Svenska
Gamereactor
förhandstittar
The Order: 1886

The Order: 1886

Viktoriansk steampunk står på menyn i nyligen försenade The Order: 1886. Vi har kollat upp om riddargänget är något att gå upp i limningen över.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det är något lurt i görning på Londons gator. Dimman ligger tät och inuti den väntar något på ett nytt offer. Platsen är Whitechapel och trots att området är mest känt för Jack The Ripper så är det inte denne ökände seriemördare som väntar där inne i mörkret. Det är någonting helt annat.

The Order: 1886
Att vara en riddare är inte alltid en dans på rosor uppenbarligen.

Det är därför du behövs. Du är Galahad, mer känd som en av riddarna kring det runda bordet. Eller ja, du är version tre av den ursprungliga Galahad. I den här världen lever riddarna av det runda bordet tio gånger längre än vanliga människor, och har extraordinära läkningsmöjligheter, tack vare upptäckten av den mystiska vätskan Black Water. Men även riddare, med eller utan magisk dryck, lever inte för evigt utan någon får ta över manteln när slutet närmar sig. Lite som Doctor Who.

Oavsett vilken Galahad i ordningen det handlar om så är målet alltid detsamma: slå tillbaka mot mörkrets krafter och försvara mänskligheten (eller i varje fall en del av den) tillsammans med dina riddarkollegor i gruppen The Order. Gruppen slåss mer eller mindre för de väl omhändertagna aristokraternas räkning och ligger i en ständig kamp mot en mer och mer upprörd underklass och monster som är en en styggelse av "arten" människa/djur. Att handlingen i The Order: 1886 kommer bjuda på en del oväntade vändningar och turer känns såklart ganska självklart då denna trevägsstrid uppenbarligen inte kommer vara helt utan överraskningar.

Detta är en annons:
The Order: 1886
Vapnen är klart innovativa och doftar härlig steampunk.

Mixen av viktoriansk era och steampunk är en intressant kombination och utvecklaren Ready at Dawn verkar ha träffat helt rätt nerv med designen i sitt kommande storpel. Lägg även till den industriella revolutionens storhetstid i bakgrunden och du har något riktigt spännande på din tallrik. Trots att steampunk inte är något nytt grepp inom spelvärlden så känns alltifrån vapen, kläder och miljö i The Order: 1886 förvånansvärt fräscht och intressant. Trådlös kommunikation, snabbmatade gevär med sprängammunition och annan "ny" teknologi känns faktiskt rätt så trolig om man köper spelets alternativa premiss. En naturlig utveckling i en hätsk och krigsfylld tid där människan går på knäna och är i behov av ett starkt motangrepp.

Bortsett från de övernaturliga elementen i spelet så menar Ready at Dawn att de försökt hålla The Order: 1886 ganska "troligt" i den bemärkelsen att de saker vi ser faktiskt kan ha funnits under den här specifika, om än alternativa, tiden. Oerhört mycket detalj har gått in i designen och det är ett oförskämt vackert spel som Ready at Dawn håller på att utveckla. Det lilla vi sett från spelet (eldstriderna i Whitechapel bland annat) skvallrar om en väldigt blek men likväl fängslande värld, där flytet i animationerna är helt fenomenalt smidigt. Med tanke på den nyligen förskjutna släppdagen så förväntar vi oss inget annat än dregelvärdig design. Ready at Dawn har mycket att leva upp till.

The Order: 1886
Eldstriderna är många och fartfyllda.
Detta är en annons:

Bortsett från just designen så är det inte mycket som ger en anledningen att höja på ögonbrynen åt The Order: 1886. För ett actionspel i tredje-person, som bygger på eldstrider där skydd är en viktig komponent, kanske inte är ett av de färskaste uppläggen i spelhistorien. Men, om det görs bra så är det en fruktansvärt svår formel att slå och ska vi tro förhandssnacket om The Order: 1886 så handlar det om en tajt sammansatt upplevelse med precis rätt tempo. Ready at Dawn säger sig ha velat skapa moment som känns fientliga, klaustrofobiska och, viktigast av allt, fräscha gällande action och skyddsteknik.

En stor del av detta vinns genom att anamma ett realistiskt perspektiv och satsa på en bra spelkontroll framför rörelse. För när du väl är i skydd under spelet så är kameran riktigt nära och du får en begränsad syn. Tillräckligt långt bort för att du ska kunna se en liten portion av vad som döljer sig bakom men alldeles för nära för att få någon form av "free-aim". Du kan likt många andra spel kika ut från skyddet för att se vad som försiggår samtidigt som du undviker fiendernas skott samt så kommer du få en rad olika sätt att röra dig flytande ut och in ur skyddsposition. Det låter inte nödvändigtvis som något fantastiskt fräscht men Ready at Dawn har fortfarande ett par månader på sig att övertyga oss.

Men ett spel av den här arten är ändå i behov av något mer och Ready at Dawn är noga att påpeka att det inte är något känslokallt och hjärndött actionspel vi har att förvänta oss. Mycket arbete har lagts på att få till rätt animation i karaktärernas ansikten så att man kan förmedla den dramatiska tyngd som finns även under de mest actionpackade ögonblicken. Galahad kommer ju exempelvis att vara en rätt så känslomässig karaktär, om man vill tro game director Dana Jan, och inte endast en gruffig mördarmaskin med förträfflig mustasch utan många lager på karaktärerna utlovas.

The Order: 1886
Att mycket energi lagts på ansiktsanimation verkar inte vara någon överdrift.

Under 2015 får vi se ifall Ready at Dawn kan hålla alla sina löften. Med tanke på allt gott som finns i projektet så håller i varje fall vi tummarna på att detta blir början på en helt ny, och fenomenal, spelserie.

Relaterade texter

The Order: 1886Score

The Order: 1886

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Efter fem års utveckling, otroliga mängder hype och allt snack om kort speltid har Gamereactors chefredaktör delat ut betyg till The Order 1886



Loading next content