Ferdinand lyckas bli stucken på. Phew.

Från andra aidan är nästan obehagligt intensiv på sina håll och därför är det så skönt att Balaguero då och då trappar ned på skrämseln för att istället ägna sig åt handlingen som både lyckas gripa tag och fascinera en. Inte för att den är särskilt märkvärdig eller ens trovärdig. En sköterska kallas in till ett avlägset sjukhus som är på väg att avvecklas och får i uppgift att se till ett gäng med barn som ännu inte flyttats från sjukhuset. Kombinationen barn och sjukhus är som vanligt klockren och när det sen börjar pratas om en flicka som bor på våningen ovanför dem (en våning som varit stängd i drygt 50 år) och spökerierna tar sin början kommer dem kalla kårarna per automatik. Balaguero stressar inte med att berätta sin historia, vi får sakta upptäcka hemligheterna bakom sjukhuset och i filmens slutskede läggs allt fram på ett relativt smidigt sätt. Det är en gastkramande final ni har att vänta er.

Skådespelarna består av bland andra Calista "Ally McBeal" Flockhart och Richard Roxburgh. Flockhart är den som spelar huvudrollen som sköterskan Amy och där passar hon som handen i handsken. Hennes minspel är utomordentligt bra och trovärdigheten är enorm. Detsamma gäller Roxburgh i hans roll som läkare. En som inte lyckas övertyga lika mycket är Elena Alanya som mest känns som en ingrediens som tillförts endast för att Balaguero ville ha någon av spansk härkomst med i filmen. Alanya är på gränsen till pinsamt dålig.

Helhetsintrycken av Från andra sidan är dock mycket positiva, här finns skrämseln, stämningen, en någorlunda bra handling, fina skådespelarinsatser, atmosfärisk musik och inte minst det faktum att Balaguero visar att det går att göra skräckfilm utan att använda överdrivna mängder blod. Med detta inte sagt att Från Andra Sidan inte skulle innehålla blod, här finns en del av den röda varan och som extra grädde på moset finns även en hel del sjysta benknäckareffekter - alltså effekter där vi får se ben brytas. Jag är helnöjd och drar mig inte från att rekommendera denna till alla som letar efter bra och kvalitativ skräckfilm.

DVD:n från Noble har ett riktigt sjyst ljud vars enda egentliga nackdel är att den kan framkalla bromspår i underkläder om den skruvas upp för högt, surroundeffekterna är nämligen makalösa. Bildmässigt är det lite mindre imponerande, upplevde en del störande smuts under vissa partier, men överlag helt okej. Extramaterialet består av en drygt 20 minuter lång bakom kulisserna-featurette som är måttligt intressant att se på.

Från Andra SidanFrån Andra Sidan
8 / 10