Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Need for Speed: Rivals

Need for Speed: Rivals

Göteborgsbaserade Ghost Games jobbar på ett nytt Need for Speed-spel och vi besökte studion för att kolla hur man ska ta racingserien vidare...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Criterions två Need for Speed-titlar, Hot Pursuit (2010) och Most Wanted (2012), blåste nytt liv i en franchise som börjat gå lite på tomgång. Den förstnämnda introducerade Autolog: ett innovativt system som drog med dina vänner i spelet, och den andra lät oss även leka i en stor, öppen värld. Nya studion Ghost Games ska nu ge oss Need for Speed: Rivals, där man lärt sig mycket av Criterion som också är inblandade i det nya spelet, och man ska utöka friheten och aktiviteter i den öppna racingvärlden.

Need for Speed: Rivals
Rivals har en ganska dämpad färgpalett, men påminner ändå om Criterions tidigare Need for Speed-spel.

Vi tar oss därför till Göteborg, dit bland annat gamla Dice-talanger flyttat tillbaka, för att besöka Ghost Games som tidigare hette Dice Gothenburg. Det hemvändande Dice-folket var en anledning till att starta studion just här, en annan var närheten till de brittiska öarna. Jag morsar på creative director Craig Sullivan, som man lånat från Criterion och som ska se till att elementen från Hot Pursuit och Most Wanted bibehålls.

Influenserna från Dice är tydliga, både vad gäller personalen och teknologin. Criterions påverkan är också påtaglig, framförallt tack vare Craig Sullivans närvaro. När vi går förbi bilfysikavdelningen på Ghost Games pekar Marcus Nilsson, som rekryterat talanger till projektet, mot männen i rummet:

Detta är en annons:

- Detta var några av de första personerna jag anlitade till studion, hela fysikteamet kommer från Simbin.

Jag får titta på lite av det fysikteamet jobbar med, men förstår ärligt talat inte så mycket av vad som sker. Det finns dock en realistisk och väldigt detaljerad fysikmotor under huven på Need for Speed: Rivals, även om den tonats ned en aning för att tillåta galna sladdar och dylikt.

- Körkänslan och fysiken är väldigt avancerad i grunden, men ovanpå det lägger vi ett lager av möjligheter som låter spelaren snabbt sladda runt kurvorna. Man ska ha kul inom två minuter efter att man tagit upp handkontrollen, förklarar Craig Sullivan för mig.

Need for Speed: Rivals
Ghost Games har skapats enbart för att skapa racingspel och har sålunda många talanger som jobbat på liknande titlar förr.
Detta är en annons:

Kärnan av det nya Need for Speed är ett koncept man kallat AllDrive. Detta är i princip namnet på allt det spelaren kommer att uppleva; en sömlös blandning av singleplayer-innehåll och multiplayer-action. Du besöker inte bara en annan spelares värld och tävlar i dennes race, ni kan båda två också samarbeta för att klara av era uppdrag i solokampanjen. Eller bara delta i multiplayer-avstickare man stöter på under resans gång. Det kanske låter lite abstrakt, men tanken är att göra allt till en organisk upplevelse.

- En del spel har prövat det här förr, inte bara racingspel. Idén är att du måste ha full kontroll av ett kaos, då du har så många människor och så många datormotståndare kring dig. Så om du inte förstår exakt vad deras motivation är och vad de gör, kan upplevelsen lätt bli trasig, berättar Sullivan och lägger till att man lagt massvis med speltid på att göra AllDrive perfekt, och att kombinera det bästa från tidigare Need for Speed-delar.

- Tanken bakom AllDrive är att kunna röra sig från en singleplayer-upplevelse till en multiplayerupplevelse utan att gå via en lobby eller menyer, förklarar senior producer Jamie Keen.

Need for Speed: Rivals
Den perfekta blandningen av Hot Pursuit och Most Wanted? Om allt går som det ska - ja!

Nästa stopp i studiobesöket är avdelningen för artificiell intelligens. Här har målet varit att göra en AI så bra att vi inte ska kunna skilja den från mänskliga spelare. Datorn ska inte kunna fuska, till exempel genom att köra över fordonens toppfart, och den ska inte heller sakta ned om den lyckas för bra i loppen. Däremot ska datorstyrda bilar kunna göra misstag som att felbedöma kurvtagning, med mera.

Vi går vidare en bit i Ghost Games korridorer och når Next Gen-avdelningen. På alla andra ställen i lokalerna spelas Need for Speed: Rivals på Playstation 3, PC och Xbox 360 och nästa generations maskiner har plockats bort inför vårt besök. Förutom i detta rum. När vi kikar in i detta rum får vi en liten försmak hur det kommer att se ut på de framtida maskinerna. Det är främst i detaljerna som skillnaderna syns, till exempel hur röken från bilarna framför beter sig och påverkas av turbulens. Även buskar vid sidan av banan kommer att påverkas av vinden som bilarnas framfart skapar.

Need for Speed: Rivals
"Vi hade kunnat göra en simulator om vi ville" berättar Ghost Games för oss. Men tanken är att göra något mer lättillgängligt, precis som serien varit förr.

Jag frågar senior producer Jamie Keen vad en väl designad öppen värld definieras av, och hur man korrekt ska befolka denna värld med uppdrag och event:

- Det är en svår avvägning. Men det är väldigt bra att kunna jobba med folk som gjort liknande saker tidigare, som vet var den perfekta balansen är. Vi fyller på världen en aning, märker kanske att det blir lite för mycket, och finjusterar tills vi hittar en sweet spot.

- Förutom själva mängden uppdrag handlar det också om variationen i dem. Du måste vara säker på att det finns nog med saker att göra, som fungerar på olika nivåer. Alltifrån stunder där sekunder spelar stor roll, till moment som sträcker sig över flera timmar. Och allt däremellan.

Med de orden avslutas vårt besökt hos Ghost Games. Trots att vi inte har fått testa Need for Speed: Rivals själva, finns det många anledningar att ha höga förväntningar på studions första spel.

HQ
Need for Speed: RivalsNeed for Speed: Rivals

Relaterade texter

Need for Speed: RivalsScore

Need for Speed: Rivals

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Svenska spelstudion Ghost Games laddar på med nitro, skrikiga poliser och en enorm, öppen spelvärld. Racingtoken Hegevall har äntligen delat ut betyg till nya Need for Speed...

Need for Speed: Rivals till EA Access

Need for Speed: Rivals till EA Access

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

EA har låtit utannonsera att deras racingspel Need for Speed: Rivals inom kort ska släppas att ladda hem till EA Access, så alla som har tjänsten kan spela det gratis. De...

Det kommer inget Need for Speed i höst

Det kommer inget Need for Speed i höst

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Varje höst de senaste tolv (!) åren har EA dundrat ut minst ett nytt Need for Speed-spel. I år har man dock bestämt sig för att ta en paus, trots att såväl Criterion som...

8
Need for Speed-serien tillhör nu EA Sports

Need for Speed-serien tillhör nu EA Sports

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

I en intervju med Polygon berättar Patrick Söderlund (EA executive) att Need for Speed-serien numera hör till EA Sports. "When you've had a franchise that's been going...



Loading next content