Svenska
Gamereactor
förhandstittar
The Bureau: Xcom Declassified

The Bureau: Xcom Declassified

Vapen, agenter och en UFO-specialist. Vi har besökt 2K Marin i San Francisco för ett hemligt uppdrag: att testa The Bureau: Xcom Declassified

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

En ringbeklädd hand klappar långsamt den vita angorakatten och en närmast skräckinjagande lugn röst ger mig instruktioner via headsetet. Förklädd som en dansk (eller kanske en svensk?) är det tydligen mitt jobb att flyga från Hamburg via Paris för att landa i San Francisco. Som en representant för Gamereactor ska jag möta en tidigare agent för det brittiska försvarsdepartementet för att snacka lite om ett hemligt projekt - ett projekt som officiellt inte ens existerar.

Jag är ännu inte säker på om mitt salt- och pepparfärgade hår (som får mig att likna en föreläsare från det italienska Erasmus-programmet) och min styggelse till accent (som i bästa fall påminner mig om en viss forna guvernör i Kalifornien) tynger ner intrycket av min roll och mitt ursprung. Därmed måste min förmåga att dricka vara sanslöst imponerande för att jag ska ha en chans att hålla den skandinaviska stereotypen vid liv. Ingenting får förhindra min lilla resa - varken omdirigerade flygplan eller asiatiska kraschlandningar på San Franciscos internationella flygplats...

The Bureau: Xcom Declassified

Det finns flera sanningar i den här berättelsen. I det här fallet stämmer faktiskt allt, förutom att den vita angorakatten inte riktigt existerade i sammanhanget. Vi blev inbjudna av inga mindre än 2K Marin för att kika på det kommande The Bureau: Xcom Declassified innan premiären slår ned i slutet av augusti.

Detta är en annons:

2K Marin har som sagt sina säten i San Francisco, i samma område där flygbasen Hamilton användes tidigare. Vår chaufför nämner till och med området med orden: "Welcome to the Twilight Zone" medan vi åker genom ett landskap som mycket väl skulle kunna platsa i Red Dead Redemption. Snart skiftar omgivningen dock snabbt till ett extremt ordinärt industri- och villakomplex vilket står sig som en stark kontrast till det övriga San Francisco som i många fall ser betydligt friare ut i sin arkitektur. Här är alla anläggningar noggrant placerade och vakter i uniformer finns utplacerade överallt.

The Bureau: Xcom DeclassifiedThe Bureau: Xcom Declassified

I 2K Marins nya byggnad - den lokal där stora delar av teamet bakom The Buraeu: Xcom Declassified arbetar - blir vi välkomnade av verklighetens versioner av Bioshock Infinite-karaktärerna Booker DeWitt och Elizabeth. Vi passerar flertalet hyllor fyllda med priser som studion samlat på sig efter arbetet med sina tidigare spel, däribland Bioshock 2. Slutligen anländer vi i ett luftigt kontor där teamet har sin egentliga arbetsplats, vilket verkligen syns i och med de oräkneliga mängder affischer och annan merchandise som rör The Bureau: Xcom Declassified.

Teamet har genom tidigare alster bevisat att de kan skapa atmosfäriskt imponerande världar och det är också exakt vad som får oss att spänna blicken i Xcom Declassified. Spelet berättar om grundläggandet av Xcom-enheten under ett tidigt 1960-tal; en era som knappast har blivit utforskat särskilt mycket i spelens värld. Det bildar en intressant bakgrund både visuellt som historiskt. Det är tiden under Kennedy-eran där världen är nära atombombens ödeläggelse. "Byrån" som The Bureau kretsar kring grundades faktiskt med målet att kontra kommunisthotet, men när en utomjordisk ras inleder en attack mot jorden där teknologin är vida överlägsen vår egen, ändrar byrån snabbt fokus och väljer att tackla alienhotet istället.

