Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Halo: The Master Chief Collection

Halo: The Master Chief Collection

Microsoft och 343 samlar vår favoritspartans äventyr på en och samma skiva när han gör Xbox One-debut senare i år. Vi berättar allt om Halo: The Master Chief Collection...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag minns fortfarande första gången jag spelade Halo 2. Det var det första spelet jag förhandsbokade, och efter jag spenderat tusentals timmar med det var jag som gamer för alltid förändrad. Halo 2 förde mig till och med hit, till Gamereactor, en gång i tiden. Det är svårt att tänka att det var tio år sedan, men den 11 november är det dags. Bungies tokhyllade uppföljare fyller år, och 343 Industries har valt att fira det på bästa sätt.

Anniversary-utgåvan av Halo 2 är dock bara toppen av isberget på deras episka födelsedagsplaner. Halo: The Master Chief Collection för den kompletta sagan om Master Chief till Xbox One. För första gången kommer vi får uppleva Halo: Combat Evolved, Halo 2, 3 och 4 i kristallklar 1080p-upplösning och silkeslena 60 bildskärmar per sekund. Vi snackar om fyra av vår tids allra bästa actionspel i en och samma spelbox. En fantastisk födelsedagspresent till galaxens hårdaste supersoldat.

Halo: The Master Chief Collection

Bland fansen verkar det dock råda del frågetecken kring vad som faktiskt ingår i paketet, så jag tänkte göra en snabb genomgång. Utöver de fyra kompletta kampanjerna ingår alla multiplayer-banor som någonsin släppts till Halo: Combat Evolved, Halo 2, Halo 3 och Halo 4. Då menar jag även alla nedladdningsbara banor, som tågluffarnas paradis Terminal, och även tidigare PC-exklusiva banor som min personliga favorit Gephyrophobia. Alla kartor är återskapade i sina individuella originalmotorer, och kommer således se ut och kännas som de gjorde när det väl begav sig. Det kommer dessutom att ske över dedikerade servrar.

Detta är en annons:

Glitchar och buggar, så som superbouncing och möjligheten att ta sig utanför banorna och utforska bakgrunderna finns fortfarande kvar med andra ord, även om man får räkna med att vissa polygoner skiftar i strukturen när man höjer upplösningen på sätter som man nu gör. Även alla spellägen, och de oändliga möjligheterna som finns gällande custom games återvänder. Om du, precis som jag, älskade Lowball på Lockout eller Neutral Bomb på Waterworks kommer det vara möjligt. Jag kan till och med återskapa mitt arkadhallsinspirerade spelläge "Gladiators", där två spelare möts i en duell till döden, och den som förlorar byts ut av näste man som annars beskådar matchen som spectator.

Halo: The Master Chief Collection

Detta blir alltså första gången Halo: Combat Evolved går att spela över Xbox Live, eftersom multiplayern i Halo Anniversary endast bestod av en handfull banor som kördes på Halo: Reach-motorn. Om du, precis som jag, saknat den knasiga fordonsfysiken från det första Halo har du alltså något väldigt speciellt att se fram emot i höst. Det blir även första gången Halo 2:s kampanj går att uppleva tillsammans med en vän över nätet, men den som föredrar lokalt spelande över split screen kommer självfallen kunna göra det också.

Utöver allt detta finns ytterligare en typ av multiplayer, nämligen det moderniserade Halo 2: Anniversary. Sex banor från originalet har återskapats i den nya grafikmotorn som välsignat kampanjen, och i dagsläget vet vi att tre av dem är Ascension, Lockout och Zanzibar. Dessa banor kommer att använda sig av en helt annan motor och kommer således inte kännas exakt så som spelet gjorde för 10 år sedan, men det kommer vara mycket snyggare och självklart innehålla alla funktioner som fordonsövertagning, dual wield och så vidare. Även Forge och Theater Mode kommer finnas tillgängligt på dessa nygamla banor. Detta innebär alltså att vi får ta del av 106 (!) banor totalt, och den listan blir självklart ännu större om man räknar med kampanjerna och de 50 Spartan Ops-uppdragen från Halo 4.

