Angry Birds Toons

Angry Birds Toons

Med för många vuxenpoäng har Zanna svårt att uppskatta barnsligheten i denna kamp mellan grisar och fåglar.

Serien:
Att Angry Birds är en succé är det inget snack om. Det finns nog ingen som har lyckats undgå dessa argsinta fåglar vid det här laget. Det verkar inte heller finnas några gränser till hur långt skaparna kan gå för att sprida sitt varumärke som till och med har sipprat ner på lekplatser. I Angry Birds Toons får vi lära känna karaktärerna och förstå vilka styrkor och svagheter de har genom två till tre minuters korta avsnitt à la pingu-språk. Detta är den andra halvan i säsong 1 det är inte precis några komplexa berättelser vi får beskåda. Jag känner inte att jag passar in i seriens målgrupp, men visst skrattar jag till ibland. Serien har absolut sin charm, men för det mesta kände jag att serien inte var något för någon över 10 år.

Gröna kleptomangrisar suktar efter ägg medan de tuffa fåglarna står emot och försvarar sina avkommor med sina diverse specialkrafter. Alltså precis som i spelet. De onda små grisarna är minst sagt uppfinningsrika i sina försök, men det blir inte lättare att få tag i äggen för det. Fåglarna är allt för smarta och det känns som riktiga Tom & Jerry-situationer. Denna ständiga kamp. Tyvärr blir det för mycket upprepning då det handlar om 26 avsnitt i samma stil och jag känner inte att det är så värst roligt att se för en vuxen person i nyktert tillstånd. Som den bittra person jag är, med allt för många vuxenpoäng på kontot, har jag svårt att uppskatta det jag ser. Visst var det gulligt och visst log jag ibland, men för det mesta var det enformigt och tröttsamt. Trots det känner jag stor respekt för vad som skapats. På en relativt låg budget har det producerat något som uppskattas av väldigt många. Jag gillar att det inte är något tal, utan att alla känslor och intriger sker i diverse läten som kan förstås världen över. Barn kommer att älska det.

Sammanfattningsvis kan jag säga att serien är välproducerad och charmig på sitt sätt, men att det inte var något för mig. Att se serien i små doser funkar antagligen bättre, men som en hel blu-rayupplevelse var det bara tjatigt. Angry Birds gör sig utan tvekan bäst som spel. Det lär inte bli fred mellan dessa varelser på ett bra tag, vilket betyder att vi kommer få se mer av dem i olika sammanhang framöver. Till exempel släpps appen Angry Birds Transformers inom kort, vilket säkert lockar många.

I extramaterialet kan du höra följande mening: "Our goal is to make it as perfect as we can and move on". Den meningen svarade på den fundering jag hade när jag började titta; Är det inte snyggare än så här? Vi bjuds verkligen inte på något spektakulärt rent animationsmässigt då allt ser väldigt simpelt ut, vilket inte behöver vara något fel egentligen. Men man blir ju kräsen med tiden. Bilden är för övrigt skarp och vi får njuta av en riktig färgexplosion med klara färga. Det ser bra ut.

Bilden har formatet 1.78:1.

Mycket av de ljudeffekter och grymtanden som förekommer i serien är gjorda av självaste Angry Birds-teamet, medan andra gurglanden är gjorda av professionella röstskådisar. Allt låter precis som förväntat, det finns inget att klaga på i detta Dolby Digital 2.0-spår.

Du bjuds på ett ganska snålt extramaterial med några korta intervjuer med skaparna av serien och jag kan inte påstå att de få minuterna är något att hurra över. Det hade varit väldigt intressant och roligt att få se ännu mer från animatörerna och de som röstlägger de små liven i serien. Istället får jag lägga tillbaka skivan i dessa fodral för att med besvikelse lägga det på hyllan.

03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+