LIVE
HQ
logo hd live | Pepper Grinder
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Svenska
      Gamereactor
      förhandstittar
      Battlefield: Bad Company

      Battlefield: Bad Company

      Vi tog tunnelbanan till Slussen för att besöka Sveriges största spelutvecklare Digital Illusions och spela Battlefield: Bad Company

      Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

      * Obligatoriskt att fylla i
      HQ

      Det är lätt att bli trött på alla gormande militärer, jakt på terrorister eller ökenkrig som moderna krigsspel brukar bjuda på. Om man inte har en amerikansk flagga tatuerad på ena överarmen (och I love my mom på den andra) är det lite svårt att känna motivation och det är något som svenska Digital Illusions insett. Istället för att försöka fylla oss med patriotism och pliktkänslor bjuder de på en skruvad historia om fyra hyfsat vanliga killar som mitt under brinnande krig ser sin chans att tjäna storkovan.

      B-kompaniet, eller Bad Company som de kallas av sina överordnade, anses vara kanonmat och det är något de vet om, därför är stridsmoralen helt naturligt inte på topp. Visst älskar vapentokige Haggard fortfarande att skicka iväg granater och kompanibefälet Sarge kan sina saker, men det är först när de får nyss om en stor guldskatt som de får något att på allvar strida för.

      En film som Digital Illusions hämtat inspiration till handlingen från är Three Kings (1999) i vilken George Clooney, Mark Wahlberg och Ice Cube ger sig ut på en privat skattjakt under Gulfkriget.

      - Vi ville inte att det skulle handla om kriget, säger spelets producent Karl-Magnus Troedsson. Vi ville kunna utveckla karaktärerna och sånt, men utan att det för den sakens skull blir för "arty".

      Detta är en annons:

      Det är första gången Digital Illusions jobbar på ett spel med en riktig handling om man bortser från Battlefield 2: Modern Combat där enspelarkampanjen utvecklades externt av Electronic Arts i England.

      - Vi insåg tidigt att vi inte kunde skriva handlingen själva, säger Karl-Magnus. Det skulle bli för platt, ungefär samma sak som med filmlicensspel. Vi försökte därför leta rätt på bra manusförfattare här i Sverige och vi berättade vad vi ville åstadkomma. De fick jobba på den och sedan tittades det på den i Hollywood och storyn har förändrats väldigt många gånger längs vägen. Vi hade en grov skiss av spelets uppdrag och sedan har storyn lagts ovanpå den.

      Du är Preston Marlowe, b-kompaniets senaste rekryt och gruppens hackkyckling till en början. Sweets, eller Sweetwater som han egentligen heter, är kommunikationsansvarig och den smartaste i gänget. Han är mer försiktig av sig och ifrågasätter ofta den taktik som Sarge lägger upp. Haggard är inte så svår att beskriva. Han gillar stora vapen som låter mycket och är rätt korkad. Under skattjakten kommer du säkert skratta både en och två gånger på Haggards bekostnad. Mannen med den stora munnen heter Sarge och han är den som ger dig order och hojtar direktiv både innan och efter att kulorna börjar flyga.

      Många av er tvekar säkert inför ett Battlefield-spel med handling, men av de stunder vi spenderat med Preston, Haggard, Sweets och Sarge så kompletterar handlingen det klassiska Battlefield-upplägget mycket väl. De stora ytorna, fordonen och vapnen som utgör sandlådan är där och nu har man lagt till förstörelse på en skala som vi inte skådat tidigare i den här typen av spel.

      Detta är en annons:

      Kryp upp på en kulle och skjut ner den ena björken efter den andra med krypskyttegeväret eller varför inte köra en pansarvagn rakt igenom en vägg? Minsta kula lämnar spår på slagfältet och grövre ammunition lämnar betydligt större spår än så efter sig. Det finns inga säkra platser längre och kryper du ihop under ett fönster har dina datormotståndare valet att antingen lägga nedtryckande eld ovanför dig eller helt sonika öppna upp ett stort hål där det en gång stod en vägg.

      Det förändrar givetvis helt förutsättningarna som råder på slagfältet och ställer även höga krav på den artificiella intelligensen. Den måste kunna välja nya väggar där det tidigare inte fanns några och den måste kunna använda skydd som uppstått som en följd av explosioner eller fordonskollisioner.

      Även om det spelmässigt finns stora skillnader, så är det uppenbart att det finns paralleller mellan Mercenaries och Battlefield: Bad Company. En relativt öppen spelvärld med stora miljöer, mycket förstörelse och en ganska avslappnad stämning. Något som dock höjer stämningen i Battlefield: Bad Company flera snäpp är musikvalet. Istället för pampig eller hård musik har Digital Illusions maestro Stefan Strandberg valt en hel del oväntat musik. I den introduktionsfilm vi får bevittna klinkas det pianojazz och när man sätter sig i ett fordon innehåller radiokanalerna allt annat än den senaste populärmusiken:

      - Det är en härlig känsla att sätta sig i en stridsvagn och börja skjuta sönder byggnader samtidigt som man lyssnar på countrymusik, säger Karl-Magnus och ler.

