Gudfadern 2

Gudfadern 2

Francis Ford Coppolas andra del i trilogin om maffiafamiljen Corleono ser dagens ljus på en högupplöst Blu-ray-skiva. Lika magnifik som första delen och får inte missas för allt i hela världen

Gudfadern 2 tar vid där den första slutade och Michael fortsätter att leda Corleone-familjen. Parallellt med berättelsen om Michaels bravader i "nutid" vävs samtidigt historien om supergudfadern Don Vito Corleones uppväxt in. Från en gård i Italien till föräldralös immigrant i New York arbetade han sig upp i rangordningen och skapade med sitt finurliga affärssinne med inslag av brutalt våld ett namn i den undre världen. Men filmens huvudstory är den om Michael. Den en gång motsträvige sonen har växt upp till att bli en stenhård maffiaboss. Det är inte många som uppskattar hans sätt att leda och fienderna blir fler och fler. Även inom familjen börjar tålamodet tryta.

Jag skulle inte vilja kalla Gudfadern 2 en vanlig uppföljare, utan snarare en fortsättning på del ett, trilogin är ett mastodontprojekt uppdelat i 3 kapitel helt enkelt. Gudfadern 2 har samma långsamma filmberättande som första delen. Men med Francid Ford Coppolas mästerliga regipinne blir det aldrig tråkigt. Han väver samman historien på ett ypperligt sätt som få andra skulle ha lyckats med. Det är fascinerande hur Francis lyckats med att få alla bitar att falla på plats, var sak har sin del i pusslet som hopbyggt blir en magnifik tavla med få skavanker.

I Gudfadern 2 är större delen av skådespelarensemblem tillbaka i sina roller. De har nu fått chansen att växa in i sina karaktärer och det syns på duken. Skådespelarinsatserna är inget annat än briljanta. De unga och ambitiösa talangerna som Al Pacino, Robert De Niro och Robert Duvall banade väg för sina framgångsrika karriärer i och med de här filmerna. Fotot i Gudfadern 2 skiljer sig inte mycket från första delen men de mer påkostade kulisserna och exklusivare inspelningsplatserna blir som grädde på moset. Francis Ford Coppolas färgrika maffiaskildring är inget annat än filmmagi på högsta nivå. Får inte missas.

Det är inget lätt jobb att göra något vettigt av källmaterialet till de två första Gudfadern-filmerna. Först och främst var inte tekniken den allra bästa och tidens tand har satt sina spår. Men ni skulle bli förvånade över vad dagens restaurerare klarar av. Förutom att tvätta bildrutor går det med hjälp av digitala hjälpmedel fixa smuts och andra skavanker. Fast skärpan går det dessvärre inte att göra något åt. Gudfadern 2 ser lika suddig ut som föregångaren och färgerna är fortfarande en aning blekta och urtvättade. Men det är inte automatiskt negativt i det här fallet. Filmkänslan finns där och lite bildbrus har inget dött av. Filmen levereras på en BD50 med AVC-kodec och formatet är 1,78:1.

Gudfadern 2 har tyvärr även den bara ett mono-spår som utgångspunkt. Inte mycket att spela på med andra ord men ljudfolket har gjort sitt bästa och Gudfadern 2 låter ljusår bättre än tidigare försök. Men den lever inte alls upp till moderna krav. Valet av Dolby TrueHD känns en aning overkill då ett Dolby Digital-spår hade räckt gott och väl. Någon kioskvältare på ljudfronten är inte Gudfadern, dialogen låter murkig och pangandet låter fjösigt. Inte heller surroundhögtalarna har mycket att göra. Basen får även den vila. Men med tanke på utgångsmaterialet har de gjort ett godkänt jobb.

Det enda extramaterial som följer med är ett kommentatorsspår med regissören Francis Ford Coppola. Lyssningsvärt för den intresserade.

8 / 10
+