Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Battlefield 4

Battlefield 4

Dice satsar på ännu mer förstörelse och hektisk multiplayeraction i uppföljaren till sin Battlefield-serie. Våra danska kollegor besökte Stockholmsstudion och testkrigade...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Commander Mode är tillbaka. Den heliga Graalen är återfunnen. Vi har inte sett röken av spelläget sedan Battlefield 2142, men efter tre spel och otaliga uppmaningar från seriens fans, har Dice äntligen beslutat att tiden är inne. I Battlefield 4 är befälhavaren tillbaka.

Om du inte var med när det begav sig, eller bara har spelat Battlefield på konsol, så undrar du kanske vad sjutton det förra stycket syftar på. Oroa dig inte, vi kommer till det. Just nu behöver du bara veta att spelläget är en av anledningarna till att Battlefield 4 är en våt dröm för gamers. Den andra är en skyskrapa.

Gamereactor har besökt den smått legendariska Stockholmsstudion för att se och testa multiplayerdelen i Battlefield 4 som några av de första i världen. Här blev vi introducerade till Commander Mode, vi fick se den nya och kraftigt förbättrade Battlelog, en kort demonstration av spelet och härligt nog fick vi även chans att testa spelet själva.

Battlefield 4
I grunden av Battlefield 4 ligger Dices senaste version av spelmotorn Frostbite, som också kommer att dyka upp i andra EA-spel.
Detta är en annons:

Banan vi får testa är döpt till Siege of Shanghai och är enligt creative director Karl Gustavson en idé utvecklarna länge har haft, men som man först nu kunnat realisera. Det rör sig om en Conquest-karta där upp till 64 spelare strider om totalt fem kontrollpunkter, i Shanghais centrum. Det betyder en varierad stadsmiljö, med mer vertikal action än någon annan Battlefield-bana någonsin har bjudit på.

Stridsvagnar och lättare militärfordon mullrar genom gatorna, medan helikoptrar jagar varandra mellan höghusens tak. Variationen är stor, och kontrollpunkterna är placerade i vitt skilda miljöer. En av dem ligger på en öppen plats, en annan i ett parkeringshus, en tredje i en tunnelbanestation. Den mest centrala ligger ovanpå ovannämnda skyskrapa, som har sin egen lilla halvö i mitten av den hästskoformade kartan. Byggnaden är så hög att man bara kan nå dess topp med helikopter och hiss. När man är där uppe, kan man utan problem fallskärmshoppa ner till de övriga fyra. Det är en extremt viktig, strategisk punkt att hålla kolla på.

En av de saker Dice har fokuserat på i Battlefield 4 är ett koncept man kallar Levelution. Kortfattat innebär det att spelarens handlingar ska påverka själva layouten i banan. Har du testat några av de senaste spelen i Battlefield-serien, vet du att Dice tonat ned möjligheterna att demolera hus, byggnader och andra konstruktioner i Battlefield 3, jämfört med till exempel Bad Company-spelen. I Battlefield 4 ska det sprängas rejält, dock. Till exempel kan man i tunnelbanestationen spränga en av de bärande väggarna, så att vägen ovanför kollapsar, vilket potentiellt både kan fånga stridsvagnar i en enorm grop, men också ge dig en ny utgång.

Battlefield 4
Det gick ett imponerat sus genom publiken på E3 när Dice visade upp den rasande skyskrapan i multiplayerläget.
Detta är en annons:

Och så har vi som sagt skyskrapan. För vad gör man egentligen när fienden har förskansat sig i toppen av byggnaden och börjat dominera kartan med järnhand? Jo, du plockar fram det tunga artilleriet - sprängladdningar, raketgevär, stridsvagnar - och siktar in dig på stöttepelarna som befinner sig på den södra sidan av byggnaden. I takt med att de faller börjar den flera hundra meter höga byggnaden först att luta oroväckande, varpå den stora glasfasaden krackelerar, och innan du hinner skrika "Timber!" rasar hela byggnaden.

Byggnaden går nästan helt upp i rök och våningsstora stycken hus mosas ett efter ett. Det hela kulminerar i ett enormt dammoln och en gigantisk hög murbruk, som fördubblar storleken på den halvö där höghuset nyss stått. Den tidigare så svårtillgängliga kontrollpunkten har nu rasat ned till mänsklig höjd.

