28 veckor senare

28 veckor senare

Petter hade stora förväntningar på Blu-ray-utgåvan av Juan Carlos Fresnadillos härliga uppföljare, men blev besviken på det ojämna slutresultatet...

28 dagar senare var en skitfilm. Faktiskt. Tyvärr. Söligt lågbudgetskräp med uselt skådespel (för det mesta) och planlös improvisation som aldrig ledde till någon riktig spänning. Slutkapitlen med de där fåniga soldaterna (belägrade i herrgården) hör till det kanske sämsta filmslut jag sett i hela mitt vuxna liv, och något som låg lagom färskt i minnet första gången jag såg uppföljaren.

Men 28 veckor senare, är en avsevärt mycket bättre rulle, på alla tänkbara sätt, och efter 90 minuter med Juan Carlos Fresnadillo läbbiga mardrömsscenario var jag skakig och upprymd. Ja, första gången jag såg filmen, det vill säga. När jag ikväll såg om 28 veckor senare på Blu-ray väntade jag på alla skrämseleffekter, visste givetvis exakt vad som skulle hända, och satt ofta och irriterade mig på den hysteriskt ojämna bildkvaliteten. Men en bra film, det är det. Oavsett. En riktigt bra uppföljare till en kass film, helt enkelt.

(För mer ingående info om handlingen och så vidare, läs Annas eminenta recension av DVD-utgåvan av samma film).

28 veckor senare är en av de sämsta filmerna jag sett på Blu-ray beträffande bildkvalitet. Det enda riktigt positiva med bilden i den här filmen är det faktum att den presenteras i 1.85:1-ratio, i 1080p/AVC MPEG-4-kodec. Sen slutar lovorden då 28 veckor senare på Blu-ray, bjuder på ojämn, slö och ibland skrämmande dålig bild som ofta känns som om man kikar på DVD-upplagan. Här finns allt man inte vill ha; brus, dålig svärta, blek kontrast, artefakter och överlag saknas den här ljuva känslan av tredimensionalitet som HD-film vanligtvis innehåller.

Den här filmen är en av få Blu-ray-filmer som jag sett som bjuder på DTS-HD Lossless Master Audio-ljud. Och givetvis var förväntningarna därmed enorma. Men även här faller 28 veckor senare pladask. Ljudmixen är vass, blek, saknar dynamik och användandet av surroundkanalerna är ofta hopplöst slappt och dåligt. Detta låter som en ogenomtänkt mixad Dolby Digital-film och inte alls som en tekniskt överlägsen DTS Master HD-rulle.

"Code Red: The Making of '28 Weeks Later" är lite småskoj sådär, och featuretten "The Infected" passerar också godkänt. Men i övrigt finns inte här sådär supermycket roligt att hämta, och framförallt ingenting som är exklusivt för Blu-ray-utgåvan, trist nog.

5 / 10
+
En grymt bra film, som i Blu-ray-formatet dessvärre luktar DVD-kvalitet lång väg...