Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Dragon Age: Inquisition

Dragon Age: Inquisition

Bioware återvänder nästa år med ett nytt kapitel i Dragon Age-sagan. Memorera magiformlerna och vässa alvstålet redan nu, föreslår vi...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Med Dragon Age-serien har Bioware värvat en stor skara fans med smak för svärdprygel, alvöron och drakblod, då de blandat sitt karaktäristiska dialogväljande och utforskande från Star Wars: Knights Of The Old Republic (och Mass Effect) med en ny fantasyhistoria där berättandet och känslan för detaljer stadigt grep tag i samtliga som valde att investera lite tid i Thedas.

I Dragon Age: Inquistion återvänder vi till samma värld, som denna gång öppnat sig mer än någonsin för våra fötter. Förutom Ferelden, Orlais och Free Marches kommer vi även att få utforska Nevarra, vilket garanterat kommer att innebära hinkvis av timmar bland den livliga floran av figurer att hjälpa och stjälpa. Precis som vanligt finns de tre klasserna Warrior, Mage och Rogue att välja bland, vilket görs med omsorg beroende på vilka specialegenskaper du vill inneha. Om du är en person som efterlyser ett sammansvetsat händelseförlopp och redan har ett starkt band till din Dragon Age 2-karaktär kan du importera din sparfil och fortsätta ditt konsekvenstagande därifrån, vilket måhända var väntat, men ack så uppskattat.

Dragon Age: Inquisition
Dialoghjulet fungerar på samma sätt som i Dragon Age 2.

Storyn har varit en genomgående superviktig del i Dragon Age och att det är en lågoddsare att tro att mycket krut att gått åt till just denna del även här. Det kommer att finnas en helt ny protagonist, men dina gamla karaktärer "kan komma att dyka upp" under spelets gång. Storyn utlovas också vara mer öppen för påverkan av dina val än någonsin tidigare, vilket alltid låter lockande och något som vi hoppas också stämmer. I övrigt vet vi ännu inget konkret förutom att ett inbördeskrig mellan templars och mages rasar i Thedas och att spelaren kommer att vara direkt inblandad.

Detta är en annons:

Bioware medger att de sneglat på Bethesda och Skyrim när de utformat spelvärlden, men berättar att det ändå inte rör sig om en öppen värld, utan indikerar att de osynliga korridorerna har blivit bredare och luftigare. De håller alltså fast vid vad de är bra på, utan att ändra grundreceptet. För fansen borde detta innebära direkta kissrysningar, då man denna gång utökar valmöjligheterna och därmed hur du kan välja att spela det. I en sekvens visas det upp hur det utökade rummet exempelvis kan ge fördelar längre fram i spelet genom att bränna ner fiendens skepp och på så sätt stänga ute flyktvägen till sjöss.

Dragon Age: Inquisition
Du kan, precis som brukligt, skräddarsy dina karaktärer i detaljnivå.

Striderna i stort ska denna gång vara mer taktiska och fokusera på planerandet med ditt kärnteam innan sammandrabbningarna och dra ner på knappmörsandet. Med hjälp av ett fågelperspektiv kan du frysa tiden för att i lugn och ro undersöka omgivningarna och därefter ge dina teamkamrater order eller lägga ut fällor för de intet ont anade fienderna. Mer taktik och mindre hamrande låter lovande, då Dragon Age aldrig spelade i någon hack 'n' slash-liga till att börja med...

Visst nämnde jag kärnteam? Jo, det gjorde jag. Du är mest troligt aldrig ensam i Inquisition; du kommer att kunna värva nio olika kompanjoner att bli en del av din resa och hjälpa dig i strid under äventyrets gång. Du kommer även ha makten att skräddarsy deras utrustning och utseende vid sidan av direkta order. Kompanjoner helt på dina villkor, alltså.

Detta är en annons:
Dragon Age: Inquisition
I buskar gömmer sig alltid otrevligheter. Håll maginävarna och stålet redo.

Inquisition drivs av den svenska Battlefield-motorn Frostbite 3 och rent grafiskt är det som natt och dag i direkt jämförelse med Dragon Age 2, trots att spelet endast är i alpha-fasen och därmed kommer att se ännu bättre ut vid releasen. Storskaligheten gör sig genast påmind att stå i centrum, framförallt i de drakmöten som på förhand visats upp där de vidsträckta slätterna verkligen imponerar.

Det är en del som inte har talats om särskilt mycket alls från Biowares sida och det är multiplayer. Det har nyligen bekräftats att Dragon Age: Inquisition kommer att innehålla ett multiplayerläge, men i vilken form har inte yttrats om. Jag förstår att många rent instinktivt funderar över hur nödvändigt multiplayer i Dragon Age egentligen är efter detta avslöjande. Jag tänker personligen inte dra fram högaffeln och skrika ut i missnöje innan jag vet hur flerspelardelen fungerar och själv har spelat det, utan är snarare försiktigt positiv här i min kontorsstol med tanke på studions tidigare erfarenhet av multiplayer i och med Mass Effect 3, som ju faktiskt var helt okej.

Dragon Age: Inquisition
Räkna med många storslagna vyer i Dragon Age: Inquisition.

Bioware är sannerligen inga lättviktare i rollspelssammanhang och med Dragon Age: Inquisition är det tydligt att de siktar på en hög ribba. Av det som hittills visats och berättats är det svårt att känna någon märkbar oro för slutprodukten. Nya möjligheter, vinklar och en välkommen totalrenovering av det estetiska - 2014 blir drakarnas år.

Dragon Age: InquisitionDragon Age: InquisitionDragon Age: Inquisition

Relaterade texter

Dragon Age: InquisitionScore

Dragon Age: Inquisition

RECENSION. Skrivet av Simon Eriksson

Bioware försöker att tämja en öppen värld och slänger in en brokig skara karaktärer att bekanta sig med - Simon har äntligen recenserat Dragon Age: Inquisition...



Loading next content