Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Sunset Overdrive

Sunset Overdrive

Insomniac Games första Xbox-spel börjar bli färdigt inför höstens lansering och Gamereactor fick chansen att provspela på E3-mässan. Här är våra Sunset Overdrive-intryck...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Av alla spel som visades upp under årets E3-mässa var Sunset Overdrive ett av de som lämnade mest bestående intryck för vår del. Och det inte bara för den extremt färgglada grafiken, den överdrivna designen eller det alldeles ohyggliga tempo det verkar ha. Det som istället diskuterades internt när vi såg den första trailern rulla var känsla att man bara ville rycka handkontrollen av den som spelar för att istället få testa själv. Det ser helt enkelt sjukt kul ut.

Tänk ett actionspel ur den gamla skolan med knivskarp spelkontroll där det roliga faktiskt är att spela, alltså själva grundmekaniken. Men innan man får sätta igång med att bekämpa de fluffigt fylliga mutanterna i spelet, gäller det att skapa sin huvudperson. När Gamereactor träffade utvecklarna på E3 fick vi beskedet att det bara är att göra en cool figur efter eget huvud. Den här rollspelgrejen där man ibland måste matcha rustningsdelar som inte alls passar ihop eller bära särkar som för tankarna till Thomas DiLeva för att få lite extra magipoäng (jag tittar på dig, Final Fantasy) har Insomniac velat komma ifrån. Istället är det bara att köra på och skapa en douchebag man trivs med.

Sunset Overdrive
Sunset Overdrive är kliniskt befriat från alla format av realism. Insomniac Games säger sig vilja återvända till TV-spelens rötter.

Insomniac har genom i synnerhet Ratchet-spelen, men även Resistance, visat att de har en kreativitet få andra kan matcha när det gäller krutpåkar och Sunset Overdrive är naturligtvis inget undantag. De köttiga mutanter som befolkar Sunset City har alla drabbats av sitt öde efter att ha konsumerat FizzCos dunderpopulära energidryck Overcharge Delirium XT och nu liksom bara tigger om att drabbas av massivt övervåld. Med en sådan bakgrundshistoria förstår man snabbt att det är ett ganska oförargligt underhållningsvåld som väntar, snarare än en seriös story.

Detta är en annons:

Ett exempel på det är att man kan tukta bestarna med gamla LP-skivor eller teddybjörnsskjutare och alla vapen går dessutom att uppgradera på olika sätt för att skapa den dödsbringare som fungerar som önskat. Upp till åtta puffror går att bära med sig, vilket betyder att du garanterat kommer ha det du vill ha vid varje givet tillfälle och undan för undan få dem mer och mer skräddarsydda.

Sunset Overdrive
Kopiöst mycket action utlovas i ett spel som har ett tempo som slår det mesta annat på fingrarna.

Men att lyckas med detta är lättare sagt än gjort, för Sunset Overdrive ska inte bara spelas - det ska spelas snyggt. Det gäller alltså att hitta precis rätt rytm i det actionpackade spelet för att kunna studsa runt, glida längs ledningar och hela tiden meja ner fiender för att få en riktigt bra poäng. Faktum är att man kan ta sig överallt i spelet utan att någonsin behöva röra marken, så det är mer vertikalt tänk än i något annat spel i genren vi spelat.

Det är dock såklart lättare sagt än gjort att få de där riktiga toppresultaten, och det gör Sunset Overdrive väldigt vanebildande. Man vill hela tiden överträffa sig själv och uppmuntras därmed att bli bättre och bättre på spelet. Till skillnad från hur det brukar fungera i sandlådespel, så är Sunset Overdrive helt sömlöst uppbyggt med uppdragen.

Detta är en annons:

Du kan alltså starta ett uppdrag utan att någonsin se en enda laddningsskärm, mellansekvens eller annat som normalt behövs för att ställa i ordning dina utmaningar. I det demo Gamereactor fick spela på E3 finns bland annat ett uppdrag där det krävs att man glider längs en bergodalbana. Väl där var det sedan bara att sätta igång varpå alla galenskaper utspelade sig utan någon som helst laddningstid vare sig före eller efter.

Sunset Overdrive
Räkna med flera episka möten mot alla de köttiga fiender som konsumerat lite för mycket av FizzCos smaskiga energidryck.

Även om det kanske är en liten spoiler så är det en bossfight som vankas i nämnda bergodalbana och jagar vår huvudperson från en egen vagn. Men det går att ta sig till detta ställe när du vill. Till skillnad från i många andra spel så är bokstavligt talat varenda kvadratcentimeter av spelvärlden upplåst redan från start. Och eftersom allt är så sömlöst uppbyggt kan du när som helst råka snubbla in i ett nytt sidouppdrag.

När vi talat med Insomniac tidigare har de berättat att de velat gå tillbaka till rötterna för TV-spel, till en tid då onödig väntan och överkomplicerade inslag inte fanns. En tid då supersvampar, snabba överljudsigelkottar och dansande rymdreportrar var de mest självklara sakerna i världen. Och spontant känns det som att de har lyckats. Sunset Overdrive är precis så ologiskt vanvettigt att det inte är någon mening att ifrågasätta det. Det är bara ett spel som inte tar sig själv, andra spel eller rådande konventioner på något som helst allvar.

Sunset Overdrive
Hela den enorma spelvärlden finns tillgänglig redan från start.

Den 28 oktober är det premiär för Sunset Overdrive och då har som bekant Xbox One äntligen släppts officiellt i Sverige. Våra kollegor på E3-mässan hälsar att spelet lovar väldigt gott och att det finns all anledning att hålla lite extra utkik efter detta inför premiären.

HQ

Relaterade texter

Sunset OverdriveScore

Sunset Overdrive

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Folket bakom Ratchet & Clank och Resistance är tillbaka med en ny spelserie smockfylld av galna vapen, enorma bossar, taskiga mutanter och härligt färgglad grafik...

Sony äger spelserien Sunset Overdrive

Sony äger spelserien Sunset Overdrive

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Under Gamescom-veckan utannonserade Sony att de hade köpt upp Insomniac Games, vilka förra året som bekant släppte Spider-Man exklusivt till Playstation 4. Det fick många...



Loading next content