Walk Hard: The Dewey Cox Story

Walk Hard: The Dewey Cox Story

Sex, drugs & rock'n'roll för hela slanten i en värdelös parodi på Walk The Line. Nu iallafall på Blu-ray

Judd Apatow, producenten bakom sköna rullar som Supersugen och Talladega Nights bestämde sig för att driva lite med Johnny Cashs Walk The Line och Walk Hard: The Dewey Cox Story blev resultatet. Den handlar om rocklegenden Dewey Cox liv och leverne. Redan i unga barnsben visar Dewey sin talang och i sin längtan att bli framgångsrik går han fram som en ångvält och bryr sig inte om någon annan än sig själv. Fullt upp med att prova nya droger och leta fruntimmer har han dock inte glömt sitt förflutna och han går samtidigt en match mot sitt eget samvete.

Jag har mina tvivel på mänskligheten ibland, speciellt efter att ha sett Walk Hard: The Dewey Cox Story. Make till lågvattenmärke har jag sällan sett och John C. Reilly bör genast börja förneka denna films existens. Nivån sätts redan i inledningen och efter det blir det bara plågsamt att titta vidare. Jag brukar digga utflippade filmer om de är roliga men här är det långt till skrattet och det enda jag uppskattade var faktiskt musiken, John C. Reilly är en gammal musiker och det är det som räddar filmen från ett bottenbetyg.

Walk Hard klarar sig hyggligt på bildfronten iallafall. Det är kliniskt rent och skärpan imponerar. Men färgerna är totalt skruvade, det ser onaturligt ut och hudtonerna får en nästan utomjordisk nyans. Svärtan får också godkänt. Annars finns det inte så mycket mer att säga, en högst medelmåttig visuell presentation överlag utan överraskningar eller stora besvikelser. Filmen levereras på en BD-50, kodecen som använts är AVC och formatet är 2,40:1.

Den Dolby TrueHD ljudmix som medföljer är riktigt välgjord och är filmens behållning om det finns en sådan. Musiken omsluter på ett härligt sätt och surroundkanalerna används verkligen till vad de är gjorda för. Basen är även den väl integrerad i ljudbilden. Dialogen är också klar och tydlig.

Det finns en hel drös extramaterial på skivan. Till att börja med ett kommentatorsspår med författaren Judd Apatow, regissören Jake Kasdan, John C. Reilly och producenten Lew Morton. De verkar insatta i 50 och 60-talsmusiken så det blir mycket sånt snack men rätt segt i slutändan. Det finns ett gäng dokumentärer på skivan också. "The Real Dewey Cox" är 17 minuter lång och innehåller flera kända artister som hyllar Dewey Cox, lite larvig måste jag säga. Men "The Music of Walk Hard", också den 17 minuter lång är desto bättre och vi får se John C. Reillys musiktalang bland annat.

Ett obligatoriskt bloopersklipp finns också men den är tyvärr inte alls rolig. "Full Song Performances" är 17 minuter lång och innehåller några låtar i filmen i sin fulla längd, det bästa på hela skivan faktiskt. Till sist finns tre stycken borrtagna scener på totalt 7 minuter. De är förlängningar av redan utdragna scener så det blir nästan olidligt. Allt extramaterial är faktiskt högupplöst. Det tackar vi för.

03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+