Detta är en annons:

2K Marins art director Jeff Weir avslöjar några av sina inspirationskällor i skapandet. Bland annat inkluderar dessa filmer såsom Världarnas Krig (av Steven Spielberg med Tom Cruise i huvudrollen, du vet) vilket syns då likheterna mellan filmens och 2K Marins aliens redan är stora. Bond-filmerna är en annan inspiriationskälla, liksom moderna serier såsom Mad Men.

The Bureau: Xcom Declassified

Stridssekvenserna i The Bureau utspelar sig ofta i amerikanska småstäder och Jeff visar oss bilder på hemvändarparader, bensinstationer och restauranger som är skapade med den typiskt Google-stilistiska och tidlösa arkitekturen blandat med futuristisk geometri. 1962 är rymdkapplöpningen i full färd mellan världsmakterna och NASA har influerat Xcom-basens funktion och utseende. Blinkande ljus och telegram en del av den designmässiga vardagen i basen, vilket i direkt jämförelse med utomjordingarnas teknologi inte ter sig speciellt imponerande.

Xcom-basen spelar en viktig roll i spelet då den utvecklas från att vara ett temporärt bygge till att fungera som högkvarteret där utomjordisk teknologi används. Det är i basen som vi accepterar nya uppdrag (eller sidojobb), utvecklar ny teknologi, interagerar med basens invånare eller sätter samman ett team och dess utrustning.

Austin Germer, som arbetar med spelets karaktärsmodeller, visar oss några av sina kreationer och berättar om deras evolution. Han skrattar för sig själv medan han nämner de problem som uppstått under tidens gång och tar sin karaktär Angela som ett exempel. Från början var hon en vacker CIA-agent med bikupefrisyr men hade senare fått en Audrey Hepburn-look då den ursprungliga frisyren inte skulle passa under en rymdhjälm på ett realistiskt sätt.

The Bureau: Xcom DeclassifiedThe Bureau: Xcom Declassified

Omsorgen för detaljerna ger spelet en fascinerande grund att stå på där det är lätt att sluka i sig atmosfären. Spelmekaniken spelar givetvis också en stor roll i karaktärsutvecklingen. En fiendetyp vid namn Mutons bär exempelvis en stor rustning där spelaren kan skjuta sönder individuella delar för att blotta svagheterna. Att flankera fienderna och utnyttja deras akilleshälar är bara en möjlighet av många bland de taktiska tillvägagångssätten.

Varje misstag får konsekvenser. I grund och botten kretsar The Bureau kring "squad against aquad"-strider, förklarar Morgan Gray, creative director. De taktiska striderna har sina rötter i gamla Rainbow Six eller Full Spectrum Warrior. För att snabbt och precist kunna dela ut order till sina teamkamrater har 2K Marin utvecklat ett gränssnitt som de väljer att kalla för Battle Focus. Via detta ringformade gränssnitt har du kontroll över de enskilda medlemmarna. Varje kompanjon har en egen färg och kan beordras att göra manövrar i flera steg. Väl i Battle Focus saktas tiden ned för att ge dig lite välbehövlig betänketid. När du sedan återvänder till striden sker dina order precis som du tänkt dig. Systemet fungerar utmärkt; intuitivt att använda och öppnar ögonen för alla taktiska möjligheter.

The Bureau: Xcom Declassified

När en teammedlem dör är denne död för evigt, vilket gör dina val av taktiker mycket viktiga. Alla unika färdigheter som alla dina individuella karaktärer samlar på sig under spelets gång går förlorade om personen i fråga slickar betongen i likställning.

De som inte gillar turbaserad taktik får en underbar shooter istället. Trots de omgjorda delarna så gör utvecklarna inte samma misstag med The Bureau: Xcom Declassified som skedde med nyversionen av Syndicate, utan förblir ändå rötterna trogna.