Detta är en annons:
Halo: The Master Chief Collection

En annan oerhört viktig punkt är att allt i samlingen, vare sig det är kampanjen i Halo: Combat Evolved Anniversary eller multiplayer-komponenten i Halo 4, är sammanbundet i samma gränssnitt. Det finns en skiva och en meny, och från den kan du hoppa fram och tillbaka mellan de fyra spelen, och allt innehåll kommer vara upplåst från början. Detta innebär att banor och spellägen från helt olika spel kan dyka upp i samma omröstningslista när du är i Matchmaking. Portalgalenskapen i Chiron TL-34 från första spelet kanske ställs mot Capture the Flag på Standoff från Halo 3.

Man har även tagit fram en rad olika kampanjspecifika spellistor den här gången som mixar uppdrag från Master Chiefs alla äventyr. En spellista samlar alla banor där Scorpion-tanken finns körbar, och den största spellistan av dem alla låter spelaren köra igenom alla fyra kampanjer i ett kör. 343 Industries har utlovat en speciell belöning till de tappra själar som tar sig an och klarar den utmaningen. Och på tal om belöningar så finns det hela 4000 Gamerscore att samla i The Master Chief Collection. Den du.

Halo: The Master Chief Collection

Så om vi återgår till kronjuvelen Halo 2: Anniversary, vad exakt är nytt i denna 10-årsjubileumsutgåva? Först och främst har vi grafiken och spelmotorn, som alltså senaste användes till Halo 4 och som nu fräschats till med högre bildskärmsuppdatering och högre upplösning. Förbättrade texturer och uppdaterad ljussättning ger ett rejält djup som inte fanns där tidigare i Halo 2, och om du vill se skillnaden med egna ögon är det bara trycka på handskontrollens View-knapp för att återvända till hur det såg ut på den gamla goda tiden. Växlingen mellan det gamla och det nya är omedelbar; man hinner inte ens blinka.

Man kommer även kunna skifta fram och tillbaka under mellansekvenserna, som inte längre använder sig av spelmotorn utan skapas av animeringsstudion Blend (som bland annat ligger bakom den fantastiska introsekvensen till The Girl With the Dragon Tattoo). Blend har dessutom skapat en helt ny prolog och epilog till spelet, för att binda ihop säcken lite bättre och ge antydningar till vad som komma skall i Halo 5: Guardians nästa år. Storyn utvecklas ytterligare genom sprillans nya terminaler, som sedan tidigare återfinns i alla andra Halo-spel.

Halo: The Master Chief Collection

Så, var det allt? Är det äntligen över? Inte riktigt. Halo: The Master Chief Collection kommer dessutom innehålla en betanyckel till Halo 5: Guardians-betan i december, och Frank O'Connor från 343 lovar att dess tidiga skede kommer innebära att man verkligen kan ta åt sig av feedbacken och göra betydande förändringar om det visar sig vara nödvändigt. Det verkar som att man lärt sig en läxa sedan Halo 4 och nu verkligen vill se till att Halo 5 blir det spel som vi vill ha. Den sista pusselbiten stavas Halo: Nightfall, och är en digital serie i fem delar producerad av Ridley Scott. Den kommer börja sändas samma vecka som denna samling släpps, och samtliga avsnitt kommer gå att se från huvudmenyn.

Om du fortfarande inte är övertalad så vet jag inte riktigt vad jag ska säga. Samtidigt misstänker jag att de riktiga Halo-fansen inte ens behövde någon övertalan från första början. Halo: The Master Chief Collection samlar fyra av mina personliga favoritspel på samma skiva och verkar dessutom bjuda på mängder av nytt material trots det. Så om du av någon anledning missat sagan om Master Chief tidigare har du snart en kanonchans att ändra på det.

Halo: The Master Chief CollectionHalo: The Master Chief CollectionHalo: The Master Chief CollectionHalo: The Master Chief Collection
Halo: The Master Chief CollectionHalo: The Master Chief CollectionHalo: The Master Chief CollectionHalo: The Master Chief Collection

Relaterade texter



Loading next content