Malevolent

Malevolent (Netflix)

Efter The Ritual hade redaktionen höga förväntningar på Netflix nästa skräckrulle. André ställde sig redo med både reabacken och hyllarhyllan för att se vart Malevolent skulle hamna...

Jag är våldsamt svag för rejäla spökfilmer, även om de flesta tenderar att göra mig mer besviken än nedpissad och vettskrämd. Just Malevolent kändes ganska lovande på förhand. Den hade en cool titel och skulle precis som The Conjuring, Grave Encounters och Insidious handla om ett spökjägargäng som spöar på vålnader i utbyte mot hutlöst mycket kosing, dock med den lilla avvikelsen att de anställda i Malovolent är lika seriösa och fackmannamässiga på att jaga demoner som en tarotkortsläsare är på att sia om framtida aktieinvesteringar.

Ett problem med vissa skräckfilmer idag är att motiv och någon intressant bakgrundshistoria aldrig riktigt kommer fram. Filmskaparna lyckas inte bygga upp någon vettig ursäkt för att sedan dra med sin publik till blodiga och spökfyllda källarutrymmen och försöka skrämma skiten ur oss. Jaws är ett grymt exempel på en välberättad förhistoria som verkligen låter sig ta sin tid, och The Strangers är i mina ögon rent genialisk när det kommer till att få fram starka motiveringar vilka gör hela handlingen superintressant på extremt kort tid. Malevolent är bara 84 minuter lång och hinner på den tiden inte göra så mycket mer än att bjuda på en äcklig scen och lite smaskigt övervåld. Dock reagerade jag flera gånger på att filmmusiken är ganska bra och för ovanlighetens skull utspelar sig hela rullen mitt på dagen.

Malevolent
Skådespelsmässigt faller huvudrollen Angela (Florence Pugh) ganska platt utan att briljera fram några större känslocharader och hon känns dessutom lite malplacerad i 80-talet med sin moderna frisyr.

På tal om just bakgrund och uppbyggnad har syskonen Angela och Jackson förlorat sin mamma som var lite av ett medium. Nu utnyttjar de den historien genom att påstå att Angela kan snacka vett i spöken så de sticker iväg till sin egen värld och lämnar oss levande ifred. Jackson har något psykiskt problem med sin motivation i livet eller bara i behov av att försöka rättfärdiga det han gör som i mångas ögon är rent lurendrejeri. Han har också en massa skulder till några kriminella jäklar, medan Angela själv inte dyker upp till skolan speciellt ofta. Alla dessa sidohistorier försöker bygga upp lite bakgrund och motiv men intrigerna är på tok för underutvecklade för att egentligen betyda någonting och ta Malevolent vidare till något mer än en enda stor ursäkt för att slänga fram ett par äckliga scener i ansiktet på oss.

Huvudintrigen tar form ute på landet i ett stort, gammalt hus (för ovanlighetens skull...). Byggnaden är ett fosterhem som för femton år sedan blomstrade med säckvis med ungar, anställda, liv och rörelse, ända tills ägaren Mrs. Greens son Herman fick för sig att slå ihjäl ett gäng av barnen. Till tant Greens stora förtret springer de döda ungarna nu omkring i huset, skriker och fnittrar, vilket förstås hade gjort vem som helst ganska så vardagstrött i längden.

Malevolent
Mrs. Green (Celia Imrie) trycker däremot fram lite känslokalla scener och verklighetstrogna ansiktsuttryck.

Malevolent bjuder inte på något riktigt långt, dundrande hårt klimax som en skräckfilm verkligen behöver, utan får själva slutscenen att kännas som en simpel konfliktupptrappning som bör följas upp av ytterligare 60 minuter av handling. Själva twisten är också helt omotiverad, med en ganska tam ljudbild av övervåldet som visas upp. Så kort sammanfattat är Malevolent ännu en skräckmedelmåtta som varken skräms speciellt bra eller försöker berätta något intressant.

5 / 10
+
Medelmåttans medelmåtta av moderna skräckfilmer som trots goda intentioner varken skrämmer eller berättar något av värde.