Rogue One: A Star Wars Story

Rogue One: A Star Wars Story

Godzilla-Gareths origins-rulle är äntligen släppt på Blu-ray och Petter har delat ut betyg...

Att kalla mig skeptisk på förhand, innan Rogue One: A Star Wars Story släpptes, vore som att beskriva Jonas Mäkis hårt blonderade Dawsons Creek-frisyr som "något retro". Historiens underdrift, alltså. Jag trodde verkligen att Godzilla-regissören Gareth Edwards Star Wars-debut skulle sluta i ett massivt haveri, inte minst eftersom det på förhand hade skrivits spaltmeter om det faktum att halva filmen gjordes om eftersom Lucas-chefen Kathleen Kennedy ansåg att den inte kändes särskilt mycket som en Star Wars-film och eftersom den sista akten var utdraget långsam.

Rogue One: A Star Wars Story
Rogue One är tillsammans med Empire den mörkaste och hårdaste av Star Wars-rullarna och Gareth Edwards lyckas väl med att skapa sin egna rymt och balans mellan komik, dramatik och action.

Och det börjar ju ärligt talat inget vidare, heller. De första 15 minuterna av Rogue One: A Star Wars Story är ärligt talat ganska kassa. Gareth gör sitt yttersta (såklart) för att på kortast möjliga tid presentera så många nya karaktärer som möjligt och det märks väl att delar av introt slaktats på klippbordet, precis som var fallet i Suicide Squad. Det saknas motiv, balans och argumentation bakom flertalet av de karaktärer som presenteras och Gareth hamnar i expositionsfällan, åtminstone under korta stunder. Jag minns hur jag satt där i biostolen med ansiktet fullproppat med Gott & Blandat och tänkte "Nej! Mina surmulna farhågor besannas." Men efter lite drygt 20 minuter reder ju allt upp sig och resten av den här filmen är i det närmaste briljant.

Att göra en film som utspelar sig innan händelserna i den allra första Star Wars-rullen (A New Hope) var såklart vågat, vanskligt. Men det finns i stort sett väldigt, väldigt få saker som inte fungerar i den här filmen sett till vad Rogue One: A Star Wars Story är tänkt att fungera som, en stunds petting innan Lucas förlovade saga dundrar igång. Det finns en svårbeskrivlig magi i denna film som även återfinns i A New Hope, Empire Strikes Back, Return of the Jedi samt The Force Awakens - och den filmmagin är orsaken till min fullständiga kapitulering.

Handlingen berättar historien om Jyn Erso och hennes samling av omaka rebellgubbar som tillsammans ger sig ut för att norpa ritningarna till dödsstjärnan. Som sig bör i Star Wars-universumet får vi träffa en hel rad nya karaktärer som spretar åt alla möjliga håll och vi får även chans att besöka några helt nya platser, något som George Lucas alltid ansåg var en viktig del av Star Wars. Gareth gör ett väldigt bra jobb med att balansera den där fantastiska rymdsåpa-känslan från A New Hope med allvaret från en stenhård heist-thriller och helheten är strålande. Jag upplever att jag bryr mig lika mycket om Jyn och Diego Lunars moraliskt korrupta smugglare Cassian Andor som jag gjorde om Leia och Luke efter att ha sett Episode IV för första gången och även om starten är klen och Saw är en värdelös, överflödig nonsenskaraktär, är detta en riktigt, riktigt bra film som passar perfekt in i min absoluta favoritföljetong.

Utan att avslöja för mycket finns det dessutom en slutscen i den här filmen som jag personligen rankar som en av de tre bästa scenerna jag någonsin sett i hela mitt liv. Det handlar om en knapp minut, bara, som gjorde mig tårögd. Gåshuden var fullkomlig när jag såg scenen på bio och när jag nu kikar på den igen, på Blu-ray, uppenbarar sig samma lyriska känsla.

Disney visar med den här filmen att de fortfarande är lika briljanta när det kommer till mastring av Blu-rays. Rogue One: A Star Wars Story är ett referensexemplar (tekniskt sett) med en transfer som verkligen skriker toppkvalitet, rakt igenom. Från de lortigt sandbruna miljöerna på planeten Jedha till de superpolerade, stilistiskt ljusgrå väggarna inuti imperiets skräckinjagande Star Destroyer, är allting helt perfekt sett till bildkvaliteten. Svärtan, färgerna, skärpan, kontrasten lämnar inget att önska och den totala avsaknaden av banding och komprimeringsartefakter gör att jag inte kan göra annat än applådera i våldsamt tempo. Tydligen har Rogue One: A Star Wars Story ett DI på 4K vilket innebär att det torde vara busenkelt för Disney att ge ut filmen på UHD BD när de väl beslutar sig för att stötta den nya standarden, något som jag naturligtvis längtar något enormt efter.

Ljudet är precis lika briljant som bildkvaliteten, även om det endast handlar om ett DTS-HD Master Audio 7.1-spår och alltså inget Dolby Atmos-ljud. Det känns dock ofta som att den här filmen nyttjar takkanalerna i vårt testrum eftersom ljudet är så felfritt mixat och så finurligt placerat hela filmen igenom. Det där karaktäristiska skriket när Vaders Tie Fighters vrålar förbi på skärmen är så stilfullt panorerat att jag rös flera gånger under filmens gång. Det finns en detaljrikedom i det här ljudspåret, ett djup och en värme i hur mellanregistret samarbetar med basen - som jag anser bara går att hitta i en handfull andra BD-rullar. Om du ska demonstrera vad din hemmabio klarar av, är detta ett klockrent alternativ.

Disney har naturligtvis planer på att släppa en fetare utgåva av den här filmen innan årets slut, som lär vara proppad av smarrigt extramaterial. För den här skivan är förhållandevis tom gällande just detta och bortsett från fem stycken korta minisnuttar som berättar lite om hur skapandeprocessen gick till, finns det inte särskilt mycket att skrika sig hes över, här. Jag gillar minidokumentären "A Rogue Idea" mest då den ger en inblick i Gareths grundtänk när han satte ihop filmen samt berättar lite om den snillrike manuskungen Tony Gilroys (Nightcrawler, The Bourne Identity) arbete med filmens dialog.

9 / 10
+
Fantastisk underhållande origins-historia med sanslöst bra bild och makalöst ljud