We are LIVE Streaming

GRTV Game of the Year #1

Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
FÖRHANDSTITT

CHAMPIONS ONLINE

Cryptic Studios älskar superhjältar. Nu börjar onlinesatsningen Champions Online bli färdigt och allt från öknar till frusna tundror ska proppas med män och kvinnor med märkliga kläder och mäktiga superkrafter. Vi har provspelat!


50% skogshuggare, 50% serietidningsnörd. 100% trevlig jäkel. När jag för andra gången får träffa Bill Roper är den skäggprydde spelutvecklaren lika pratbenägen, på ett uppfriskande ärligt sätt, om sitt nya spel. Senast vi möttes var det i samband en förtitt på Hellgate: London, ett inte alltför lyckat spel vars servrar stängde ned tidigare i år. Idag står dock superhjälteonlinerollspelet (pust) Champions Online på schemat. Jag hoppar rakt på sak och frågar Bill vad som ska skilja Champions Online från övriga MMO-spel.

- Mängden anpassning är vad som kommer att få spelet att sticka ut. Den är verkligen riktigt djup. Detta handlar inte bara looken på din karaktär, utan också nivån du kan ändra på dina superkrafter. Säg att du vill ha en superhjälte med iskrafter. Då kan du nöja dig med att bara välja just iskrafter rent allmänt, eller trixa med dem i detalj. Om du vill att alla krafter ska komma ur din figurs öga till exempel, så går det bra.

Och det roliga är att Bill Ropers ord är befogade. Det är alltid lätt att fastna länge i en bra karaktärseditor men den i Champions Online är faktiskt i en klass för sig. När jag får provspela ägnar jag ordentligt med tid till min första superhjälte, en riktigt lång och tanig skäggsnubbe med magiska krafter, lite av en Gandalf-kopia, fast i vit kroppsstrumpa som jag sedan utsmyckar med armband och knäskydd. "Gamm-dalf" får sedan en gloria, en schysst tatuering i pannan och ger honom en fireball-liknande attack, vars flammande färg jag själv får bestämma (vit).

När jag sneglar över på datorerna bredvid mig för att kolla in vad de övriga gästerna för dagen har skapat är kreationerna oerhört skiftande. Killen till vänster om mig har snickrat ihop en halvporrig superbrud i rosa lackkläder och svans, och tjejen till höger har skapat en robotliknande, eldälskande shaman som knappt står upprätt (det finns en separat inställning för hur bra hållning din hjälte ska ha). Variationen är enorm och det kommer att behövas; det sista en superhjälte vill är ju att vara en i mängden.

En halvtimme flyter förbi i karaktärseditorn utan att jag knappt märker det och jag hoppar vidare in i världen. Jag hamnar i Milennium City, en av de fem större världarna/zonerna som Champions Online kommer att bjuda på. Staden är under attack av styggingarna Qualaar. Polisen har satt upp vägspärrar, borgmästaren står med sina närmaste män i ett provisoriskt högkvarter på gatan och allmänt kaos råder. Gamm-dalf välkomnas och jag känner mig redao för att ta itu med mitt första uppdrag.

- Uppdragen delas ut på en rad olika sätt, berättar Bill Roper för mig. Visst finns snubbar med utropstecken över sina huvuden, men de går även att hitta genom upphittade föremål, från "brottsdatorer" som finns lite överallt och människor som kommer springande mot dig på gatan.

Det kommer att finnas över 900 uppdrag i spelet och dessa kretsar kring sex större, överbryggande storylines. Handlingen innefattar historier som attacker från utomjordingar, ny teknik som påverkar världen och överlag sådana händelser som man kan hitta i klassiska serietidningar.

Mina första uppdrag i Milennium City innefattar en del enklare saker som att slakta alienägg och hitta borgmästarens bortklantade portfölj. Simpelt, men jag slipper åtminstone plocka svamp eller skjuta av massa vildsvin; jag har satts i ett sammanhang där min insats är viktig och där omgivningen är i kris. Detta är ett smart grepp och även om min level inte hinner bli högre än tre under min teststund bemöter alla mig ändå som en superhjälte. Alla områden vi kommer att få besöka i Champions Online kommer att ha liknande kriser som Milennium Citys alienattack, och världen runt omkring kommer att ändra sig ofta i takt med att vi fixar uppdragen.

Områdena har utökats ordentligt i jämförelse med City of Heroes och City of Villains, och nu får vi utforska zoner utspridda på en hel planet. Förutom metropolen Millenium City kommer vi även att få besöka en stor öken, frusna tundror i Kanada, halvt gömda och bortglömda Monster Island, samt undervattensvärlden Lamuria. Alla dessa världar har dessutom flera undersektioner, så själva landmassan kommer att vara omfattande. För att ta sig fram används klassiska superhjältekrafter som att flyga och Bill Roper visade även upp ett par jetskor, en Bionic Commando-liknande änterhake och ett mullvadsliknande rörelsesätt där superhjälten rusar fram under jord.

Varje superhjälte behöver förstås en nemesis, en mäktig ärkefiende att slåss mot och intressant nog kommer vi att få designa denna fiende själva. Ska din nemesis slåss med is eller eld, vilka slags underhuggare ska denne ha, vilken motivation för herravälde han eller hon har - alla dessa egenskaper får vi bestämma själva. Vår nemesis dyker sedan upp i olika uppdrag som kulminerar i en stor "showdown", och lyckas vi vinna där kan vi slänga in skurken i fängelse och designa en ny. Men det ska inte gå att fuska sig till en lättbesegrad personlig superskurk.

- Din nemesis har tillgång till ett helt talangträd och du kan inte bestämma i detalj hur bra eller dålig han ska vara. Även om du har en superhjälte med eldkrafter och din nemesis har is, så kommer din nemesis ändå att vara en utmaning, berättar Bill Roper för mig.

Champions Online har en tilltalande, cel-shadad design och att vi spelar en serietidning råder det inga tvivel om. Allt från pratbubblor och typsnitt till de kraftiga konturerna kring fiender och min egen karaktär andas söndertummade Marvel- eller DC-tidningar. När jag väl lärt mig navigera bland alla knappar för superkrafter, uppdrag och föremål känns interfacet logiskt och smidigt.

Att testa ett onlinerollspel utan alver, dvärgar och orcher är alltid uppfriskande och Champions Online ser ut att bli ett underhållande alternativ med både en bekant värld och en egen personlighet. Min Gamm-dalf må ha försvunnit i en av Cryptics testdatorer, men jag ser fram emot att få skapa en ny superhjälte när spelet landar på redaktionen. Gammli ska han heta. Han ska bli en kort jäkel, grym på närstrid.

Detta är en annons:
Detta är en annons:
Champions OnlineChampions OnlineChampions OnlineChampions Online
Champions OnlineChampions OnlineChampions OnlineChampions Online
Detta är en annons: