Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português

FILMRECENSION

RÅTTATOUILLE

Disneys braksuccé nu äntligen i HD och vilken fullträff det blev...

För er stackare som missade Råttatouille förra året får ni nu en ypperlig chans att avnjuta denna rulle med magnifik HD-bild och fläskigt ljud. Pixar Studios fullkomligt vräker ur sig succétitlar och Råttatouille avviker inte från den trenden heller. Vi får följa den urgullige gourmetråttan Remy som drömmer om att bli stjärnkock men av förståeliga skäl är vägen dit ganska problematiskt. Ett tillfälle uppenbarar sig dock snart när han träffar den klantige kocklärlingen Linguini. De ser båda en chans att uppfylla sina innersta drömmar och gör allt för att nå dit.

Råttatouille är en rolig, kärleksfull och rörande film på samma gång. Disney har hittat den perfekta balansen och sätter åter igen standarden. Paris ser helt otroligt läckert ut och Pixars animatörer borde få gigantiska bonusar hela bunten. Den fantasifulla designen tillsammans med animationerna håller en oöverträffad klass och den vann mycket välförtjänt en Oscar för bästa animerade film. Det är lätt att sympatisera med Remy och de andra karaktärerna är också helt underbara. Missa inte!

Förbered er på det överjävligaste ni har sett i bildkvalité. Bilden är så sjukt bra att det nästan tåras och man blir religiös på direkten. Råttatouille är referensmaterial så det skriker om det och borde få en plats i varje seriös filmsamlares filmhylla. Jag hittar ingenting att klaga på faktiskt. Detaljerna är klockrena ner till minsta hårstrå, färgerna är helt underbara och kontrasten perfekt balanserad. Skärpan sviker inte en enda sekund och svärtan är klockren. Råttatouille är en grymt läcker HD-upplevelse som alla borde få avnjuta.

Hur ser det ut på ljudfronten då? Inget att klaga på här heller faktiskt. Det medföljande PCM 5.1-ljudspåret är makalöst bra och lämnar inga detaljer i skymundan. Disney har verkligen ansträngt sig till det yttersta och den audiovisuella upplevelsen är total. Dialogen låter kristallklar och är snyggt balanserad mellan kanalerna. Surroundupplevelsen i Råttatouille är grym, de har använt surroundhögtalarna på ett mycket tillfredsställande sätt. Basen får också sitt och upplevs trevligt snärtig och djup.

Råttatouille är fullpackad med godis för den intresserade. Jag börjar med huvudfeaturetten som är 50 minuter lång, den tar upp det mesta kring skapandet och osar kvalité. En annan sevärd featurette är "Gourmetmat och film" där mästerkocken Thomas Keller och regissören Brad Bird diskuterar mat, speltid 15 minuter. Det finns även en 16-minuters featurette där animatörerna samlas och diskuterar fritt kring några scener i filmen.

För den spelintresserade finns också ett Java-spel där dina kockkunskaper ställs på prov. Pixar bjuder även på en ny kortfilm "Upplyft" som är lagomt charmig och rolig. Till sist en rolig featurette "Din vän råttan" där Remy och brorsan Emile presenterar råttornas historia. Tyvärr är inte allting högupplöst men kvalitén är inte fy skam på det lågupplösta.

9 / 10
Fantastiskt bra Disneyrulle med coola karaktärer. Dessutom apbra bild och ljud.
BETA +