Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
FÖRHANDSTITT

GRAND THEFT AUTO V

Grand Theft Auto V är det mest efterlängtade spelet detta år enligt många. Vi har testat spelet och berättar varför peppen är befogad...

  • Text: Rasmus Lund-Hansen, GR DK (Översättning: Jonas Elfving)

Om du frågar ett valfritt fan av Grand Theft Auto IV vilket deras favorituppdrag i spelet var, kommer personen i fråga förmodligen att svara Three Leaf Clover. Här skulle man, i sällskap med ett gäng brottslingar av irländsk härkomst, råna en bank fylld med maffiapengar och kämpa sig genom gator, gränder och underjorden för att fly från polisen. Kulor och patronhylsor flög genom luften, tjuten från sirener var nästan konstant och polisbilar exploderade till höger och vänster. Det var en tydlig topp i ett spel fyllt med minnesvärda stunder, och förmodligen det uppdrag som ristade sig fast tydligast i medvetandet hos spelarna.

Om du också var ett Three Leaf Clover-fan, har vi goda nyheter: Idén om den stora, perfekta stöten är i själva verket central i Grand Theft Auto V. Eller snarare, det handlar inte bara om en stor kupp, utan flera stycken. Stötarna är planerade, förberedda och utförda i en så stor omfattning att du får välja om dörrar ska sparkas in eller om du vill prova en mer smygande approach. Du kan utföra kuppen ensam med spelets tre huvudpersoner, eller genom att hyra in extra hjälp (vilket i sin tur kräver beslut om hur många och dyra/kompetenta personer som behövs.)

Grand Theft Auto V
Inget Grand Theft Auto utan en enorm mängd fordon. Naturligtvis med flera radiostationer att avnjuta.
Detta är en annons:

Men vi tar det från början. Grand Theft Auto V utspelar sig i staden Los Santos, spelseriens svar på Los Angeles, och den omgivande regionen Blaine County som bland annat erbjuder torra öknar, höga bergstoppar och slingrande raviner. Tillsammans utgör de ett område som är större än något Rockstar tidigare har gjort - och till och med större än Grand Theft Auto IV och Red Dead Redemption tillsammans.

Demoversionen som Rockstar har bjudit in oss att titta på börjar i Blaine County, en kilometer över havsytan, i en helikopter. Karaktären Franklin förbereder sig för ett fallskärmshopp. På avstånd kan vi urskilja staden Los Santos. Nedanför oss ser vi berg, floder och stränder. Ett stort transportflygplan lyfter från militärbasen som ligger i närheten, vilket bara är en av spelets många flygplatser.

Detta är en annons:

Franklin svävar ner till marken med sin fallskärm och vi ser rovfåglar, pumor och rådjur röra sig runt i landskapet under oss. Grusvägar och stigar slingrar sig genom terrängen. När Franklin landat möter vi fiskare och vandrare. Rockstar säger att de har fyllt spelet med nya sidoverksamheter, och vi ser en av de viktigaste tillskotten under demon: möjligheten att kränga på sig en dykarmask och syretank för att utforska havsbotten. Bland annat stöter vi på ett sjunket containerfartyg och kommer obehagligt nära ett par hajar.

Grand Theft Auto V
Karaktärernas unika färdigheter laddas efter ett tag upp av sig själv, och kan inte användas konstant.

Som bekant finns här tre huvudpersoner, och utanför uppdragen kan du fritt växla mellan dem som du vill. De två karaktärerna du inte spelar som kommer att gå runt i spelvärlden och göra saker som är i linje med deras personlighet, intressen och umgängeskrets. Detta får vi ett perfekt exempel på när perspektivet ändras från den bilgalna adrenalin-junkien Franklin till knark(lang)aren Trevor som har minst en skruv lös.

Trevor vaknar upp på en strand. Självklart med baksmälla. Han har ingenting på sig förutom underkläder och skor. Överkroppen är täckt av blod. Runt honom ligger ett gäng döda eller medvetslösa medlemmar av ett MC-gäng som Trevor uppenbarligen är i konflikt med. Mer får vi inte veta. Tydligen är detta en vanlig morgon för den före detta försvarspiloten.

Vi hoppar till Michael, den siste av spelets trio med huvudpersoner. Michael är en före detta bankrånare som nu är pensionerad, och är fångad i ett dött äktenskap med en hustru han inte älskar, samt två barn som hatar honom. Han är oerhört uttråkad och besöker regelbundet en psykoterapeut. Vi möter honom på Film City Vinewood, där vi också får se att seriens satiriska stil fortfarande är vid god vigör. På gatan får vi nämligen bevittna en återförening med karaktärerna från Republican Space Rangers-serien, TV-programmet vi fick kika på i Grand Theft Auto IV. Den nya liberala superhjälten heter Impotent Rage. Härligt!

