Saw 4

Saw 4

Tröttsam tortyrporr som inte bjuder på annat än huvudvärk och irritation

Jigsaw är död. Har gått till de sälla jaktmarkerna. Slutat existera i levande form. Kolat vippen. Blivit lika stendöd som en fullvuxen gråsten. Ändå fortsätter de hemska dödsfällorna som han konstruerat att ta livet av nya människor och filmskaparna fortsätter göra film i den så populära Saw-serien - man förundras över deras girighet och totala avsaknad till önskan om att ge oss tittare lite valuta för pengarna (läs; kvalité).

Här försöker man skapa en vettig handling genom att låta ett gäng FBI-agenter undersöka Jigsaws kropp och sen mitt i allt äcklande med den döda kroppen rövas SWAT-chefen Riggs bort av en mystisk person och Jigsaws favoritspel "skända dig själv på finurliga sätt eller dö döden" påbörjas än en gång. Men hur är det ens möjligt? Både Jigsaw och hans medhjälpare Amanda är ju döda. Räkna med en krystat långsökt förklaring i slutskedet av filmen där du som tittare inte kommer att chockeras det minsta utan bara gapskratta åt vad de 43 aporna som suttit fastkedjade vid skrivmaskinerna hittat på för twist till slutet.

Genom en rad tillbakablickar får vi också se lite av Jigsaws förflutna i ett försök att få oss tittare att lära känna karaktären lite bättre. Det här greppet är dock tyvärr ganska lamt och trots att vi får en liten inblick i hans förflutna, så känns det inte direkt givande att se Tobin Bell i scener där han inte är den mordiska galning som filmerna framställt honom som. För han har ytterst begränsande skådespelartalanger och kan inte spela annat än galning, tyvärr.

Jag tappade tron på den här filmserien redan när Saw 2 kom och därför har jag ytterst svårt att finna något som tilltalar mig i Saw 4 (det skulle i så fall vara musiken som väl får klassas som ganska passande till filmens atmosfär). Ändå är det mesta sig likt. Mörka, skitiga och allmänt ogästvänliga miljöer som vi knappt hinner lägga märke till på grund av den närapå epilepsiframkallande klippningen som är så tröttsam att titta på att man under några ögonblick tappar fokus från det unkna manusarbetet. Blodiga specialeffekter som lämnar en viss äckelsmak i munnen men som även dem dras med den hemska klippningen som gör att vi knappt hinner uppfatta vad som händer i de utstuderade fällorna.

Sen har vi då skådespelarna. Tobin Bells karaktäristiska röst har man hört till leda vid det här laget och varje gång han öppnar truten med sina kryptiska meddelanden vill jag bara slå mig själv med en liten campingstol för att han är så förbannat tjatig att lyssna på. Resten av skådespelarna är bara platta och anonyma och lämnar inga bestående intryck överhuvudtaget. Eller okej, Donnie Wahlberg är faktiskt ganska obehaglig att kolla på när han halkar omkring på ett isblock. Men det är också allt.

Saw 4 är verkligen en fullständigt onödig film. Precis som föregångarna Saw 2 och Saw 3. Här finns ingenting som överraskar, ingenting som skrämmer, ingenting som imponerar och absolut och definitivt ingenting som gör mig sugen att någonsin ta mig en titt på den igen. Tyvärr slutar inte eländet här, utan det är redan klart att ännu en del ska göras (beräknas ha premiär i oktober i år) och däri ligger ju den största och mest oväntade twisten i filmserien; att vi tittare fortsätter att göra upphovsmakarna löjligt rika genom att kolla på den här skräpiga tortyrporren trots att filmerna störtdyker på kvalitetsfronten för varje ny film som kommer. Game over, liksom.

DVD:n från Scanbox har ett grymt ljud som tar till vara på samtliga högtalare och skapar en fin ljudmatta i rummet. Bildmässigt är det lite svårt att bedöma, filmen i sig är ju filmad med ett ganska grynigt filter och bilden är således ganska kornig och relativt oskarp på sina håll, men överlag är bilden helt okej. Varken mer eller mindre. Extramaterialet består av några featurettes som inte alls föll mig i smaken, för mycket ryggdunkande och "hej vad duktiga är" för min smak. Sen finns också bortklippta scener, trailer samt en musikvideo med bandet X-Japan.

Saw 4Saw 4Saw 4
03 Gamereactor Sverige
3 / 10