Underworld: Awakening

Underworld: Awakening

Kate Beckinsale är tillbaka för att smiska lite fler varulvsmonster i en överdrivet blodig och slafsig uppföljare som saknar vettig handling. Men vilken bild- och ljudkvalité!

Den eviga striden mellan vampyrerna och varulvarna, eller Lycans som de kallas i Underworld-filmerna fortsätter här i och med den fjärde och slafsigaste filmen i ordningen. Om Twilights mer kärleksbetonade vampyr möter varulvs-franchise med Robert Pattinsons patenterade sugblick tilltalar en mer kvinnlig publik kan man lätt understryka att Underworld riktar sig direkt till den manliga publiken. Mindre känslor, mer våld och blod samt en superdödlig spandexbrutta som huvudperson. Har du inte sett de tidigare Underworld-filmerna gör det inte så mycket för här blir det gasen i botten från allra första sekund utan en tanke på att förklara vad som sker.

Kate Beckinsale är tillbaka som supervampyren Selene som när hon vaknar upp efter en tolv år lång kryo-sömn hos ett gäng onda forskare upptäcker att världen rensats upp på vampyrer och varulvar. Hur människorna lyckades med den bedriften förklaras inte men det hör tydligen inte hit. Efter en kortare men sanslöst blodig bärsärkagång för att ta sig ut från labbet hamnar hon i kloakerna där hon hittar några monster som överlevt. Där får hon också reda på att hon har en tonårig dotter.

Underworld: Awakening försöker inte göra sig komplicerad. Det här är en renodlad action som klockar in på låga 88 minuter och spenderar i princip all tid på actionsekvenser. Det görs några taffliga försök att förklara för tittaren vad som hänt och sker men jag kan inte bry mig mindre. Manuset är minst sagt tunt och fylld med så många klichéer att hälften vore nog. Karaktärsberättandet är obefintligt och dialogen är lika intressant som att se färg torka. Den enda karaktären som väcker lite sympatikänslor är detektiven Sebastian spelad av Michael Ealy som dessutom rattar runt en svenskskyltad Volvo i filmen, bisarrt. Det här är också den klart kladdigaste och blodigaste filmen av dem alla. Det blir till slut så överdrivet efter allt knivviftande och flygande kroppsdelar att man börjar tänka på Monty Python, det är inget gott tecken.

Svenska regissörsduon Måns Mårlind och Björn Stein är förmodligen Sveriges lyckligaste pojkar. Tänk att få leka med 500 miljoner kronor och överstiga den totala budget alla svenska actionfilmer kostat totalt genom alla tider och få vräka på med den ena specialeffekten efter den andra. Tyvärr verkar det som att mycket pengar gått åt till timlöner för att diskutera saker fram och tillbaka för varulvarna i filmen är förskräckligt dåligt animerade. De ser ut som något från ett TV-spel från 90-talet. Skippa Underworld: Awakening eller strunta i själva filmen och njut istället av den superba bild- och ljudkvaliteten.

När Sony är i farten kan jag nästan garantera en fantastisk bildkvalité och Underworld: Awakening är inget undantag. Den mörka och blånyanserade filmen ser fantastisk läcker ut och den brutala skärpan och fina dynamiken gör sitt också. Färgerna är medvetet kyliga med skumma hudtoner men det är som det ska vara. Svärtan håller hög klass och Underworld: Awakening är en film som verkligen visar upp vad Blu-rayformatet är kapabelt till. Filmen levereras på en BD50 med AVC-kodec och formatet är 2,40:1.

Jag är larvigt förtjust i filmer med mäktig bas och Underworld: Awakening tillfredsställer alla mina basbehov och lite till. Varje liten grej som händer där det går att applicera en baseffekt på har fått just det. Inget bra för grannsämjan men sketans va skoj det är. Nu består inte en film helt av baseffekter och på de andra områdena som till exempel dialogklarhet imponerar den också. För att inte tala om surroundeffekterna när det börja vina kulor och kroppsdelar kors och tvärs. Underworld: Awakening är inte långt ifrån ljudnirvana men når lätt upp till extasnivå.

Underworld: Awakening tillhör den lilla skara av filmer som har extramaterial som är mer intressant än själva filmen. Kommentators-spåret med alla inblandade som regissörer och producenter är mycket fan-vänligt och dryper av intressanta detaljer. Det finns även en hel del dokumentärer, alla i 1080p som tar upp diverse aspekter av filmen som karaktärsbyggandet och inspelningsplatser. Mycket tekniskt extramaterial som jag kan rekommendera.

5 / 10
+
Actiondebakel med kanonbild och kanonljud.