Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Gran Turismo 5: Prologue

Gran Turismo 5: Prologue

Sony och Polyphony tänker ta ordentligt med revansch när de nu siktar på att verkligen leverera den ultimata racingsimulatorn en gång för alla, men innan det är dags att bränna gummi på banorna kommer vi att få ett smakprov på härligheten

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Inget är konstant, drömmar krossas, hjärtan likaså, illusioner går upp i rök. Det var lite så vi kände förra gången Sony lanserade ett Gran Turismo-spel. Om vi ska lägga korten på bordet, Gran Turismo 4 var inte det spel vi hade hoppats på. Massivt bilutbud och en av förra generationens bästa grafik räckte tyvärr inte långt när vi ansåg att spelet i sig inte levde upp till hypen. Stelt, tråkigt och med grova brister som hopplöst tråkig bilfysik gjorde att vi inte hatade spelet, men det levde sannerligen inte upp till våra förväntningar.

Men nu glömmer vi det där, det är historia, nergrävt, undangömt, vi blickar istället framåt. Gran Turismo 5 ser ut att vara nästan allt som del nummer fyra inte var. En ny del i serien är i antågande och även denna gång kommer vi att få ta del av en ny prolog som ska inviga spelaren i Sonys nya del i den legendariska spelserien. Precis om i spel nummer fyra kommer prolgen att innehålla ett begränsat utbud med banor och bilar, men kommer samtidigt att ge oss möjlighet att införskaffa lite hyfsade fordon, och kanske en och annan slant att förbruka när Gran Turismo 5 äntligen kommer under andra halvan av året.

Fartknarkande racingälskare kommer att få chansen att äntra 40 olika bilar i Gran Turismo 5 Prologue. Bland dessa finner man utmärkta maskiner från Ferrari, Lotus, Nissan och Mitsubishi. Förhoppningsvis kommer fordonsfloran att bestå av mäktiga muskelmonster med perverst vridmoment och mastig acceleration. Detta istället för det initiala utbudet som vi fick förra gången, med hopplöst slöa och tröga skåpbilar designade för små, storhandlandejapanska gammeltanter.

Bland annat har vi fått se Nissans nya monsterracer GT-R, Mitsubishis vrålläckra nya Lancer Evolution, Dodge Viper, Ferrari F430 och Subarus nya Impreza. Som vanligt när det handlar om Gran Turismo har Polyphony lagt ner ett enormt arbete med detaljerna. Modelleringen av bilarna håller så hög klass att det snudd på bränner till i hjärnan när man ser hur ofattbart snyggt spelet är. Inte nog med att utsidan är modellerad in i minsta detalj, för första gången har Polyphony även återskapat bilarnas insida till perfektion. Något som kommer väl till hands i den nya synvinkeln som vi får ta del av.

Detta är en annons:

För första gången får man se allt ur förarens perspektiv genom en underbar förstapersonsvy där man verkligen hamnar mitt i sitsen och får uppleva racing som den verkligen ska upplevas. Lägg här till en enormt förbättrad fartkänsla och banorna som är lika detaljerat och välskulpterat som allt annat, och inlevelsen blir ännu bättre. Banmässigt kommer vi att få ta del av fem stycken både i originalutförande och spegelvända. Bland dessa kommer vi att få leka rövare på den klassiska Suzuka-banan i Japan och även en stadsbana mitt inne i centrala London.

För första gången kommer Gran Turismo att vara spelbart online, och via Playstation Network kommer 16 spelare samtidigt att kunna gå in i klinch med varandra. Precis som det huvudsakliga spelet kommer även prologen att bjuda på smartare motståndarbilar och man kommer att kunna jämföra sina prestationer på rankinglistor online. Onlineläget är nytt, grafiken makalös, innehållet är späckat och med en helt ny fysikmotor hoppas vi att allt är som det ska vara. Dock är det en detalj vi skulle vilja ha med. Det är skador på bilarna. Än en gång har Polyphony fegat ur och inte inkluderat demolering av vrålåken och vi ska inte hymla med att vi är besvikna. Visserligen är det sagt att tekniskt sett kan de lägga till den detaljen i efterhand och låta spelarna ladda ner skador på fordon, något vi dock anser lite orimligt, men den som lever får helt enkelt se.

Vi kan knappt vänta på att få spendera mer tid med Gran Turismo 5 Prologue för att få en rejäl smakbit på vad vi kan förvänta oss från Gran Turismo 5. Efter besvikelsen med förra delen förväntar vi oss nu en rejäl uppryckning från Polyphony och vi hoppas att Gran Turismo 5 kommer att sopa banan med sin bleka föregångare. Överdådigt vackert, detaljerat, massivt och med en helt ny fartkänsla förväntar vi oss att vi ska bli tagna till nya höjder än en gång.

Gran Turismo 5: PrologueGran Turismo 5: PrologueGran Turismo 5: PrologueGran Turismo 5: Prologue
Gran Turismo 5: PrologueGran Turismo 5: PrologueGran Turismo 5: PrologueGran Turismo 5: Prologue
Gran Turismo 5: PrologueGran Turismo 5: PrologueGran Turismo 5: PrologueGran Turismo 5: Prologue
Gran Turismo 5: PrologueGran Turismo 5: PrologueGran Turismo 5: PrologueGran Turismo 5: Prologue
Gran Turismo 5: PrologueGran Turismo 5: PrologueGran Turismo 5: PrologueGran Turismo 5: Prologue

Relaterade texter

Gran Turismo 5: PrologueScore

Gran Turismo 5: Prologue

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Redaktionens egen fartgalning har hårdtestat den försmak av Gran Turismo 5 som Sony börjar bjuda på i slutet på nästa vecka. Hur bra kommer Gran Turismo 5 egentligen att bli?



Loading next content