National Treasure 2: Hemligheternas Bok

National Treasure 2: Hemligheternas Bok

Nicolas Cage letar åter igen efter en äckligt stor skatt i en kass efterföljare

Efter den ekonomiska braksuccén med ettan som drog in nästan 3 miljarder kronor var det som upplagt för en uppföljare. Tre år efteråt kom då National Treasure 2: Hemligheternas Bok. Alla huvudkaraktärer är tillbaka förutom Sean Bean som numera ersatts av ytterliggare en skurk spelad av Ed Harris. Filmen tar sin början i 1800-talets mitt. President Abraham Lincoln har precis mördats och Ben Gates (Nicolas Cage) gammelfarfar har en ofrivillig roll i det hela. Oskyldigt anklagad för hans död gör Ben allt för att rentvå släktens namn. Samtidigt blir det lite skattjakt också. Precis som i den nyaste Indiana Jones-filmen letar de efter en stad av guld.

National Treasure 2: Hemligheternas Bok känns mer som en nyinspelning av ettan. Det luktar pengamjölkning (finns det ordet?) långa vägar och den bjuder inte på något nytt alls. Den första halvtimmen lovar ändå gott måste jag erkänna. Men sen bär det iväg i allt mer osannolika händelser och ologiska moment. När jag tittar på filmen går tankarna omedvetet till Indiana Jones och Harrison Ford. Men tyvärr känns Nicolas Cage som en oerhört blek kopia. Gå och se nyaste Indiana Jones på bio istället, den har allt som den här filmen saknar.

National Treasure 2: Hemligheternas Bok bjuder på riktigt trevlig bild. Det är detaljrikt som tusan och varje hårstrå i Nicolas Cage larviga frisyr syns. Det är precis såhär HD-film ska vara när det är som bäst. Färgerna är även de välbalanserade och lagom naturtrogna. Tyvärr är inte svärtan vad den borde vara. Det fattas detaljer i de mörka scenerna och det irriterar en aning. Filmen levereras på en BD50 med AVC-kodec och formatet är 2,35:1.

Ljudet i National Treasure 2: Hemligheternas Bok har en Dolby TrueHD ljudmix som är rätt hygglig. Musiken är maffig och ljudbilden är allmänt mäktig. Även dialogen är klockren och basen pumpar på. Surroundkanalerna används också flitigt och hjälper till att skapa den där sköna surroundkänslan. Men tyvärr är ljudmixen inte lika snärtig och tung som föregångaren, det drar ner betyget en aning. Varför göra ljudet snäppet sämre i en uppföljare likom.

National Treasure 2: Hemligheternas Bok är proppfull med extramaterial. Nu högupplöst dessutom till skillnad från ettan. Kommentatorspåret med regissören John Turteltaub och Jon Voight är rätt tekniktung men rolig emellanåt. Speciellt när de berättar om filmandet utanför Capitol Hill och Secret Service larviga säkerhetsrestriktioner. "Secret of a Sequel" är en fetingdokumentär på lite dryg en timme. Mestadels trams men en del godbitar, till exempel inslaget om Library of Congress som är världens största bibliotek där en del av filmen utspelar sig.

Det finns sju borttagna scener också på totalt 20 minuter. Två av dem är faktiskt exklusiva för Blu-ray releasen, tack Disney. De är mestadels förlängningar av scener men tilltalar inte mig speciellt mycket. "The Treasure Reel" är ett 5-minuters klipp med bloopers. Tyvärr inte speciellt roligt och Nic Cage kommer aldrig vinna nåt komikerpris. "Book of History: Fact and Fiction of National Treasure" är en Blu-ray exklusiv funktion som under filmens gång visar lite klipp och ställer en del frågor. Den är utformad som ett spel och du får poäng för svar. Halvlagom skoj en tråkig söndageftermiddag.

5 / 10
+
Töntig Indiana Jones-wannabe film. Men hyfsad bild och bra ljud