Med omkring hundra anställda i nära samarbete med Criterion och omfattande användning av Frostbite 3 - Battlefields grafikmotor, som här har anpassats för vildsint racing i 300 km/h - måste man säga att Göteborgarna på Ghost definitivt har potential att göra något riktigt bra av Need for Speed-varumärket. Synd bara att man inte var särskilt sugna på att visa upp sitt spel när vi kom på besök.
Det är ju lite speciellt att det mest unika och oväntade jag fick uppleva under besöket var en brownie-cheesecake jag fick serverad på ett café drygt ett kvarter från Ghosts lokaler. Själva kakan kan jag utan tvekan rekommendera - speciellt med en klick grädde - men presentationen lämnade en del i övrigt att önska...
Informationsflödet var långt ifrån optimalt, men jag fick i alla fall spela en pre-alpha-version av Need for Speed: Rivals. Den gamla relationen mellan tjuv och polis gör sig här återigen påmind och det finns i vanlig ordning ett ordentligt karriärläge att kämpa sig igenom, men mer om detta alldeles strax. Först vill jag berätta kort om All-Drive, Ghost Studios kärnverksamhet.
I All-Drive suddas gränserna mellan single- och multiplayer ut. Du behöver inte vänta i en trist lobby eller välja spelläge och karta. Istället börjar du helt enkelt köra i en öppen värld och kan plötsligt bli överraskad av att en annan spelare viner förbi med elva polisbilar hack i häl. Det skapar ett element av oförutsägbarhet som i sig kommer att bli ett av de kraftigaste köpargumenten när Need for Speed: Rivals når butikshyllorna i november.
Karriärläget saknar i nuläget motiv. Vi har ärligt talat ingen aning om vad som ska driva oss mot att klara spelets alla utmaningar, förutom en frustande motor och fyra hjul. Lyckligtvis fick vi åtminstone reda på hur man byggt upp spelets framsteg som i korta drag går ut på att samla uppdrag, slutföra desamma och återvända till en bas för att hämta nya. Uppdragen är anpassade efter vissa specifika körstilar och kommer att tvinga fram mångsidigheten ur dig som förare.
När jag frågar Ghost om inte den här modellen riskerar fallgropar som enformighet och förutsägbarhet blir jag försäkrad om att de har skapat massor av olika utmaningar och mål där svårighetsgraden är unik för varje enskilt uppdrag. Man hävdar också att karriärläget kommer att introducera helt nya spelupplevelser.
Den viktigaste unika egenskapen är sättet på vilket man skaffar Speed Points - Rivals valuta. Ju farligare och tjusigare du kör, desto fler poäng kommer du att belönas med. Vid händelse av att du åker fast får polisen samtliga poäng, och polisens intresse för att fånga dig ökar därmed för varje poäng du samlat in. Logiskt, enkelt och roligt.
Ghost Games berättade också att man uteslutit bärbara enheter samt Nintendo Wii U från fortkörningskalaset till förmån för något som kallas "second screen". Detta går i korthet ut på att du kan följa dina vänner på kartan och markera ut specifika positioner på en GPS. Du kan också planlägga nästa spelomgång om du råkar befinna dig bortom konsolens räckhåll. För ingen spelare ska någonsin behöva gå en sekund utan att hålla koll på hur nästa spelsession ska se ut. Det kommer också finnas möjligheter till att uppgradera- samt ändra utseendet på din bil.
En annan funktion kallas för Need For Speed Overwatch och går i korta drag ut på att hjälpa eller stjälpa andra förare genom att fylla på med nitro och vapen(!), eller sätta upp vägspärrar. Den här funktionen kostar bränsle, men just bensin får du faktiskt mer av ju mer du kör i spelet. Precis som i verkliga livet. Fega individer kommer att kunna stänga av Overwatch för att inte bli störda i sitt dominerande.
Rent visuellt är Rivals ganska läckert, men knappast banbrytande. Bilarna besitter bara spår av realism medan fokus ligger på arkadracing i dess vettvilligaste form. Att lyfta över ett krön, flyga genom luften (likt en döende svan), landa i en våldsam smäll och med millimeterprecision undvika en vägbom är precis lika kul som tidigare.
I slutändan verkar Need for Speed: Rivals bli en härlig blandning mellan Hot Pursuit, Most Wanted och Underground. En mix som har potential att bli både en styrka och en svaghet, beroende på hur man behandlar sina sista värdefulla månader i utvecklingen. Vi hoppas att Ghost Games lyfter lite mer på locket innan det närmar sig släppdatum på riktigt.