Michael springer sedan in i en Red Dead Redemption-liknande, dynamisk händelse när han ser ett gäng paparazzifotografer lurpassa. På en sidogata gömmer sig en filmstjärna från de nyfikna kamerorna, och hon ber oss om hjälp att komma undan. Den spänningssuktande Michael hoppar glatt in bakom ratten i sin bil och försöker skaka av sig alla paparazzis (de är ungefär lika aggressiva som seriens poliser), varefter han kör hem henne.

Grand Theft Auto V
Den stora nya grejen i Grand Theft Auto V, att kunna växla mellan tre karaktärer, fungerar inte bara bra: det känns som ett helt nytt sätt att spela actionspel på.

Var och en av de tre karaktärerna har sin egen krets av vänner, affärskontakter, bostäder, intressen och så vidare. De är också olika duktiga på färdigheter som bilkörning, flygning, skytte, kondition och dylikt. Trevor är till exempel en mycket bättre pilot än de andra två, medan Franklin är en haj bakom ratten, men inte lika bra på skjutvapen som Michael. Under den enorma mängden sidouppdrag kan du bättra på dessa färdigheter, något som är klokt att göra innan du låter Michael flyga helikoptern vid nästa kupp.

Innan vi återvänder till just kupper, måste vi också nämna att de tre karaktärerna alla har sin egen speciella förmåga. Michael kan sakta ner tiden för att slåss á la Max Payne (minus avancerad akrobatik). Franklin kan sakta ned tiden när han kör, vilket gör kurvtagning och väjande för trafik lättare i högre hastigheter. Slutligen kan Trevor dela ut extra skada och dessutom dra på sig mindre skada själv. Han har dessutom en speciell närstridsattack.

Men åter till mästerplanerna och kupperna. De måste planeras noga och vi behöver leveranser, vapen och verktyg, samt extra folk med mera innan helvetet bryter lös. Detta sker delvis genom uppdrag som bygger upp inför den stora stöten, och dessa kommer att innehålla större valfrihet i hur man går till väga än i någon tidigare spel i serien. Det är åtminstone vad Rockstar säger; faktum är att vi inte såg någon av dessa kupper under demon.

Grand Theft Auto V
Rockstar har nämnt en helt ny typ av multiplayer i sin femma, men detta kommer att visas vid ett senare tillfälle.

Å andra sidan fick vi se ett uppdrag med liknande struktur. Våra tre antihjältar har här beslutat sig för att råna en värdetransport. För detta ändamål har de förvärvat ett par stora lastbilar, overaller, masker och vapen. Enligt planen ska Trevor agera utkik från ett torn, Michael ska blockera vägen med en sopbil, och Franklin måste ramma värdetransporten med en bogserbil. Som sagt kan vi växla karaktärer i Grand Theft Auto V och ibland växlar spelet figur av sig själv som en del av spelupplägget, något vi också får se prov på.

I det här fallet börjar vi som Michael, som parkerar sopbilen på andra sidan vägen av brottsplatsen. Perspektivet flyttas till Trevor som sitter högt upp och kan upptäcka att värdetransporten är på väg. Därefter är det Franklins tur, och vi får köra lastbilen in i sidan av värdetransporten och sedan placera en sprängladdning ombord. De förvirrade vakterna tumlar ut ur bilden medan den AI-styrda Michael roffar åt sig bytet.

Snart anländer polisen och en stor eldstrid bryter ut. Franklin - som styrs av spelaren - slänger sig i skydd bakom några betongsuggor och börjar skjuta, medan den datorstyrda Michael springer uppför trapporna för att få en höjdfördel. Spelaren hoppar fram och tillbaka mellan de två karaktärerna och utnyttjar höjdfördelar och diverse skydd.

Grand Theft Auto V
Tjusiga omgivningar blir det gott om, men konsolernas ålder börjar verkligen synas nu.

SWAT-soldater börjar närma sig från en närbelägen gränd, så medan de datorstyrda karaktärerna håller fortet får vi som Franklin flytta på oss för att ge oss på det nya hotet. SWAT-prickskyttar gör entré, så vi byter till Trevor som från sitt torn har ett perfekt tillfälle att ta ut dessa snipers med sin prickskyttebössa. Av bara farten nitar han dessutom en polishelikopter och ett fåtal bilar med ett raketgevär. Vi växlar åter tillbaka till Michael som rensar upp bland de sista människorna i gränden.

