Downsizing

Downsizing

Downsizing kan skryta med en imponerande premiss som tyvärr faller aningen platt i andra akten, låt oss sätta ett betyg på Alexander Paynes nya...

I ett tidevarv där en stor del av de amerikanska filmskaparna spottar ur sig de mest generiska storfilmerna som går att föreställa sig känns det extra roligt med en regissör som försöker sig på någonting helt nytt. Alexander Payne gjorde sig själv ett namn i och med About Schmidt från 2002, med storfavoriten Jack Nicholson. Efter sitt genomslag har hans karriär puttrat på i en stadig takt, där han gett oss fina filmer som Nebraska, Sideways och The Descendants. Gemensamt för alla dessa är att de känns mänskliga, och varma. Payne gillar att arbeta med relationer, och hur de ställs på sin spets när en oväntad händelse skakar om deras vardag.

Så är också fallet i Downsizing. En idé som på förhand lät så otroligt märklig att jag gapskrattade i flera minuter första gången jag fick höra talas om den. Konceptet går kortfattat ut på att mänskligheten är rätt illa ute. Miljöförstöring, överbefolkning och växthuseffekten. Ni vet. För att minska på utsläpp och föroreningar har en norsk forskare fått en idé om att krympa människor. För att sedan placera dem i små städer som förvaras i diverse laboratorium runtom i världen. Men varför skulle man vilja krympa sig själv till storleken av en brödsmula undrar ni? Det är nämligen så att alla ens tillgångar omvandlas för att anpassa sig till din nya livsstil. Ett slott som i verkligheten skulle kosta flera miljarder att köpa, kan nu en ingenjör bygga ihop på en dag - med material som endast kostar några dollar (då det är så litet). Detta lockar så klart fattiga människor som är trötta på att inte ta sig fram i livet.

Downsizing
Regissören Alex Payne har bland annat gjort Sideways som vi här på redaktionen avgudar.

Här kommer Matt Damons karaktär Paul in i bilden. Han letar ett nytt boende tillsammans med sin fruga, som spelas av Kristen Wiig (som endast är med i cirka tio minuter). Men på grund av betalningsanmärkningar kan de inte hitta ett boende som passar dem. Sagt och gjort så går de med på att krympa sig själva, för att söka lyckan i en miniatyrvärld istället. Bara det att frugan får kalla fötter och ångrar sig i sista sekund, vilket lämnar Paul helt själv.

Här börjar egentligen filmen. Men det är också här någonstans jag börjar tappa intresset, endast trettio minuter in. Hela premissen kändes så otroligt lovande, men Payne väljer att lägga fokus på helt fel saker i andra och tredje akten. Paul stöter på den ena märkliga figuren efter den andra - men jag får aldrig något riktigt grepp om karaktärerna. Även Paul som nu är i någon form av depression, gick från att vara en sympatisk gubbe till en regelrätt tråkmåns som jag inte bryr mig det minsta om. Det uppstår även en hel del problem gällande tonen, då Payne inte riktigt kan bestämma sig om han vill göra en komedi eller en drama.

Släng även in ett kärleksintresse som introduceras i andra akten så kan du nog räkna ut vart allting ska landa. Självklart är de inledningsvis ett omaka par, som sedan finner varandra ju längre in i filmen vi kommer. Jag kommer ifrån tanken att det finns så mycket potential som gått till spillo i Downsizing. Man är hela tiden inne och nosar på idéer som skulle kunna utveckla till någonting intressant. Som hur man kan smuggla in värdefulla objekt i miniatyrvärlden, eller varför vissa människor arbetar med precis samma gamla tråkiga jobb även fast de nu är svinrika. Downsizing har potential, men tyvärr räcker det inte hela vägen. Filmen kan ändå vara sevärd om du känner dig tilltalad av konceptet - och om det blir en uppföljare hoppas jag verkligen att man väljer att utforska universumet ytterligare.

Definitivt en fin utgåva när det kommer till bildkvalitet. Effektiv färgsättning med bra kontrast. Vitbalansen är utomordentlig, och de vita färgerna är ljusa och rena. Det finns en lekfullhet när det kommer i hur man porträtterar miniatyrvärlden, som verkligen lyser igenom när det kommer till färgsättningen. Överlag en imponerande presentation. Filmen har formatet 2.39:1

Downsizing
Den börjar väldigt bra denna film men sista halvtimmen är snudd-på horribel.

DTS-HD Master Audio 7.1-mixen är stabil rakt igenom. Dialogen och musiken är välbalanserad, och sticker aldrig ut - vilket i detta fall är bra. I de mer fartfyllda scenerna tar musiken över och skapar en behagliga ljudmatta som drar in mig ytterligare i upplevelsen.

Det extramaterial som finns att tillgå är inte direkt överväldigande, men för dig som vill ha mer finns det ett par kortare dokumentärer om inspelningen, intervjuer med skådespelarna och ett kommentarsspår med regissören Alexander Payne.

5 / 10
+
Bitvis underhållande med ett ganska trött manus som i slutändan faller platt