Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Dante's Inferno

Dante's Inferno

Rosa tarmmonster, mördarbebisar och hornprydda bestar. EA Redwood Shores ber oss vänligt men bestämt att dra åt helvete i kommande Dante's Inferno

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Den Gudomliga Komedin, La Divina Commedia. Skriven av Dante Alighieri i början på 1300-talet. Ett av litteraturhistoriens mest klassiska verk, som följer med Dante på en resa genom helvetet, skärselden och paradiset. Jag ska inte låtsas om att jag läst eposet, och därmed håva in oförtjänt cred, för det har jag inte. Har sällan tålamod över till högtravande vers. Men jag vet nog om Den Gudomliga Komedin, för att förstå att den passar utmärkt som grund till ett spel. Särskilt när man valt att fokusera på den mest intressanta (ur en blodtörstig actionfantasts synvinkel) tredjedelen. Helvetet.

För det är vad Dante's Inferno handlar om. Att bokstavligen dra åt helvete. En våldsam resa genom dess nio cirklar, stadigt stigande i grymhet och bestraffningsnivå. Skälet till detta aningen tveksamma resemål är Dantes kärlek till kvinnan Beatrice, vars själ har dragits ner till Lucifers boning.

Vi har höga förhoppningar på Dante's Inferno. Höga förhoppningar och stora förväntningar. Utvecklarna EA Redwood Shores, som stod för hyllade rymdskräckisen Dead Space, besitter utan tvekan kompetensen för att göra ännu ett nytt, grymt actionspel. Dessutom har man kallat in förstärkning och anställt personal som tidigare jobbat med bland annat God of War II.

Av det vi hittills sett från Dante's Inferno, så liknar det i mångt och mycket spel som just God of War och Devil May Cry (som också är, om än väldigt löst, baserat på Den Gudomliga Komedin). I spelets introduktionsnivå besegrar Dante självaste Döden, och tar dennes fruktade lie som sitt eget vapen. Vilket förstås är fruktansvärt badass. Utrustad med lie, magier och ett heligt kors, kommer Dante att slakta sig genom hordvis av Satans avkomma. Spelkontrollen verkar redan i denna tidiga fas väldigt direkt och responsiv, och Dantes attacker går att kedja ihop till tillfredsställande kombinationer både på och ovan mark.

Detta är en annons:

Spelets första riktiga nivå utspelar sig i Limbo, den första cirkeln. Enligt äldre katolska tankesätt, så är det här odöpta barn hamnar. Dessa kommer också vara bland de första fienderna man stöter på i spelet. Bebisar, i massor. Och det skulle ju inte vara så farligt, om det inte vore för deras stora, slipade mördarklingor som de har istället för händer. Ju djupare in i helvetet man tar sig desto större, elakare och mer utmanande blir förstås fienderna. Oddsen är låga på att Lucifer själv blir spelets ultimata slutboss.

Fiendedesignen och designen i övrigt verkar kunna bjuda på något alldeles extra. Spelets begåvade konceptskissare Dwayne D. Barlowe har hittills gjort ett gediget jobb med att ta fram groteska och sjuka kreationer, som vanligt folk endast kan fantisera ihop i sina värsta febermardrömmar. Vi har bland annat fått ta del av färjekarlen Charon. Ni vet, han som transporterar över själar till helvetet i sin båt. I spelet Dante's Inferno gestaltas han i form av ett enormt, huvudprytt skepp av kött och ben. Vi har också skymtat en nivå som närmast kan beskrivas som något levandes innandöme, med rosa tarmmonster och huggande käftar. Det är verkligen ingen trevlig plats, det här.

På det tekniska planet ser det ganska rufft och ofärdigt ut än så länge. Men man ska då ha i åtanke att spelet är mer än ett år ifrån att vara färdigt. Fläskigare effekter, snyggare ljussättning och allmän slipning är något som definitivt kommer att tillkomma under denna period. Det finns egentligen ingen anledning att vara orolig för att Dante's Inferno kommer att bli ett fult spel, rent tekniskt. EA Redwood Shores vet hur man gör läcker grafik. Återigen, titta på Dead Space.

Man kommer också att ställas inför moraliska val under äventyrets gång. Dante, som själv lider utav tidigare begångna synder från livet som korsriddare, stöter ibland på själar som antingen kan räddas eller bestraffas. Vad som ska göras är upp till dig. Vad än man väljer så blir man belönad. Men belöningen blir desto rikare, om man lyckas med det svårare alternativet att befria själen. Detta kommer ske genom en form av quick time events (som är nästan ohälsosamt populärt inom genren). Och på så vis har man lyckats klämma in lite vacker sensmoral, mitt i den morbida massakern.

Detta är en annons:

Det är våldsamt. Det är rått. Det är ondskefullt. Det är en resa genom helvetet. Men framför allt är det ett ruskigt lovande koncept som är på god väg att bli något riktigt, riktigt bra. Vi ser fram emot att jonglera mördarbebisar och demoner med Dödens lie. Och vi ser fram emot att göra det genom samtliga av helvetets nio cirklar. Hårt och länge.

Releasen om ett år (eller ännu längre) känns, som sig bör när man längtar efter något, smärtsamt långt borta.

Dante's InfernoDante's InfernoDante's InfernoDante's Inferno
Dante's InfernoDante's InfernoDante's InfernoDante's Inferno

Relaterade texter

Dante's InfernoScore

Dante's Inferno

RECENSION. Skrivet av Jonas Elfving

En Gudomlig Komedi blir till ett riktigt bra actionspel när Visceral Games gör hack 'n' slash av urgammal helvetesskildring...

2
Dante's Inferno finns nu på EA Access

Dante's Inferno finns nu på EA Access

NYHET. Skrivet av Mattias Frantzen

Det var inte längesedan vi rapporterade om att Dante's Inferno anlände till Xbox Ones bakåtkompatibilitet och för dig som kanske inte äger spelet kan vi nu berätta att...



Loading next content