      Musiken i fordonens radiokanaler är anpassat efter var du befinner dig någonstans så när du i spelets inledning befinner dig i Östeuropa är det ryska toner så dominerar. I dagsläget vill Digital Illusions bara berätta om den östeuropeiska delen av Bad Company, men spelet kommer även att bjuda på två andra krigsskådeplatser och med tanke på Karl-Magnus kommentar om countrymusiken så är det troligt att vi får besöka den amerikanska kontinenten också.

      Utvecklingen av Battlefield: Bad Company har trots att Digital Illusions redan jobbat på spelet i två år inte nått så långt att man vill avslöja alltför mycket om innehållet, men vi fick trots detta chansen att ge oss i kast med ett uppdrag i Östeuropa. Soldaterna i B-kompaniet har fått nys om att guldet befinner sig på andra sidan gränsen inne i ett neutralt land och begär därför att få patrullera på fel sida gränsen av sina överordnade. Naturligtvis får de inte det, men lika självklart är det att grabbarna ignorerar ordern och kastar sig in i en jeep och beger sig mot gränsposteringen.

      Här konfronteras vi med den första konflikten mellan ett öppet och fritt spelupplägg som Battlefield-spelen bjuder på och ett handlingsdrivet spel. För att ta del av storyn och mellansekvenser behöver spelaren ta sig till specifika checkpoints (markerade med röd signalrök), men eftersom du hela tiden kan röra dig fritt så går det bra att helt hoppa över detta även om du missar en del av logiken i uppdragen.

      Väl framme vid den röda röken blickar b-kompaniet ut över den märkligt välbemannade gränsposteringen. Det ser inte speciellt neutralt ut och det blir tydligt att en hel del kulor måste brukas för att ta sig över gränsen. Sagt och gjort. Strax bakom positionen hittar jag ett prickskyttegevär. Inte helt dumt för att plocka ner de soldater som bemannar vakttornen, men så snart positionen är röjd möts Preston av massiva kulkaskader och får välja en ny taktik. Den vänstra flanken nyttjas, men den här gången stoppar en tillskyndande helikopter hans framfart.

      Slutligen blir det den högra flanken som ger framgång. Första försöket längs den högra flanken går dock snett då Preston sätter sig i en rysk kulspruteförsedd lastbil och rammar ett annat fordon varpå han snabbt blir nedskjuten efter att ha lämnat fordonet. Det får bli en ny taktik. Granat efter granat pumpas in i byggnader där fienden befinner sig och det känns tillfredställande att se deras röda markering på kartan släckas samtidigt som halva fasaden till det hus de befunnit sig i förvandlats till finkornigt pulver.

      Jag tar mig upp till en lämpligt placerad kulspruta och efter några salvor störtar helikoptern ner mot marken och lämnar efter sig ett utbrunnet skellett. Nu återstår bara ett par ryssar och dessa förpassar jag till historien med varsin hagelsalva i ryggen efter att jag smugit mig upp i trappan i det hus de stod posterade.

      Det korta, men intensiva demot avslutas med att en stor pansarvagn rullar in över gränsbron. Det finns flera sätt att spränga den på, laserriktade bomb, artillerield eller genom att helt sonika spränga bron med C4. I Battlefield: Bad Company är möjligheterna alltid många. När demot är över är förödelsen i den lilla gränsposteringen i det närmaste total. Utbrända husruiner, brinnande vakttorn, tjock rök som stiger mot skyn, krockade lastbilar och en sprängd helikopter, skövlad skog, svedd mark och betongklumpar som ligger spridda över marken.

      Battlefield: Bad CompanyBattlefield: Bad CompanyBattlefield: Bad CompanyBattlefield: Bad Company
      Battlefield: Bad CompanyBattlefield: Bad CompanyBattlefield: Bad CompanyBattlefield: Bad Company
      Battlefield: Bad CompanyBattlefield: Bad CompanyBattlefield: Bad CompanyBattlefield: Bad Company
      Battlefield: Bad CompanyBattlefield: Bad CompanyBattlefield: Bad CompanyBattlefield: Bad Company
      Battlefield: Bad CompanyBattlefield: Bad CompanyBattlefield: Bad CompanyBattlefield: Bad Company

      Relaterade texter

      Battlefield: Bad CompanyScore

      Battlefield: Bad Company

      RECENSION. Skrivet av Jesper Karlsson

      Fyra skjutglada rejects, en armé av legoknektar och en stor låda med guld vid regnbågens slut... Gamereactor bjuder på världens första onlinerecension av Bad Company!

      GRTV: Bad Company

      GRTV: Bad Company

      NYHET. Skrivet av Redaktionen

      Chefredaktör Hegevall har videorecenserat Digital Illussions Battlefield: Bad Company (som släpps idag) i ljusgul sjukhusrock och med sin patenterade skolengelska. Missa inte!



      Loading next content