Nine

Nine

Trots en rollista bestående av Nicole Kidman, Daniel Day Lewis, Penelope Cruz och Judi Dench är Nine årets tråkigaste film.

Mina kollegor Erik och Johan har hunnit utnämna en del av filmer till "årets sämsta" redan. Här kommer min kandidat, Nine. Det började med att jag fick fribiljetter av filmbolaget till premiären, jag visste med mig att det inte var min typ av film riktigt men det kändes dumt att låta biljetterna rinna ut så jag traskade iväg på den ändå. Efter en halvtimme så började folk i salongen att resa sig upp och gå. Mitt biosällskap drog lite lätt i min arm och frågade om inte vi också skulle gå. "Nej, vi ska härda ut" svarade jag och tänkte att det nog skulle bli bättre snart. Det blev det inte. Det blev sämre och sämre och till slut satt nästan hela salongen och höll på med sina mobiler.

Den stora frågan är hur man kan misslyckas med att göra en hyfsad film om man har en rollista som består av Nicole Kidman, Daniel Day Lewis, Penelope Cruz, Judi Dench och Kate Hudson? Det ska inte gå att få ett sådant magplask. Ändå händer det. Jag skyller allt på manuset som är så tråkigt att ett extrainkallat möte i fågelskådarnas riksförbund hade framstått som glädjejippo. Nine kretsar kring Guido Contini, filmregissör och kvinnokarl som desperat väntar på att få någon gudomlig inspiration till sin nästa påtänkta storfilm. Men alla hans kvinnoaffärer stör kreativiteten och han får aldrig någon lugn och ro. Ja, stackare.

Det är lite märkligt med en musikal som tycks rikta sig till män eftersom män traditionellt sätt inte brukar vara den typiske målgruppen för musikaler just. Men när Guido springer omkring där och beklagar sig över sitt harem av kvinnor och vi bjuds på massa lättklädda klipp på bland annat Penelope Cruz så känns det faktiskt som om att man på fullt allvar riktar sig till män.

Oavsett den tilltänkta målgruppen så är det här ett lågvattenmärke av sällsynt sort och med ett manus som är så flummigt och osammanhängande att man faktiskt häpnar. Nine är tänkt att vara lite av en artmovie-musikal men resultatet blir en enda stor gäspning och en ensemblefilm med skådisar som man mest stör sig på. Filmen är baserad på 8½, en 60-talasklassiker men alla överspelande scener framstår mer som en parodi på originalet. Och Daniel Day Lewis, han hade inte ens lyckats gå vidare från en Idol-audition med sina sångnummer.

Årets sämsta film, på riktigt.

NineNineNine
02 Gamereactor Sverige