True Feel kallar Codemasters den omarbetade, renoverade körkänslan i årets hetaste racinguppföljare. Studions head honcho, Toby Evan-Jones, förklarar för Gamereactor att Grid 2 är annorlunda än sin föregångare när det kommer till bilfysiken och att varje bil är en noggrant återskapad och perfekt balanserad version av den verkliga förlagan. Toby berättar att varje bil är radikalt annorlunda och att detta är en av nyckelingredienserna i True Feel-spelsystemet. Enligt Codemasters måste man lära sig att kontrollera varje ny bil man köper på sig eftersom de skiljer sig väldigt mycket åt.
Efter tio timmar tillsammans med förhandsversionen är jag fullt beredd att kalla det mesta av snacket om "True Feel" för fiffigt marknadsföringsnonsens. Grid 2 är inte särskilt annorlunda jämfört med föregångaren när det kommer till bilfysiken och körkänslan. Faktum är att det känns som om Codemasters förenklat vissa detaljer i bilarnas uppförande, som om framförallt uträkningarna för friktion och förflyttning av tyngdpunkt anpassats för att inte skrämma bort icke-initierade spelare.
Såhär på förhand känns Grid 2 ännu mer arkadaktigt än vad Grid gjorde och på så sätt blir också förhandssnacket om den grad av realism som inkluderats ganska tramsigt. Med det sagt känns den här hett efterlängtade uppföljaren som ett klockrent racingspel med fokus på lättillgänglighet och snudd på hutlös variation. Bilarna är responsiva, levereras med massor av vridmoment och fartkänslan är fantastisk. Upplägget är mer fokuserat på att blanda ännu fler racingstilar den här gången och det märks att Codemasters verkligen strävat efter att aldrig upprepa samma typ av racing, speciellt inte
på raken.
En landsväg genom en slingrande barrskog byts mot ett snortight stadslopp i centrala Paris för att minuten senare bytas ut mot lite drifting längs en japansk bergsslinga. Detta var i och för sig även fallet i det första spelet men här verkar fokus ligga på snabbare lopp med mindre väntetider. Jag hade personligen hellre velat ha längre lopp, längre turneringar och framförallt ett system som tillåter mig att uppgradera motor, drivlina och växellåda i min bil samt möjligheten att lacka, styla och pimpa mina vrålåk efter eget tycke och smak.
Förhandsversionen som jag har spelat erbjuder sju olika race i singleplayer samt en kortare smygtitt på multiplayerdelen.
Det välbyggda Racenet-systemet ser ut som en klockren utmanare till EA och Criterions ultrapopulära Autolog och blandningen mellan de olika racingdisciplinerna är precis lika lyckad som i det första Grid-spelet. Tillkommer gör grafik som ser ut att klättra upp på toppen av teknik-berget den här konsolgenerationen samt läcker presentation och härligt urval av bilar.