Det är en minst sagt imponerande syn. Första gången jag får se byggnaden falla ihop gapar jag stort och de tre efterföljande gångerna det sker, när jag får testa Battlefield 4 själv, är jag lika barnsligt förtjust. Jag har helt enkelt aldrig sett något liknande. Denna slags händelser har förr alltid varit vigda åt scriptade mellansekvenser och skett på stora avstånd. Här kan du bokstavligen stå på toppen av byggnaden och rida med, hela vägen till Ground Zero.

Battlefield 4
Dice nämner i förbifarten att Playstation 4- och Xbox One-versionerna av Battlefield 4 kommer att stödja 64 spelare, precis som på PC. Allt ska köras i 60 bilder per sekund.

Låt oss tala lite om Commander-funktionen. Den blev introducerad i Battlefield 2, försvann i det första Bad Company, och går kortfattat ut på att en enskild spelare i vardera lag har en större, taktisk överblick och kan ge order till de andra spelarna. Han kan dessutom sätta in UAV-drönare, störa motståndarnas radar i ett visst område, kasta ned vapenleveranser med mera. Beroende på vilka kontrollpunkter laget har erövrat får han dessutom tillgång till nya förmågor, eller "assets" som de heter här. Bland dessa finns exempelvis möjligheten att avfyra Tomahawk-missiler, kalla in AC-130-attackhelikoptrar eller med flyg leverera fler fordon (vilken typ det blir bestäms utifrån var du väljer att slänga ner dem - så du inte slänger ned en stridsvagn rakt i havet, till exempel).

Du kan ge order genom att peka ut större mål och så vidare, men befälhavaren kan också välja att tala med enskilda truppledare via röstchatten. Spelets enskilda squads har nu även en automatiskt intern röstchatt, en funktion många saknade i Battlefield 3. Truppstorleken har för övrigt utökats från fyra till fem spelare.

Battlefield 4
Jäpp, denna gång blir det plaskblöt krigsföring då Dice satsat mer på strider till havs.

I Battlefield 4 dyker befälhavaren inte upp på slagfältet, till skillnad från tidigare spel i serien. Du behöver alltså inte oroa dig för att plötsligt bli knivhuggen av en motståndare när du pekar ut mål för kryssarnas missiler. Det betyder också att befälhavaren inte räknas till de 64 spelarna som befinner sig på servern.

I detta sammanhang kan vi ta och nämna Battlelog. Systemet kunde tidigare endast nås via en webbläsare men nu är det en integrerad del av spelet. Alla funktionerna, från statistik till möjligheten att hoppa in i vänners matcher, kan nu nås via den inbyggda menyn. Eller så kan du ladda hem tablet-applikationen, som ska släppas till både Ipad och Android. Med appen kan du dessutom justera dina utseendeinställningar medan spelet laddar, eller medan du sitter på bussen. Och om din sambo ockuperat TV:n kan du spela som Commander direkt från din surfplatta. Inte dumt.

Det finns mycket mer att berätta om Battlefield 4. Till exempel har Dice riktat ny fokus mot strider till sjöss, med ny vågfysik, flera nya skepp, möjlighet att dyka och mycket mer. Frostbite-motorn har förbättrats på otaliga sätt, vilket gör att spelkontrollen känns markant vassare. Kort sagt liknar Battlefield 4 det spel jag som fan av spelserien alltid har gått och drömt om, men som jag aldrig trodde skulle bli verklighet. En våt dröm alltså. Av den sort där skyskrapor går upp i rök.

Battlefield 4Battlefield 4Battlefield 4Battlefield 4
Battlefield 4Battlefield 4Battlefield 4Battlefield 4
Battlefield 4Battlefield 4Battlefield 4Battlefield 4

Relaterade texter

Battlefield 4Score

Battlefield 4

RECENSION. Skrivet av Oskar Nyström

Dice levererar större och mer levande strider än någonsin tidigare. Oskar har spelat nästan överdrivet mycket och delar här ut sitt betyg...



Loading next content