Det är inte bara 66-årsjubileumet av Roswell-incidenten som infaller samma dag som vår visit hos 2K Marin, studion har även bjudit in en speciell gäst. Trots allt var ju min order att träffa en före detta agent från brittiska försvarsministeriet. Och plötsligt står en charmig och gänglig herre i den kaliforniska solen och blinkar åt mig. Nick Pope, som han heter, har studerat UFO-skådning för brittiska regeringen i tre år. Efter det tog han hand om de så kallade X-Files-dokumenten som försvarsministeriet tvingades publicera som en följd av Freedom of Information Act. Mannen har alltså bokstavligt talat jobbat i ett äkta Xcom-kontor. I pressen har han kallats för den brittiska motsvarigheten till Fox Mulder - men trots det är han personligen inte helt övertygad. Det betyder dock inte att han inte har några spännande historier att förtälja.

The Bureau: Xcom Declassified

Han säger att de flesta gånger folk sett ett UFO har det gått att förklara, men en liten del av alla fenomen har ändå varit oförklarliga. I en del av fallen har dessutom trovärdiga och erfarna piloter varit inblandade och dessa historier har varit extra jobbiga för den brittiska regeringen att behöva medge. Det är ingen kul tanke att oidentifierade flygande föremål syns över hemliga baser och ingen ens vet vad det är. Nick berättar även att det faktiskt inkommit rapporter om små gröna män och styr in diskussionen i en mer humoristisk inriktning.

Efter att dessa X-Files avslöjats har konspirationsfans haft lilla julafton och anklagat regeringen för att bara släppa de mest harmlösa rapporterna. Och det finns ingen enkel utväg då det är material som ger en huvudvärk bara av att tänka på det. Trots PRISM-skandalen och andra avslöjanden så råder Nick ändå oss att inte göra misstaget att tro att dagens regering därmed skulle vara inkapabla att hålla en hemlighet hemlig. För det kan de.

Tillbaka till spelet. Jag frågar Morgan om upplägget med permanent död, som förändras en aning beroende på svårighetsgrad. Jag vill veta mer, eftersom det gav så mycket glädje och tårar i State of Decay. Under min spelsession kände jag att när jag misslyckades skickades tillbaka till början av uppdraget, men utan några konsekvenser. Vår huvudfigur William Carter kan naturligtvis inte dö, men lagmedlemmarna kan det, och att förlora dem och deras färdigheter är smärtsamt. Att inte ha en stark specialist i de fyra klasserna minskar också våra krafter. Morgan förklarar att spelet kan spelas i veteran-läget om man vill ha en utmaning, men de som inte vill straffas för hårt kan undvika sådant också.

The Bureau: Xcom Declassified

Konceptet med aningen långsammare fighting och större fokus på taktik istället för action kan också hittas i storyn, enligt Morgan. The Bureau: Xcom Declassified påminner inte direkt om en film utan storyn rullas ut i stil med en miniserie på TV, med långsammare tempo och annan dramatisk kurva.

Sammanfattningsvis är atmosfären riktigt bra, miljöerna fräscha och de taktiska striderna är spännande och varierade. Med olika klasser, olika perks och utrustning tycks Xcom: Enemy Unknown bli en härlig actiontitel med underhållande strider. Vi längtar.

The Bureau: Xcom DeclassifiedThe Bureau: Xcom DeclassifiedThe Bureau: Xcom DeclassifiedThe Bureau: Xcom Declassified
The Bureau: Xcom DeclassifiedThe Bureau: Xcom DeclassifiedThe Bureau: Xcom DeclassifiedThe Bureau: Xcom Declassified
The Bureau: Xcom DeclassifiedThe Bureau: Xcom DeclassifiedThe Bureau: Xcom DeclassifiedThe Bureau: Xcom Declassified
The Bureau: Xcom DeclassifiedThe Bureau: Xcom DeclassifiedThe Bureau: Xcom DeclassifiedThe Bureau: Xcom Declassified

Relaterade texter

The Bureau: Xcom DeclassifiedScore

The Bureau: Xcom Declassified

RECENSION. Skrivet av Tobias Garsten

Utomjordingar, sextiotal och mer eller mindre hemliga agenter. Vad mer kan man be om? Bevisligen en hel del, enligt Tobias. Se vad vi tycker om The Bureau: Xcom Declassified.



Loading next content