Lejonkungen

Lejonkungen

Äntligen har Disneys kanske bästa film dykt upp på Blu-ray. Upplev historien om Simba igen med nästan kriminellt bra bild och mäktigt ljud

Lejonkungen är en av Disneys mest seglivade och mest eftertraktade Disney-film när ett nytt filmformat dyker upp. Det dröjde fyra år efter Blu-ray formatets intåg men med resultatet i hand var det värt att vänta. Som alltid när Disney varit i farten med sina klassiker förväntar jag mig toppklass på bild och ljud och Lejonkungen gör ingen besviken på de aspekterna. Att filmen är ruggigt bra och välgjord gör inte saken sämre.

Efter en av filmhistoriens mäktigaste inledningar får vi se den nyfödda lejonprinsen Simba lyftas upp inför en exalterad och hurrande skara djur som får se sin blivande kung för första gången. Simba vet sen födseln vilket ansvar som vilar på hans axlar. Han ska en vacker dag ta över kungakronan i djungelriket men vägen dit kompliceras när kungens giriga bror Scar dödar kungen och hjärntvättar Simba att tro att det var hans fel. Skamsen och fylld med skuldkänslor drar sig Simba sig ifrån flocken och alla sina vänner för att försöka hitta sinnesfrid och kanske en väg tillbaka.

Det är lika bra att säga det på en gång. Lejonkungen är fånigt bra. Den har allt man kan önska. Kärlek, hat, avundsjuka, vrede, vänskap och den klassiska kampen mellan gott och ont. Det är nog mer rättvist att fråga vad filmen inte tar upp för ämnen. Lejonkungen är en av de mörkare Disneyfilmerna och Mufasas dödsscen traumatiserade en hel generation småbarn. Ett vågat steg men nödvändigt och befogat för filmens kärnstory.

Regissörsduon Roger Allers och Rob Minkoff knåpade med imponerande finess ihop en riktig Disneyklassiker som för sjutton år sedan stod för höjdpunkten av Disneys återuppståndelse efter ett 80-tal med mycket mediokra och nästan bortglömda debakel som Taran och den magiska kitteln och Oliver & gänget. Lejonkungen är en fantastisk historia med mycket värme, sköna karaktärer och berättarglädje. Simbas livsöde engagerar och filmens lustiga sidekicks Timon och Pumba skänker filmen lite humor och antagonisten Scar är riktigt ryslig.

Musiken förtjänar ett eget omnämnande. Vem har inte hört och diggat Elton Johns "Circle of life" och "Can you feel the love tonight". Hans Zimmers bidrag är inte heller att förglömma. Lejonkungen sopade hem en massa priser för just musiken när det begav sig, det var välförtjänt. Lejonkungen är den mest inkomstbringande klassiskt tecknade filmen någonsin och i och med den här Blu-ray releasen kommer den dra ifrån ännu mer, köp den. Du blir inte besviken.

Ni behöver inte vara oroliga. Sin vana trogen har Disney dundrat på med allt de har och putsat bilden till nästintill perfektion. Är filmen 17 år gammal? Det går i alla fall inte att se. Färgerna sprakar och svärtan är fyllig. Allt från den lummiga djungeln till savannens solbrända jord och soluppgångar är så snygga att man baxnar. Det enorma tidskrävande arbete som lades ned på Lejonkungen får nu på Blu-ray chansen att visa upp ett stycke Disney-magi. Filmen levereras på en BD50 med AVC-kodec och formatet är 1,78:1.

Jag funderar på om Disney spelat in ljudet på nytt, för så här rent och dynamiskt lyckas bara de nyare filmerna vanligtvis att mäkta med. De har nyttjat ett DTS-HD Master Audio-spår med 7.1-stöd som är rent örongodis. Dialogen är klar och tydlig och James Earl Jones basstämma skakar liv i ljudanläggningen. Surroundövergångarna är sömlösa och tillsammans med det optimerade subwoofer-spåret blir filmen en omslutande härlig ljudupplevelse. Glöm inte Hans Zimmers fantastiska soundtrack och även Elton Johns musikstycken.

Även extramaterialet håller kunglig klass. Här finns timtals med dokumentärer och featurettes med varierande tema. Det finns även ett härligt kommentatorspår med producenten Don Hahn och de båda regissörerna Roger Allers och Rob Minkoff. Det finns även ett knippe bortklippta scener och ett skojigt bloopers-klipp.

9 / 10
+
Fantastisk Disneyklassiker med superbild och superljud.

Lejonkungen

Lejonkungen

FILMRECENSION. Skrivet av Johan Bergström

Lejonkungen är en av Disneys mest seglivade och mest eftertraktade Disney-film när ett nytt filmformat dyker upp. Det dröjde fyra år efter Blu-ray formatets intåg men med resultatet i hand var det värt att vänta