Svenska

Förklara utvecklarnas dollarsug tack?

  • Insänt av: Rauk

Vad skiljer egentligen utvecklare som Valve, Bethesda och Rockstar från andra, vad ska man säga, lite girigare företag. De tre jag nämner har ju tre otroligt stora och framgångsrika spelserier, men ändå går runt 5-6 år mellan spelen.

Jämfört med studios som gör spelserier som Assassin's Creed, Call of Duty och så vidare. som vräker ur sig spel och tjänar massor, men resultatet rent spelmässigt är aldrig, enligt mig, ens i närheten de tre jag nämde först. Vad får dem att inte släppa ett spel om året och tjäna feta dollars?

Svar

Nu tror jag inte för en sekund att det skulle handla om något mindre sug efter vinst från Bethesda och Rockstar, orsakerna är nog helt andra.

I fallet Bethesda har de redan deklarerat att de ska börja släppa Elder Scrolls oftare och använda fler utvecklare. Ett exempel på det är såklart Elder Scrolls Online och jag tror garanterat att vi kommer få spinoffs som Fallout: New Vegas, kanske så tidigt som nästa år.

För Rockstars del så handlar det nog mer om resurser och vetskapen att spelen måste vara riktigt bra för att inte skada varumärket. Kollar du på förra generationen så kom Grand Theft Auto III 2001, Vice City 2002, GTA Advance 2004, San Andreas 2004, Liberty City Stories 2005 och Vice City Stories 2006.

Alltså ett spel varje år, precis som för de andra serierna/utvecklarna du nämner. Sedan gick det bara två år till Grand Theft Auto IV som kom 2008, medan Lost and Damned, Ballad of Gay Tony och Chinatown Wars kom 2009. 2010 valde Rockstar istället att satsa på Red Dead Redemption, och att släppa ett Grand Theft Auto samma år hade skadat dess försäljning, samma sak med LA Noire förra året och Max Payne 3 i år. Rockstar är kort sagt inte annorlunda än andra studios.

Vad det gäller Valve så hade de halvt om halvt lämnat spelutvecklingen. De lägger absolut mest resurser på Steam och även utgivning av andra utvecklares spel såsom Left 4 Dead. Skulle Valve göra massor av spel skulle de hamna i en märklig sits när de ska konkurrera med andra utvecklare via sin egen försäljningskanal Steam. Det skulle inte ses med blida ögon.

Ställ en fråga till redaktörerna

- Rent spam eller frågor om varför vi inte svarar på just ditt brev kommer att resultera i avstängning. Vi svarar på precis vilka brev vi vill, och vi gör allt för att besvarar så många som möjligt varje dag.

- Istället för att fråga vad vi tycker om spel X eller Y, läs recensionen av det i vårt recensionsarkiv.

- Om du upptäckt en bugg eller ett annat tekniskt problem på sajten, berätta det istället via vårt buggrapport-formulär.

- Alla brev med rubriker typ "När?" eller "Hej!" slängs. En tydligt formulerad rubrik ökar chansen att vi besvarar just ditt brev.

- Vi rättar alla brev innan de publiceras. Ju mindre som behöver rättas, ju större chans är det att det publiceras. Se därför till att rättstava ditt brev innan du skickar iväg det.

- Använd sökmotorn och kolla om din fråga redan finns besvarad i tidigare brev. Vi har redan besvarat över 50000 brev, så chansen är stor.

Tack på förhand

/Petter Hegevall, Chefredaktör

Brev