Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Project Cars

Project CARS

Build 635 av Slightly Mad Studios lovande racingsimulator har roat oss under de senaste veckorna...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

London-baserade spelstudion Slightly Mad Studios är idag mest kända för att ha utvecklat Need for Speed: Shift och Shift 2: Unleashed på uppdrag av Electronic Arts. Studio-chefen Ian Bell och hans 72 man starka racingteam har dock arbetat i bakgrunden under en lång tid, inblandade i utvecklingen av flertalet tidlösa simulatorer (däribland GTR 2). Innan studion döptes om till Slightly Mad gick man under företagsnamnet Blimey Games och den erfarenhet och rutin som Bell & Company samlat på sig under de senaste 15 åren är givetvis ingenting man viftar bort. Slightly Mad Studios kan och vet mer om racing än så gott som alla andra spelutvecklare i hela världen och i kommande Project CARS avser man att skriva om regelboken för genren.

Need for Speed: Shift var ett nobelt försök från en studio som i grunden bara vill pyssla med initierad, 100% realistisk simulation men under åren tvingats kompromissa med sin grundvision. EA-spelet var som vi alla vet en mix mellan arkadmässig intensitet och simulatordoftande spelbarhet, något som vi på Gamereactor gillade men som mången svårflirtad racinggamer avskydde. När jag under utvecklingen av Shift besökte teamet berättade de om deras ambitioner. Om hur de fått i uppdrag att göra ett tillgängligt spel med hög intensitet som inte skrämmer bort noviser och racing-amatörer.

Project Cars
Grafiken i PC-versionen av Project CARS är verkligen otroligt läcker.

Kort efter releasen av Shift 2: Unleashed började Ian Bell prata om studions nästa projekt; En kompromisslös simulator utvecklad för att blidka GTR 2-fansen som under en längre tid uttryckt ett missnöje över det faktum att Slightly Mad Studios tillbringat flera år med Shift-spelen och den arkadlättja som blandats ned i simulatormixen på uppdrag av EA.

Detta är en annons:

Nivån sattes direkt, högt. Bell berättade för Gamereactor tidigt i utvecklingsprocessen att studion satsade på att utveckla den mest kompletta och innehållsrika racingsimulatorn genom alla tider. Dynamiskt väder, nextgen-grafik, realtidsbaserad dygnsrytmsimulering, kompisklaner, påkostade veckoturneringar, styling- och tuning-möjligheter samt fler verkliga racingbanor än vad närmaste konkurrenterna iRacing och Rfactor någonsin erbjudit. GT, Touring Car, Le Mans, Nascar, Formel-racing... Allt skulle inkluderas i studions nästa spel och med tanke på att det fortfarande saknades distributör och finansiärer var det många som tog Ian Bells ord med en ganska ordentlig nypa salt.

Project Cars
Hjälmkameran från Shift 2 har fått följa med till Project CARS.

Men så hände något. Slightly Mad Studios gick ut och vädjade till fansen om att spelarna skulle få chans att finansiera och därmed äga studions nästa spel. Att Project CARS skulle byggas på crowfunding-principen där de som pulade in pengar också fick tillgång till mycket tidiga versioner av spelet samt möjligheten att tycka till och bestämma i prioriteringsarbetet som sker under produktionens gång.

Project CARS har tack vare den annorlunda affärsmodell som spelet baserats på, varit rysligt intressant att följa för mig som racingtokig. Fansen har verkligen fått tycka till om allt och för oss som pytsat in pengar har det varit en informativ och lärorik process där varje liten ändring i framförallt spelets fysiksystem märks med stor tydlighet varje gång en ny version laddats upp på Slightly Mad Studios inhouse-server. Bland annat var det fansen som röstade ned förslaget om att studion skulle konvertera spelet till Playstation 3 och Xbox 360, något som majoriteten såg som ett slöseri med tid och pengar.

Detta är en annons:

De tidiga versionerna av Project CARS som jag testade var i ärlighetens namn inget vidare. Fysiken kändes obalanserad, däcken satt som klistrade mot asfalten även innan jag hunnit arbeta upp racingduglig temperatur i dem och i slutändan fick jag lite för starka Shift-vibbar. Tillkom gjorde det faktum att den urtjusiga grafiken påverkade bilduppdateringen på ett lite väl negativt sätt, något som fick fansen att gå i taket.

Project Cars
Dynamiskt väder samt dygnsrytm är två saker som studion arbetat benhårt med.

Men det var då det. Två år har gått och jag har njutit av sex versioner av Project CARS sedan dess och markanta förbättringar har självklart gjorts under den här tiden. Bilfysiken har arbetats om, tyngd, friktions och gravitation simuleras med en betydligt mer trovärdig känsla som för tankarna till Simbins kultklassiska GTR 2 snarare än till Shift 2: Unleashed.

Den senaste versionen av spelet lovar väldigt, väldigt gott. Bilmodellerna är äckligt välgjorda, banorna superslipade och presentationen sådär minimalistisk och stilrent designad som jag hade hoppats på. Hjälmkameran från Shift 2 har inkluderats och framförallt förbättrats medan däckfysiken polerats ytterligare. Just nu har man i princip färdigställt samtliga av spelets inställningsmöjligheter vilket är en mycket viktig del i simulatorgenren. Initierade racingtokar tillbringar ofta mer tid i pit än vad de gör ute på banan och här har Slightly Mad Studios verkligen tagit i från tårna.

I garaget är det fullt möjligt att styra allt från camber till däcktryck, downforce, diffar, markfri gång, bromsverkan och en massa andra livsviktiga inställningar. Precis som i Assetto Corsa är det även möjligt att flytta runt de olika detaljerna i spelets gränssnitt. Spelaren bestämmer själv hur mycket information man vill ha med sig på skärmen när man väl rullar ut på banan.

Project Cars
Nascar. Jonas Mäki skriker av lycka (även fast han knappt vet vad det är).

Project CARS lovar otroligt gott. Det enda som egentligen oroar mig inför premiären senare i år är avsaknaden av officiella licenser. Eftersom spelutvecklingen varit billig och pengarna kommit från fansen, har Slightly Mad Studios inte haft råd att köpa banor och bilar på samma sätt som konkurrenterna vanligtvis gör. Visst finns det gott om licensierade racingbilar inkluderat i spelet men banorna har döpts om för att slippa eventuella licensbekymmer. Spa heter till exempel Belgian Forrest just nu medan Suzuka döpts om till Sakitto. I slutändan spelar det kanske ingen roll eftersom bandragningarna stämmer med verkligheten, men visst känns det en gnutta märkligt när man rullar ut på Silverstone och läser Northhampton Circuit på skylten ovanför målrakan.

De datorstyrda motståndarbilarnas artificiella intelligens, diverse licensbestyr samt aningen för få bilmodeller oroar mig en smula såhär på förhand. Detta medan klockren körkänsla och ultraläcker grafik gör mig väldigt förhoppningsfull. Förhoppningsvis kan vi se fram emot en briljant simulator som finansierats av spelare och därmed kommer att bli historiskt inom racinggenren.

Project CarsProject CarsProject CarsProject Cars
Project CarsProject CarsProject CarsProject Cars

Relaterade texter

Project CarsScore

Project Cars

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Redaktionens egen racingtok har tillbringat 50 timmar med Shift-studions efterlängtade racingsimulator

1
Ny Project Cars-expansion ute nu

Ny Project Cars-expansion ute nu

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Slightly Mad Studios har släppt ett nytt DLC-paket till Project Cars, nämligen Stanceworks Track Expansion. Det innehåller fem fordon varav ett är gratis för alla...



Loading next content