Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Mafia II

Mafia 2

Crysis-grafik, snävt skurna kostymer, välsvarvade pinuppor och Sinatra-musik... Grand Theft Auto IV bör se upp, för nu laddar Illusion Softworks om!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag sluter ögonen. Och drömmer mig bort. Bort till 1948. Och Daniel Vavra, lead designer hos Illusion Softworks hjälper mig att måla upp en bild som gör mig svettig av upphetsning.

-Tänk dig själv att åka runt i vår stad, 1948, i en ny Cadillac med sufletten nere, skjuta MG-42 från passagerarsätet till tonerna av "I get a Kick Out of You" med Frank Sinatra. Tänk dig det, och berätta sedan för mig om det är något du skulle vilja göra.

Jag skrattar nervöst. Herr Vavra har precis målat upp mitt absoluta drömscenario. Min drömscen, i vad som låter misstänkt likt mitt drömspel. Jag är i himlen, om så bara för en stund. Innan jag tvingas återgå till mitt dagliga arbete med Gamereactor (som mest går ut på att tjata på Bengt). Och himlen är ett tjusigt ställe.

Mafia 2 är under utveckling. Och har så varit i nästan fem år. "Fem långa år", tilläger Daniel Vagra, storyförfattare, lead designer och allmänt genial idéspruta hos 2K Czech, tidigare kända som Illusion Softworks och ansvariga för spel som Hidden & Dangerous och Mafia. Vad jag förstår har de arbetat med Mafia 2 lika länge som det tog Bungie att släppa tre Halo-spel. Inte riktigt, men nästan. Lika länge som det tog för Sony att sälja 100 miljoner Playstation 2-enheter, och lika länge som det tog mig att gå från purfärsk 25-åring med slät babyhy till en förbrukad spelnörd med både rynkor och generande hårväxt. Fem jävla år.

Detta är en annons:

Men när jag för första gången får chansen att kika närmare på Mafia 2, förstår jag direkt var alla åren tagit vägen. 2K Czech med Vavra i spetsen kommer inte att nöja sig med att leva i skuggan av Grand Theft Auto IV när de släpper sin extremt efterlängtade uppföljare senare i år.

Planen är att revolutionera genren, och tvinga utmanare som Rockstar, Volition och Avalanche Studios att kutryggat ställa sig i skamvrån. Med dumstruten nedtryckt över öronen. Mafia 2 är enormt, hutlöst vackert, detaljerat, atmosfäriskt, levande och sanslöst våldsamt.

- Vi har inga planer på att konkurrera med Grand Theft Auto-spelen. Vårt spel innehåller ingen lättsam humor, inga parodiinslag, färgglada karaktärer, finessrika referenser till popkultur eller tralliga radiohits. Vårt spel är på allvar.

Daniel Vavra verkar älska GTA-spelen, men är mycket tydligt med hur han ser på sin vision. Hur han ser på Mafia 2.

Detta är en annons:

- Detta är en spelbar film. En spelbar, interaktiv gangsterrulle, ett linjärt spel, extremt storytungt och med en mer allvarsam och vuxen ton än i något annat spel i genren. Inklusive det första Mafia. Vi vill måla upp en realistisk stad, och ge spelaren en slagkraftigt rå och brutal bild av den organiserade brottsligheten i USA i slutet av 40-talet. 

Storyn i Mafia 2 kretsar kring Vitor Scaletta. Hemkommen från andra världskriget där han skadades svårt, och med brist på pengar börjar Vitor tillsammans med sin gamle vän och kumpan Jerry Barbaro att utföra diverse mindre inbrott och bilstölder. Innan den eftertänksamme och försiktige Vitor vet ordet av har hans impulsive vän dragit in honom i allt tyngre grejor där de båda blir inblan-dade i affärer som rör en av stadens maffiafamiljer.

När Mafia 2 börjar får vi leda Vitor genom brottets bana och följa med honom medan han klättrar i rang och stiger i graderna som nybliven gangster. Precis som i det första spelet är uppdragen indelade i ett gäng olika kategorier och variationen är stor. Vissa uppdrag utförs inuti en bil, andra till fots och tempot skiftar ofta, allt från kniviga stealth-uppdrag nere i hamnen till enorma eldstrider mitt på blanka dagen gör att Mafia 2, precis som Grand Theft Auto-spelen, aldrig kommer att kännas långtråkigt eller tjatigt.

Staden som Mafia 2 kommer att utspelas i heter Empire City och är, precis som Lost Heaven i föregångaren, baserad på två verkliga, amerikanska städer. New York och San Francisco.

- Vi valde dessa två städer eftersom de sammanfattar vår egen lätt romantiserade bild av dåtidens USA, och eftersom vi baserade staden i det förra spelet främst på Chicago.

Empire City är en levande stad, en stor stad, och en mycket detaljerad och vacker plats. Jag slås av hur ljuset strömmar ned genom de rika lövkronorna i stadens stora park, hur husen, bilarna och alla invånarna kastar underbart snygga skuggor på alla kringliggande objekt, och hur dynamisk spelvärlden som 2K Czech byggt upp känns.

Mafia 2 är betydligt snyggare än både Saints Row 2 och GTA IV, och känns betydligt mer intressant rent konceptuellt än exempelvis Just Cause 2. Illusions (eller 2K Czech som de numera heter) fiktiva gangsterstad, proppad av tung story, trovärdiga karaktärer, och underbart varierade uppdrag får mig att längta mig bort. Bort till Empire City och till den där snävt skurna kostymen, den där dandyhatten. Till Frank Sinatras ljuva toner... och en ny Cadillac.

Mafia IIMafia IIMafia IIMafia II
Mafia IIMafia IIMafia IIMafia II
Mafia IIMafia IIMafia IIMafia II
Mafia IIMafia IIMafia IIMafia II

Relaterade texter

Mafia II: Joe's AdventureScore

Mafia II: Joe's Adventure

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Vad hände egentligen medan Vito skakade galler, vem satte dit honom och varför bytte Joe lojalitet? Allt sådant och lite till får du svar på i omfattade expansionen Mafia II: Joe's Adventure

Mafia II: Jimmy's VendettaScore

Mafia II: Jimmy's Vendetta

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Den förrådde Jimmy är tillbaka för att utkräva sin vendetta i en expansion som känns mer Saints Row 2 än Mafia II...

9
Det verkar som att Mafia II gör comeback

Det verkar som att Mafia II gör comeback

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Mafia II var ett rejält underskattat spel med ett mäktigt narrativ samt ett av de bästa sluten på ett spel, förmodligen någonsin. Trots det blev det ingen succé,...



Loading next content