Top Gun

Top Gun

Blanka jetplan och svettiga hunkar för hela slanten i en Blu-ray från Paramount

Jag måste inneha någon form av rekord när det gäller att ha tittat på Top Gun flest antal gånger, nämn en scen och jag kan förmodligen alla repliker till den. Jag har även samtliga släppta versioner av Top Gun på VHS, DVD, HD-DVD och nu även Blu-ray. Kalla mig galen men jag kan inte hjälpa det, den betydde oerhört mycket för mig som flygtokig åttaåring och har präntat in sig på hjärnbalken. Jag får gåshud än idag när jag ser inledningssekvensen från hangarfartyget. Mäktigt är ordet.

Top Gun handlar om flygarässet Maverick (Tom Cruise) som vill bli bäst i världen. Efter en komplicerad men lyckad räddningsoperation blir han och andremannen Goose (Anthony Edwards) inbjudna till "United States Navy Fighter Weapons School", även kallad Top Gun. Där får de möta världens bästa stridspiloter och jakten på den åtråvärda trofén börjar. Förutom att fightas med ärkerivalen Iceman (Val Kilmer) blir Maverick även kär i en av de kvinnliga instruktörerna Charlie (Kelly McGillis). Klyschigt är bara förnamnet.

Inte ens jag kan blunda för filmens uppenbara brister. Handlingen är något en 10-åring kunde ha klottrat ner och personkemin mellan Tom Cruise och Kelly McGillis existerar inte alls. Inte så konstigt förresten då Kelly nyligen gått ut med att hon är lesbisk. Det går även att klaga på trovärdigheten i flygstriderna och framställningen av Top Gun-skolan. Men Top Gun är en speciell film. En nostalgisk tillbakablick på det kalla krigets era och en annan världsbild helt enkelt. Skådespeleriet är en blandat kompott. Tom Cruise fick sitt definitiva genombrott och gjorde ett bra jobb. Även Val Kilmer är karismatisk som Iceman men Kelly McGillis är bara irriterande.

Regissören Tony Scott utnyttjade alla reklamfilmstrick som han kunde i Top Gun. Snabba klipp och knasiga vinklar för hela slanten. MTV-looken går det inte att ta fel på och visst är det snyggt. En F14 i motljus är sexig, så är det bara. Tony Scott fick jobbet som regissör efter att producenterna Jerry Bruckheimer och Don Simpson såg hans reklamfilm för Saab där en Viggen kappkör med en Saab 900, jo det är sant. Men som sagt, handlingsmässigt är Top Gun ett rejält bottennapp och hade det inte varit för de tuffa flygscenerna, coola soundtracket och Iceman hade motorsågen kommit fram.

Bilden är en saftig uppgradering från den senaste DVD-versionen och ståtar med mestadels riktigt fin skärpa och djupkänsla, speciellt i flygscenerna. Färgpaletten är överraskande stabil. Inga blödningar eller andra skavanker och hudtonerna ser naturliga ut. Svärtan är också bra, det är rikligt med detaljer och inte den där svarta smeten som i DVD-versionerna. Tyvärr brusar det en del och vissa scener har oförsvarligt dålig skärpa. Top Gun på Blu-ray håller inte referensklass men duger fullt tillräckligt. Filmen levereras på en BD50 med AVC-kodec och formatet är 2,35:1.

Här blir det åka av. Paramount har slängt med en DTS-HD Master Audio ljudmix som skulle kunna blåsa ur hus vid rätt volym. Den är riktigt tung men samtidigt knivskarp och detaljerad. Dialogen är klar och tydlig. Den är även bra placerad på de främre högtalarna. Surroundeffekterna är imponerande trots sina 23 år på nacken. Det är helt underbart att sitta i soffan och höra F14-planen swischa förbi. Ståpälsvarning. Basspåret är riktigt bra. Det trycker på så det står härliga till emellanåt. Bra jobbat Paramount.

Samma dokumentär som följde med Top Gun: Special Edition DVDn för fyra år sen finns även här. Det är en mycket välgjord och sevärd dokumentär på hela 147 minuter. För en Top Gun-fantast är det här rena guldgruvan som dryper av intressanta fakta och roliga anekdoter. Visste ni förresten av Tony Scott mutade kaptenen på hangarfartyget så att han vände skeppet för att få solen dit Tony ville? Filminspelningen var en orgie i galenskaper, missa inte. Det finns även ett kommentatorsspår med bland annat regissören Tony Scott, Jerry Bruckheimer och annat löst folk men den är på tok för spretig och teknikinriktad för min smak.

7 / 10
+
Tuffa flygplan och snyggt foto men inte så mycket mer. Godkänd bild och urläckert bra ljud