Svenska
Gamereactor
förhandstittar
EA Sports UFC

EA Sports UFC

Danske mixed martial arts-token Blichfeldt hälsade på hemma hos EA för att smygtesta deras första UFC-spel

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Ibland spelar det ingen roll hur väl förberedd eller hur systematiskt lagd man är som speljournalist. Ibland låser sig nästan hjärnan när man för första gången får chans att testspela en titel som du bara läst eller hört talats om tidigare. Någonting som inträffade när jag för första gången fick chans att kika närmare på EA:s första UFC-spel förra veckan, ett fightingspel som är betydligt mer komplicerat och djupt än de flesta konkurrenterna i genren.

EA Sports UFC

Jag minns mycket väl om skräckhistorierna i början på 90-talet som ekade i klassrummet på min skola. Kompisarna pratade om något som hette UFC där alla möjliga fighters från en rad olika discipliner möttes i en bur och där man slogs till den ena antingen gav upp eller dog. Sanningen var såklart en annan men UFC började som ett spektakel där regler saknades och där mängden övervåld gick utanpå allt som erbjöds inom exempelvis boxningen eller kickboxningen. I början av 2000-talet köptes UFC som sport organisation upp av två stenrika casino-bröder och sedan dess har Zuffa med bröderna Fertitta och promotor-giganten Dana White successivt byggt UFC och sporten "mixed martial arts" till vad det är idag (världens snabbast växande sport, alla kategorier).

Men det där visste du såklart redan. Det du inte visste var hur bra EA:s UFC verkligen ser ut. Efter att ha tillbringat hundratals timmar både med YHQ:s UFC Undisputed-spel och EA Sports MMA är jag bekant med hur spelmekaniken fungerar och det känns naturligt att kontrollera Jon Jones redan från första sekund. De fyra knapparna på PS4-handkontrollens framsida styr Jones armar och ben. En knapp för varje lem, medan den vänsta analoga styrspaken kontrollerar kraften på slagen/sparkarna samt höjden och vinkeln. Spelkontrollen känns analog, djup, nyanserad, smart utformad och svår att bemästra. Brottningen, grapplingen och clinchfightingen styrs via den högra analoga styrspaken och här märks det tydligt att EA jobbat stenhårt för att skapa ett bättre system än det som fanns i EA Sports MMA.

Detta är en annons:
EA Sports UFC

EA Sports har valt att snegla på THQ:s sista UFC-spel i utformandet av submission-systemet, något som enligt mig känns en gnutta alarmerande. Varje gång man kopplar ett grepp runt sin motståndares arm, ben eller hals dyker ett litet minispel upp på skärmen i form av en oktagon och precis som i THQ-spelet gäller det för den enda spelaren att styra omkring en liten ikon medan motståndaren försöker stoppa den. EA menar att detta efterliknar verklighetens grappling som av mången utövare beskrivs som mänskligt shack, men för min del känns det mest märkligt.

EA Sports UFC

UFC ser just nu att fungera klart bättre medan matcherna hålls stående. Boxningen samt sparkarna som jag delar ut är mer följsamma och betydligt snyggare rent animationsmässigt än i THQ:s spel. Det märks att teamet bakom UFC jobbat med Fight Night-spelen då framförallt slagen ser rysligt verklighetstrogna ut. Varje träff ser ut att göra ont på motståndaren och det finns en respons i karaktärerna när de blir träffade som helt saknats i tidigare UFC-titlar. Det märks och tydligt att EA satsat brutalhårt på att skapa ett rysligt snyggt spel när det gäller de grafiska muskler som här spänns. Varje karaktär är porträttlik med varenda litet kännetecken markerat på kroppen (såsom ärr, tatueringar, kroppsbehåring och så vidare) och systemet som möjliggör muskelrörelse under huden samt svett och blodstänk - är fenomenalt tjusigt utfört.

Detta är en annons:
EA Sports UFC

Efter ett par timmar hemma hos EA och en intervjustund med producenten Brian Hayes har jag inga tvivel på att det här teamet kommer att kunna spotta ur sig ett högkvalitativt UFC-spel proppat med attraktiva kvaliteter. Det finns gott om passion och entusiasm för sporten (det märks) och redan nu ser UFC ut som ett bättre spel än både UFC Undisputed 3 och EA Sports MMA. Det återstår dock en hel del arbete och det verkar som om vi kommer att få ta del av EA:s första UFC-spel först till hösten. Jag hoppas att flera av de elementen som lånats direkt från EA Sports MMA kommer att bytas ut och att man ser över submission-systemet som inte riktigt övertygade.

Som den enorma MMA-fanatikern jag är fortsätter jag att hoppas på att det en dag kommer att släppas ett komplett spel som på allvar simulerar sporten jag älskar. Med den inställningen i bakhuvudet är jag medveten om att jag varit lite extra kritisk mot EA Sports UFC som i slutändan redan ser ut som ett väldigt bra sportspel. Jag hoppas dock att det kan bli bättre än bra, att det kan bli briljant.

EA Sports UFCEA Sports UFCEA Sports UFCEA Sports UFC
EA Sports UFCEA Sports UFCEA Sports UFCEA Sports UFC
EA Sports UFCEA Sports UFCEA Sports UFCEA Sports UFC

Relaterade texter

EA Sports UFCScore

EA Sports UFC

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Efter flera års utveckling, konstant ultrahype och slutskryt som heter duga - är EA Sports första UFC-spel äntligen här. Redaktionens MMA-fanatiker har delat ut betyg...

7
EA utannonserade precis UFC 2

EA utannonserade precis UFC 2

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Det är egentligen tänkt att det ska ske imorgon. Det smäller under morgondagen, med andra ord, men EA kunde bevisligen inte hålla sig. UFC 2 kommer att utannonseras till...

6
Ladda ned EA Sports UFC gratis med EA Access

Ladda ned EA Sports UFC gratis med EA Access

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

EA:s tjänst EA Access till Xbox One blir bara mer och mer prisvärd. Nu låter de meddela att nästa spel som läggs till tjänsten är det bara sex månader gamla EA Sports...



Loading next content