Machete

Machete

Bara Danny Trejo kan vinna en fight samtidigt som han smaskar på en taco och utan att veva iväg ett enda slag. Härlig exploitation-action med glimten i ögat

I samband med Robert Rodriguez och Quentin Tarantinos runt fyra år gamla Grindhouse-projekt visades en fejktrailer på actionfilmen Machete, en 70-talsflirtande blodig exploitationfilm med stenhårde Danny Trejo i huvudrollen. Intresset växte lavinartat och ledde så småningom till att Rodriguez helt enkelt gjorde en långfilm av den. Det här är första riktiga huvudrollen för den birolls-vane Danny Trejo som nu äntligen får chansen att bära en fullängdsfilm.

Machete (Danny Trejo), en före detta mexikansk federal polis som blev förd bakom ljuset av sin uppdragsgivare drivs nu av ett oerhört hämndbegär. Bannlyst från Mexiko spenderar han dagarna som dagjobbare i Texas där han får ett lockande erbjudande om att lönnmörda en rasistisk senator. Men åter igen blir han lurad och har fått nog. Machete ger sig ut på ett sanslöst blodigt hämnduppdrag som lämnar få med lemmarna i behåll.

För det första. Du måste ha vara på rätt humör innan du sätter dig ner och ser Machete. Förvänta dig ingen superslipad tillrättalagd Hollywood-action. Det här är b-filmsaction med glimten i ögat som flirtar starkt med exploitationfilmerna från 70-talet med tillhörande vansinnigt övervåld, blodsprut, fina damer och stora explosioner. Det största problemet med att göra en längre film av en kort trailer är hur filmen ska länkas samman. Själva känslan för filmen är redan satt i trailern men att föra över det till ett långfilmsformat är oerhört svårt. Alla klipp från trailern är faktiskt med i filmen men i sammanhanget känns de ibland bortkopplade från storyn och bara ditslängda för att klippet är ballt. Robert Rodriguez har inte lyckats binda samman filmen helt och hållet. Några delar känns stela och ogenomtänkta.

De stora namnen flockades kring Robert Rodriguez när det blev inspelningsdags. Robert De Niro visar sin rasistiska sida och den gamle hederlige Steven Seagal som för övrigt spelar sin första roll som skurk leker knarkboss och får självklart chansen att visa upp sina skills i martial arts. Jessica Alba och Lindsay Lohan fyller också filmduken med sin närvaro men gör inget större väsen av sig. Michelle Rodriguez tycker jag inte är kapabel att gestalta en hyllad revolutionsledare. Trovärdigheten är inte den bästa. Den som bär filmen är helt klart Danny Trejo, hårdheten personifierad.

Machete är grabbigt underhållande i all sin smaklöshet. Det är på gränsen till att bli larvigt och i någras ögon är det nog det. Klyschorna står som spön i backen och b-filmsaction är vad det är. Den når inga högre nivåer men jag gillar den ändå.

Bilden i Machete är kraftigt stiliserad för att efterlikna Grindhouse-trailern och 70-talseran. Det är skitigt, repigt och allmänt sunkigt men de otaliga i efterhand ditlagda reporna och skrapmärkena tonas ner efter ett tag, tack och lov. Skärpemässigt är den riktigt bra. Det är fantastiskt detaljerat och det går att räkna varenda grop i Danny Trejos ansikte om man vill. Färgerna är medvetet översaturerade vilket gör att hudtoner tenderar till att bli orangea och andra färgfenomen tillkommer också. Svärtan kan jag inte klaga på och totalt sett ser Machete hygglig ut på Blu-ray, inte alls så illa som jag befarade efter att ha sett den beryktade trailern.

Ljudet i Machete är en bombastisk upplevelse med mycket action och få lugna stunder. DTS-HD Master Audio-mixen pumpar på som om det inte finns något annat men det blir sällan grötigt. Dialogen är separerad och tydlig. Surroundupplevelsen är härlig. Det pågår saker runt om dig hela tiden och kulorna viner runt i vardagsrummet. Basen trycker också på där den behövs, och lite till.

Det enda som finns på extramaterialsektionen är några bortklippta scener och ett klipp som visar publikens reaktioner. Inte mycket att titta på med andra ord.

6 / 10
+