Zombieland

Zombieland

Helcharmig och underhållande zombiekomedi med en Woody Harrelson i högform som rumpsmiskande zombiedräpare och en livsviktig glimt i ögat som får en att svälja bristerna i manus- och regiarbetet

Det fanns en tid då zombiefilmer brukade vara tunga upplevelser. Blod, slafs och enormt mycket pessimism. Städer som brunnit ner, familjemedlemmar som blivit uppätna och grundlösa myter om zombiefria ställen i fjärran som både vi tittare och rollfigurerna förstod var struntprat. Det fanns ingen frälsning. Inget hopp. Zombiefilmer var riktiga nedåttjack.

Sen kom Shaun of the Dead, världens första romantiska komedi - med zombies, och ändrade på hela skiten. Plötsligt var det okej att skratta åt de köttätande avskummen. Zombieland bygger vidare på det konceptet och berättar en underhållande historia om fyra individer som tillsammans försöker överleva i en värld som förvandlats till ett redigt zombienäste med människoätande dödingar vart man än vänder blicken.

Jesse Eisenberg, som var så fantastiskt rolig i Noah Baumbachs indiepärla The Squid and the Whale, spelar en av rollerna som den hypernervöse Columbus - och precis som i hans tidigare rolltolkningar beter han sig som en slags Michael Cera-light med snubblande över ord och andra pinsamheter. Det är oerhört underhållande, även om hans karaktär och egentligen alla andra brädas av Woody Harrelson i hans porträttering av Tallahassee, en man som ger uttrycket "bad ass" en helt ny innebörd med sin aldrig sinande törst efter fler zombies att ta död på.

Det blir en hel del zombieslakt på vägen till eftertexterna, men främst handlar Zombieland om att våga förändra sig - alla karaktärerna har regler de lever efter och inte tummar på en endaste sekund. Columbus har ett 30-tal regler som han följer slaviskt (som vikten av att ha ett bra flås för att kunna springa i från zombies, att alltid skjuta en zombie två gånger och att alltid ha bilbälte på sig), medan Emma Stones karaktär egentligen bara lever i enighet med en regel: att inte lita på någon annan än hon själv och hennes lillasyster. Men det är först när de väljer att inte hålla så benhårt på reglerna som någon form av lycka uppstår. Det är en film om att finna nya vänner/familjer och att ensam inte är så jäkla stark trots allt.

Alla som förväntar sig skrämsel och superläbbiga zombies kommer bli rejält besvikna, för Zombieland är ingen läskig film. Den lever på sin humor och på ett par actiontunga sekvenser där skott avlossas och andra tillhyggen används för att ta kål på de köttätande dödingarna. Det är inget storartat filmskapande på något vis och regissören Ruben Fleischer försöker ibland för hårt att göra den så stilistisk som möjligt (med slow-motion och annorlunda bildövergångar som känns aningen tjatiga i längden), men i fråga om rent underhållningsvärde levererar Zombieland många goda skratt. Inte minst när Bill Murray dyker upp i en hysteriskt gapskrattsframkallande cameo ungefär i mitten av filmen.

Zombieland filmades med högupplösta digitalvideokameror och det syns verkligen i den här läckra Blu-rayutgåvan. Bildkvalitén är ruggigt imponerande genom nästintill hela filmen, främst i slow-motionscenerna visar man upp en nästan skrämmande skarp detaljrikedom och djupkänsla där varenda bloddroppe och krossade glasbit verkar på väg att landa på ens axlar. Färgerna är genomgående riktigt bra med oerhört levande färger där det rubinröda blodsprutandet och den kycklinggula Hummern är praktexempel på när man verkligen lagt ner arbete på färgpaletten i Zombieland.

Svärtan håller sig på en bra nivå, men en del scener i mörker känns aningen platta och med aningen bristfälligt detaljarbete. Det är egentligen det enda negativa med bilden, för i övrigt är det här en mycket, mycket bra BD-utgåva på bildfronten.

Bilden är kodad i VC-1 och har formatet 2.40:1.

Även ljudmässigt är det en fröjd att uppleva Zombieland på Blu-ray. Den kraftfulla DTS-HD Master Audio 5.1-mixen pendlar mellan intensiva och högljudda actionsekvenser fyllda av skottlossningar, slafsande och vrålande bilmotorer som har precis den tyngd och precision som krävs för att skapa en levande ljudmatta samtidigt som man behandlar lugnare ögonblick med stor respekt. Dialogscenerna har ett härligt lugn och ett kristallklart uppsnappande av varenda stavelse som lämnar karaktärernas munnar. Basen ser till att tillföra rejält med tryck främst när hagelgevär avlossas, men också under filmens avslutning på ett nöjesfält där ljudet av tunga åkattraktioner svischar förbi i högtalarna. Även musikinslagen i i filmen har fått sig rejält med muskler och inledningen med Metallicas gamla dänga For Whom the Bells Tolls låter mäktig som bara den.

Här finns ett matigt Picture-In-Picture-spår där man som tittare får se filmen med intervjuer, skisser och andra informationsinslag som ploppar upp under filmens gång, det är ett härligt komplement till ett vanligt kommentarspår och den är väl värd att ta sig igenom. Snudd på lika underhållande är det att lyssna på det vanliga kommentarspåret där Jessie Eisenberg, Woody Harrelsen, regissören Fleischer och filmens två manusförfattare drar lustiga anekdoter och berättar om inspelningen. Här finns också några sköna featurettes som tar upp skapandet av filmen.

8 / 10
+
Underhållande zombiekomedi med kalaskvalitet på både bild- och ljudsidan.