Machine Gun Preacher

Machine Gun Preacher

Gerard Butler räddar svältande afrikanska småbarn i Marc Forsters bortslarvade (potentiella) Oscars-kandidat på grund av hattig struktur och för stort fokus på slarvig action...

I ett av vinterns största internetfenomen KONY 2012 upplyses vi om den brutala krigaren Joseph Konys terrorvälde i östafrika där han inte drar sig för att kidnappa barn och använda dem som sexslavar och soldater. Men det har saknats en film som på ett brutalt och ärligt sätt visar vilka effekter Joseph Konys våld mot befolkningen orsakar, fram tills nu.

Den sanna historien om den före detta amerikanska MC-skurken Sam Childers i filmen spelad av Gerard Butler som gick från att vara en yrkeskriminell knarklangare med ett inte alltför glamoröst leverne till att bli barnens beskyddare i det krigsdrabbade Sudan är inget annat än fascinerande. Sam Childers är inte mycket för pappers-diplomati utan tar hellre till vapen och fortsätter än idag kampen mot Joseph Konys LRA-armé.

Jag beundrar Sam Childers, som person. Hans kontroversiella insatser för de utsatta afrikanska barnen förtjänar all respekt trots vapeninblandning, men regissören Marc Forster med kanonrullar som Monster's Ball och Finding Neverland i meritlistan missar poängen totalt i filmatiseringen av Sam Childers liv. Det actionspektakel Marc bjuder på bryr sig mest om smattrande kulsprutor, tortyr och bilsprängningar. Förvisso är Sam Childers en vapendiggare av rang men det blir svårt att förstå sig på mannen bakom den brutala masken när trovärdigheten brister och klichéerna står som spön i backen. Som till exempel när en kvinnlig hjälparbetare ryter till åt Sam att mer vapen löser inga problem. Några scener senare ser man hur Sam skjuter ner en gerillasoldat som precis smackat till kvinnan med en gevärskolv, klyschigt värre.

Sam Childers liv och leverne förtjänar bättre än att degraderas till en vaniljaction som nu är fallet. Inledningen av filmen handlar mycket om hur svinig han var och hur han senare transformerades, men man förstår aldrig känslospelet bakom och vad som skedde inombords. Sams relation till sin egen familj är givetvis viktig men här nedprioriteras den hårt. Helt klart är att Marc Forster fokuserat på actionbiten vilket är tråkigt. Gerard Butler gör en medioker insats och lyckas inte fånga Sams personlighet. Den enda minnesvärda skådespelarinsatsen är Michael Shannon som spelar Sams knarkarpolare Donnie.

Historien om Sam Childers passar inte in i en vanlig Hollywoodaction-mall som Marc Forster tyvärr format sin film efter. Det är synd på den bortkastade potentialen och den här historien passar egentligen bäst som en riktig dokumentär och lyckligtvis är en sådan på gång. Den ger förhoppningsvis en mer trovärdig och realistisk bild av Sam Childers liv och mission.

Någon visuell höjdare är inte Machine Gun Preacher. Skärpan och detaljnivån lämnar mycket att önska och brusnivån är på tok för hög. Bilden är rent utav suddig och för tankarna snarare till DVD än Blu-ray. Färgpaletten går åt det gulbruna hållet och passar in i miljön. Svärtan är riktigt usel. Det är svårt att urskilja något som helst i den svartgråa gröten som visas. Filmen levereras på en BD50 med AVC-kodec och formatet är 2,39:1.

Inte heller ljudet gör en vidare uppmuntrad. DTS-HD Master Audio-mixen är platt och gör inte mycket väsen av sig. Vapnen låter fjösiga och surroundeffekterna stela. Övergångarna är inte alls smidiga. Men dialogen är det inget fel på, den är tydlig och klar. Basen får enbart några enstaka gånger visa vad den går för.

Inget extramaterial.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10