Blodsbröder

Blodsbröder

Hysteriskt dålig film som ger uttrycket "så dålig att den blir bra" en helt ny innebörd!

I Blodsbröder får vi följa Jon som just avtjänat ett långt fängelsestraff. Väl ute i det fria uppstår svårigheter att anpassa sig till samhället. Hans gamla vänner försöker dra honom tillbaks till den kriminella banan, men Jon är inställd på att bli en hederlig människa. Dessvärre hamnar hans bror i knipa och Jon kommer allt närmre den kriminalitet han svurit att lämna bakom sig. Här finns helt klart underlaget för att skapa någonting sevärt. Men på grund av ett oerhört unket manus, en amatörmässig regi och ungefär 51 andra bidragande faktorer, så faller hela Blodsbröder ihop likt ett korthus i en sandstorm.

Den största skulden bär manusförfattaren/regissören Daniel Fridell. Han kan för det första inte regissera. Kameraåkningarna och fotot ser ut som något en sjundeklassare skulle kunna göra med en hyfsad kamera och redigeringsutrustning. På manusfronten är det än jävligare och dialogen är i en klass för sig. Den är fylld med massvis av "fuck" och andra coola fraser. Tilläggas bör att den låter ungefär lika naturlig som om Sven-Bertil Taube hade skrivit en dödsmetallåt.

Nu verkar det kanske som att jag hatar Blodsbröder något enormt. Men så är icke fallet. Blodsbröder är faktiskt så dålig att den blir bra. En skrattfest utan dess like. Här finns någonting komiskt överallt. Skådespeleriet med Liam Norberg i spetsen är kanske det allra roligaste. Det är snudd på omöjligt att inte skratta sig hes när man ser skådespelarna och, i synnerhet då, rapparen Ken försöka agera. När de sedan ger sig i kast med dialogen och samtalar med varandra, då värker det i magmusklerna.

Regissör Fridell har haft som tanke att göra en gripande skildring kring brottslingar och hur svårt det är att accepteras i samhället efter ett fängelsestraff. Bra tanke, men det finns ett gigantiskt problem. Fridell är en klåpare som filmskapare. Det han försökt göra gripande och slagkraftigt är blott pinsamt. Man skrattar istället för att gråta. Visserligen skrattar man sig till tårar, men det är ju riktigt inte samma sak, eller hur, Fridell?

BlodsbröderBlodsbröder
02 Gamereactor Sverige
2 / 10