Trycket från polisen är nu så hårt att de tre måste fly, så vi hoppar tillbaka till Franklin, som hoppar in i sopbilen och kör iväg till en lugn plats som spelaren får välja, där han spränger flyktbilen med en handgranat, så att alla bevis har avlägsnats. Uppdraget slutfört!

När man ser allt detta utspela sig, är det tydligt att det var ett genidrag av Rockstar att inkludera tre huvudpersoner. Att kunna växla mellan figurerna i strid ger en taktisk dimension till serien - och hela genren för den delen - som inte har erbjudits tidigare. Det finns också tydliga förbättringar av själva skjutmekaniken. Kameran är till exempel placerad längre bak när det sker, vilket ger en bättre överblick. Hårkorset blir rött när du rör det över en fiende och en liten blixt med "X" markerar att du har dödat personen.

Grand Theft Auto V
Los Santos by night. Stämningsfullt så det skriker om det.

Att se hur effektivt växlingarna mellan karaktärerna fungerar i detta lilla och relativt enkla uppdrag, gör det lätt att föreställa sig hur fantastisk den kupp som utgör kampanjens stomme kan bli. Fler människor, mer komplicerade uppgifter, mer valfrihet och stealth-möjligheter i vissa av uppdragen... Detta bådar väldigt gott.

Stora kupper innebär stora intäkter, men till skillnad från Grand Theft Auto IV finns det faktiskt något att använda sin nyfunna rikedom på. I bästa Vice City-stil kan du köpa fastigheter och företag som genererar regelbunden inkomst, och du kan styla och skräddarsy dina bilar, både kosmetiskt och prestandamässigt. Snart lär du behöva ett större garage, vilket naturligtvis kostar, och du kommer att kunna köpa båtar och flygplan, vilket kräver hamnar och hangarer där de kan förvaras. Naturligtvis kan du också skaffa kläder, frisyrer och tatueringar (Franklin själv har fler texturer än alla fotgängare i Grand Theft Auto: San Andreas tillsammans).

Grand Theft Auto V
Kommer du att köpa lokalen i bakgrunden? Det kan gynna den virtuella veckopengen, lita på oss...

Rockstar beskriver Grand Theft Auto V som kulmen av alla de erfarenheter de fått av sina andra spel under denna konsolgeneration. Max Payne har påverkat skyttemekaniken och Midnight Club bilfysiken. Red Dead Redemption har påverkat storyn och livet i spelvärlden. I princip allt är riktigt, riktigt imponerande.

Eller... kanske med ett undantag. Grafiken. Grand Theft Auto V är inte fult, det är i alla avseenden vackrare och mer detaljerat än sin föregångare, särskilt när det gäller belysning och fysikeffekter (se till exempel fram emot vykortsvackra solnedgångar över de nya, dynamiska vågorna). Men våra konsoler är gamla åbäken även i de mest skickliga händer, och de kan inte längre leverera grafik som inte en PC med genomsnittliga specifikationer kan göra bättre. Den demo vi såg kördes på Playstation 3 och Grand Theft Auto V är definitivt ett bra Playstation 3-spel. Men inte mer än så.

Detta leder naturligtvis till frågor om nästa generation och en eventuell PC-version, men där finns inga nyheter. Det officiella uttalandet är att Grand Theft Auto V kommer till Playstation 3 och Xbox 360, och jag har långsamt förlorat hoppet om att studion också slänger ihop en nästa generations-version (om inte Microsoft överraskar oss totalt och visar upp något i samband med Xbox-avtäckningen senare denna månad).

Grand Theft Auto V
Om du besöker gamla goda butiken Ammonation kan du köpa vapentillbehör såsom ljuddämpare, kikarsikten, lasersikten, större magasin med mera.

Rockstar slipar fortfarande på Grand Theft Auto V och varken röstarbetet eller soundtracket är helt färdigt ännu. Men spelet är på många sätt precis vad vi hoppats på, och på andra sätt (som att att byta karaktär mitt i uppdrag) har det gjorts saker vi inte ens visste att vi velat ha. Jag kan knappast tänka mig ett bättre slut på den nuvarande konsolgenerationen än detta.

Grand Theft Auto VGrand Theft Auto VGrand Theft Auto VGrand Theft Auto V
Grand Theft Auto VGrand Theft Auto VGrand Theft Auto VGrand Theft Auto V
Grand Theft Auto VGrand Theft Auto VGrand Theft Auto VGrand Theft Auto V
Detta är en annons: