Sin City: A Dame to Kill For

Sin City: A Dame to Kill For

Den långa väntan på en uppföljare till Robert Rodriguez underbara Sin City är över, men det som borde ha blivit en minst lika fantastisk film som föregångaren är som bäst bara medelmåttig.

Den första Sin City-filmen står sig som en av tidernas allra mest lyckade serietidningsadaptationer. En fullkomligt fenomenal film. Stilistiskt makalös och stenhårt noirdoftande i en perfekt symbios. Uppföljaren, Sin City: A Dame to Kill For, är dessvärre en helt annan historia.

Det som borde ha fortsatt den härliga trenden med hårdkokt film noir Frank Miler-style med våldsamheter i parti och minut från föregångaren känns mest som att titta på en slarvigt gjord reklamfilm med de två rödhåriga tanterna som med jämna mellanrum förpestar svenska TV-kanalerna med sin närvaro. Som om någon fått för sig att det skulle vara coolt att göra någonting som såg ut som Sin City, men sen helt och hållet glömt bort att det visuella faktiskt inte är allt. Sin City: A Dame to Kill For saknar allt det som gjorde den första filmen så fantastisk. Ingen av de fyra berättelserna blir aldrig särskilt intressanta att följa och blir knappast bättre av att varenda dialog låter så krystad att det stundtals gränsar till att kännas som en parodi. Josh Brolin har inte alls samma tyngd i huvudrollen som Clive Owen briljerade med i den första filmen och i biroller kämpar några andra stackare (i form av bland andra Eva Green, Joseph Gordon-Levitt och Jessica Alba) med replikerna utan att lyckas skapa annat än kraftig uttråkning hos mig som tittare.

Som stort fan av den första filmen, så är det givetvis ett hårt slag i magen att titta på Sin City: A Dame to Kill For. Det spelar ingen roll att Frank Miller bjuder på två purfärska berättelser i den fyrdelade antologin. Magin är borta. Kaputt. Väck. Om man däremot inte sett den första filmen, så kan jag tänka mig att det blir en något trevligare upplevelse. För den är definitivt inte utan sina stunder. Här finns ett par scener som fungerar halvdant och även om manuset sabbar mycket, så är ändå Mickey Rourke rätt så cool fortfarande i rollen som Marv. Det största problemet är dock att allting, även filmens bättre ögonblick, känns så medelmåttigt och amatörmässigt.

Som om Rodriguez och Miller nöjde sig med halvhjärtat istället för att sträva efter någonting utöver det vanliga.Visuellt är den dessutom betydligt fulare än sin föregångare trots att sju år av teknisk utveckling rimligtvis borde ha gjort så att den här meningen inte hade behövt skrivas. Sin City: A Dame to Kill For är inte bara en av de mest medelmåttiga serietidningsfilmatiseringarna som släppts på många, många år, utan också ytterligare ett bevis på att Rodriguez sedan länge tappat hugget som filmskapare.

Bildmässigt är det lyckligtvis en betydligt trevligare upplevelse. Här bjuds på en alldeles fenomenal skärpa som på ett perfekt sätt snappar upp varenda liten detalj i omgivningarna. Svärtan som får jobba på högvarv under filmens gång är utomordentligt bra och framförallt skuggorna imponerar stort med sin stilistiska effekt som blir ännu mer påtaglig på denna suveräna BD-transfer. Här finns inte en tillstymmelse till några störande artefakter, mjukhet i skärpan eller annat tråkigt som kan tänkas sänka betyget på bildfronten. Sin City: A Dame to Kill For ser verkligen helt fantastisk ut på Blu-ray.

Bilden har formatet 1.85:1.

I likhet med den fenomenala bilden, så levererar även det här DTS-HD Master Audio 5.1-spåret en riktigt, riktigt trevlig upplevelse för alla med sjysta högtalare hemmavid. Dialogerna är hela tiden perfekt mixade i den rätt så fullspäckade ljudmixen där stämningsfull musik samsas med skottlossningar, skrik, bilar och explosioner. Sin City är ingen lugn stad och den här ljudmixen fångar på ett perfekt sätt upp kaoset med underbara surroundeffekter fylld av såväl tyngd som precision.

Inte ett dugg, vilket känns otroligt snålt med tanke på att Rodriguez annars brukar vara en av de allra flitigaste filmskaparna på att leverera grymt med extramaterial på utgåvorna.

5 / 10
+