Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Dead Rising 2

Dead Rising 2

Capcom byter ut zombiefylld galleria mot uppåt-väggarna-zombie-fylld Las Vegas-kopia och visar upp ännu mer blodstänk än sist... Vi har fått en närmare titt på Dead Rising 2!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Många spel kan släcka din törst efter zombievåld. Men det finns bara ett spel som verkligen har förmågan att tillfredställa den kreativa sidan i slaktandet av odöda. Har du lust att dräpa zombies med en rostig motorsåg eller teddybjörn? I Dead Rising var valet ditt och vi älskade det. Gamereactor drog till Monte Carlo för att ta ett snack med den legendariska spelskaparen Keiji Inafune, och för att kolla in den heta uppföljaren.

Det är några år sedan Frank West hindfrade zombiespridningen i Willamette att utmynna till en nationell katastrof. Men trots den ihärdige fotografens formidabla insats dyker nya zombies upp i andra amerikanska städer. En av dessa som det talas om är Las Vegas-inspirerade Fortune City. Chuck Greene är olyckligtvis mitt i smeten och blir vår färdkamrat genom drösen av zombies i casinoland. Chuck är ingen fotograf, men han har varit en av landets bästa motorcross-förare - och redan här märker vi att man tagit vara på den svarta humorn.

När vi får reda på att Chuck är en handyman går tankarna automatiskt till de kreativa vapnen vi fick se på demonstrationen. Först blev vi introducerade för "vanliga vapen", såsom baseballträn och stolar. Så dök de lite mer kreativa vapnen upp, som kassaapparater och roulettehjul. Mer effektiva vapen får vi också leka med, som katana och motorsåg, som skär genom ruttnande zombiekött likt en varm kniv genom smör. Skjutvapen är också implementerade och vi fick se hur ett aldrig sinande maskingevär fyllde en hel armada av zombies med bly. Capcom och kanadensiska Blue Castle Games lovar att mekaniken runt skjutvapnen är totalrestaurerade och kommer att fungera mycket bättre än i det första spelet.

Så dyker några kuriositeter av vapen upp. En hink med tre borrar blir fort en splitterny zombiehatt. Resultatet är hysteriskt roligt och väldigt, väldigt blodigt. Vi fick också se en motorcykel med två motorsågar monterade på styret. Motorsågscykeln rammar de zombies som angriper rakt framifrån, men de odöda som hamnar på sidan av åket får uppleva hur det känns att bli delad i två bitar av en motorsåg i 100 km/h. Zombieslem och blod flyger i alla riktningar. En av de mest störande scener jag sett på ett bra tag...

Detta är en annons:

- Det finns cirka dubbelt så många vapen i detta spelet som i föregångaren, berättar skaparen av Dead Rising-konceptet, Keiji Inafune. Vi har inte förkastat några vapen av rädsla att de inte funkar eller är för konstiga.

Härligt, tänker jag....

Grafiskt ser Dead Rising 2 synnerligen bra ut. Och även om det snackas om över 7000(!) zombies på skärmen samtidigt, ser de alla varierade och unika ut. Trots de enorma mängderna med ruttnande kött som kan finnas i en enskild scen är det knappt någon dålig skärmuppdatering att tala om, och även om den artificiella intelligensen till de tanklösa varelserna inte är avancerad, så är den fullt tillräcklig.

Vi fick inte se hur spelmekaniken är strukturerad, men efter ett litet samtal med Inafune fick jag reda på att upplägget kommer att likna föregångaren på många sätt. Precis som originalet är Dead Rising 2 uppdragsbaserat, men förhoppningsvis kommer uppdragen att vara mer varierade denna gång. Tidsbegränsningen, som både hatades och älskades, återkommer. Sättet man sparar på ska omvärderas, men jag förväntar mig inte enorma ändringar där heller.

Detta är en annons:

I övrigt har utvecklaren lust att göra en flerspelardel, men det är inget som har högsta priortiet. Får vi tid i slutet av utvecklingsprocessen, så kanske - det var svaret jag fick av Inafune. Dessutom kommer man att behöva varva spelet flera gånger för att göra karaktären stark nog till att klara vissa uppgifter, precis som i det första spelet. Bossar blir det också fler av, men några detaljer kring detta har inte avslöjats.

Dead Rising 2 tycks vara ett innerligt försök att förena japansk och västerländsk kultur för att skapa ett spel som ska slå genom i hela världen. Så även om de tillverkar ett zombiespel är Capcom och Blue Castle Games långt ifrån hjärndöda.

Dead Rising 2Dead Rising 2Dead Rising 2Dead Rising 2
Dead Rising 2Dead Rising 2Dead Rising 2Dead Rising 2
Dead Rising 2Dead Rising 2Dead Rising 2Dead Rising 2

Relaterade texter

Dead Rising 2Score

Dead Rising 2

RECENSION. Skrivet av Jonas Elfving

Dead Rising får en putsad uppföljare och Elfving har njutit av zombieslakt av hög rang. Ett rejält järnrör kan slå hela världen (och 924 323 zombies) med häpnad...



Loading next content