Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Bloodborne

Bloodborne

Demon Souls-skaparen From Software jobbar för fullt på ett nytt utmanande actionrollspel till Playstation 4. Vi har tagit en närmare titt på brutala Bloodborne...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Innan årets E3 gick From Softwares nästa spel under arbetstiteln Project Beast. Många förväntade sig att spelet skulle utannonseras som Demons Souls 2 men istället fick vi Bloodborne; ett Playstation 4-exkusivt actionrollspel som trots namnet på många sätt är Demon Souls spirituella uppföljare. Det räcker egentligen med att titta på fiendedesignen eller lyssna till den förebådande musiken för att förstå vad det handlar om, och vilka djävulska utmaningar som väntar oss.

Bloodborne utspelar sig i den uråldriga staden Yharnam. Tänk dig en förvriden, gotisk version av 1800-talets London (komplett med invånare med dålig tandhygien.) Hit anländer spelaren i jakt på en speciell medicin. Tyvärr går det inte bara att strosa in på närmsta apotek och lösa ut den; Yharnam är härjat av en fruktansvärd epidemi som förvandlat många av invånarna till mordiska demoner och deformerade monster. Enda språket de förstår är kallt, dödsbringande stål i magtrakten och kulor genom hjärnloben.

Bloodborne
Uppretade folkmassor. Aldrig ett bra tecken.

Precis som i Demon Souls är det strider på liv och död som står högst på dagordningen i Bloodborne. Det som framförallt skiljer titlarna åt är att spelaren uppmanas agera mycket mer offensivt i sistnämnda. Det går inte att spela avvaktande. Du kan inte cirkulera i evigheter, blockera, avvakta, backa, blockera igen och kontra. Om du drar ut på kampen för länge så kommer du snart att vara övermannad och inträngd i ett hörn. "Övermannad" är här ett snällt synonym för "körd", alternativt "stendöd."

Detta är en annons:

De begränsande stadsmiljöerna leder också till ett ännu större fokus på närstrider, och med närstrider så menar vi att dina kloförsedda, blodtörstiga fiender befinner sig inom en armslängds avstånd från dig. Den obotlige optimisten utan självbevarelsedrift tänker säkert: "Åh, vad mysigt med intima möten." Vi tänker: Hur ska nerverna hålla ihop?

Bloodborne
Den gotiska 1800-talsestetiken skiljer sig från tidigare spel av From Software.

Karaktären vi stiftade flyktig bekantskap med i i E3-trailern är beväpnad med en arsenal som understryker spelets fokus på en mer aggressiv spelstil. Istället för ett klassiskt svärd har han ett vapen som ser ut som en ohelig, synnerligen barnförbjuden korsning mellan lie och såg och istället för en robust sköld har han en redig hagelbössa.

Spontant ger denna vapenkombination vissa Devil May Cry-vibbar men vi tror inte att det är i den riktningen som From Software kommer att leda oss. Den strategiska ådran och framförallt utmaningen - den som gör att varenda strid skulle kunna vara din sista om du är oförsiktig - kommer att vara en lika betydande del av Bloodborne som av Demon Souls. Det kommer för övrigt att finnas andra karaktärstyper att välja mellan än den lie-viftande figuren vi såg under E3, men tills vidare får vi hålla tillgodo med honom.

Detta är en annons:
Bloodborne
Smala gränder betyder intimare demondräpande.

Resan kommer att ta oss genom Yharnams många trånga gränder och bloddränkta kullerstensgator, uppför vindlande trappor och över vittrade tak. Än vet vi praktiskt taget ingenting om spelets handling, men regissören Hidetaka Miyazaki har berättat att spelaren kommer att uppmuntras till att utforska staden för att på så sätt upptäcka dess många hemligheter.

Ingen slaktfest från From Software är komplett utan onlinelösningar. Bloodborne kommer förstås också att ha sin beskärda del av dessa, men tills vidare kan vi bara spekulera i hur de kommer att se ut. Det lilla som undsluppit Miyazakis läppar är att spelare ska kunna dela sina äventyr. Antagligen handlar det om någon form av samarbesläge. Huruvida det rör sig om mer klassisk co-op eller om det blir mer som i From Softwares tidigare spel återstår att se. Miyazaki hoppas på att kunna berätta mer om detta senare i år.

Bloodborne
Skåda! Vapnet som ingen på redaktionen ingen riktigt kunde beskriva.

Vi har bara fått ett litet men naggande gott smakprov av Bloodborne än så länge. Det är fortfarande väldigt mycket som är höljt i dunkel och den förrenderade trailer som visades under Sonys presskonferens kan som allra mest ge en fingervisning om vad vi har att vänta oss. Ändå är vi väldigt förväntansfulla på Bloodborne. Det ser mörkt, smutsigt och brutalt ut. Ett hardcorespel för hardcorepubliken med en fiendedesign som kommer att lämna hemska inbränningar på näthinnorna.

Att det inte rör sig om en direkt uppföljare till Demon Souls gör oss faktiskt ännu mer nyfikna. Hur pass mycket kommer det att skilja sig från Souls-serien? Hur kommer de snabbare striderna och fokuset på att slåss på väldigt begränsade ytor att fungera i praktiken? Just nu kliar det i fingrarna efter att få veta mer.

Bloodborne är planerat att släppas tidigt 2015.

BloodborneBloodborneBloodborneBloodborne
BloodborneBloodborneBloodborneBloodborne
BloodborneBloodborneBloodborneBloodborne

Relaterade texter

Bloodborne: The Old HuntersScore

Bloodborne: The Old Hunters

RECENSION. Skrivet av Oliver Thulin

Den ädla jakten på bestar fortsätter i den enda planerade Bloodborne-expansionen The Old Hunters. Oliver Thulin har besökt mardrömmen och återvänt med livet i behåll...

BloodborneScore

Bloodborne

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Gamereactors chefredaktör har sågat sönder enorma dödsgrisar, hackat brinnande skräcködlor i anklarna med sågtandade stridssvärd samt dött 400 000 gånger

6
Bästa Bossarna i Bloodborne

Bästa Bossarna i Bloodborne

ARTIKEL. Skrivet av Johan Mackegård Hansson

Höstdunklet har fört Johan tillbaka till Yharnams mörka gator där han än en gång slagits av hur briljant utformade Bloodbornes bossar faktiskt är. Här är hans lista över de fem absolut bästa ruskprickarna...



Loading next content