1408

1408

Kuslig och överraskande välgjord King-filmatisering av svenske Håfström

Det finns inga spöken eller något liv efter döden. I alla fall är det vad författaren Mike Enslin tror efter alla övernattningar i påstått hemsökta rum. Och det finns inga Stephen King-filmer värda namnet längre. I alla fall är det vad recensenten Anna Eklund tror efter att ha tagit del av senaste årens alla avdankade TV-produktioner som nätt och jämnt är löst baserade på böckerna.

Men nu råkar det faktiskt vara så att 1408 är ett nervslitande holmgångsundantag som bekräftar regeln och det finns dessutom anledning till viss vördnad. För att spela in skräckfilm som mestadels utspelar sig i ett rum där en person bär hela handlingen är ett riskprojekt oavsett vems händer produktionen läggs in. John Cusack gör dock ett föredömligt porträtt av den arketypiska King-tvivlaren som i slutändan måste börja våga tro för att ens ha en rimlig chans att klara livhanken.

Och visst drabbas man av berättigad nationalistyra med tanke på att det är svenske regissören Mikael Håfström som styr skutan och imponerar med en klarsynthet på hur modern men samtidigt klassisk spökskräck ska snickras ihop. Jag är lite imponerad faktiskt, visst har man fläskat på lite för mycket emellanåt (liraren i ventilationssystemet var till exempel verkligen ingen höjdare) men det är ett utomordentligt funktionsdugligt hantverk som Håfström bjuder på, inte minst tycker jag att de olika delarna av filmen är tillräckligt separerade men ändå hänger samman på ett bra sätt; upptrappning, hotellsekvenserna, crescendot, avrundningen.

Nu finns det förstås ingen anledning att påstå att detta skulle vara den bästa King-filmatiseringen som sett dagens ljus och jag slänger på en pinne i betyg bara för den positiva överraskningseffekten. Men visst är det en trevlig frisk psykologiskfläkt och avbrott i "tortyrporr"-filmerna. Och hade jag blivit tilldelad rum nummer 1408 på ett hotell så hade jag nog fan bett om att få byta.

Utgåvan från Noble är himla fin faktiskt. 2-discen innehåller både det vanliga slutet samt Director´s cut-slutet. Bara till att välja vilket man föredrar. Kommentarspår, featurettes och borttagna scener; yes indeed. Bilden och ljudet håller riktigt bra DVD-kvalitet.

140814081408
8 / 10

1408